Olyan kottákból játszunk, amelyek gyakorlatilag a kézirattal azonosak.
"Olyan kottákból játszunk, amelyek
gyakorlatilag a kézirattal azonosak."
Barokk környezetben barokk
zene
Fertődi beszélgetés Kalló Zsolttal, a Capella Savaria barokk együttes művészeti vezetőjével.
Fertőd meghatározó látványossága az Esterházy-kastély. Hármas
tagolású, kővázák díszítette kovácsoltvas kapuja, a kapuhoz ívesen
hajló földszinti szárnyak, a főépület íves karú, kétmenetes lépcsője,
a szökőkutak, kővázák, lámpást tartó puttók - a barokk építészeti
műremek minden eleme - fellelhető.
Köztudomású, hogy a hely a korszak zenei életében - Joseph Haydn
munkásságának köszönhetően, aki leggazdagabb alkotó éveit töltötte az
Esterházy-udvarban - jelentős szerepet töltött be.
E pazar és méltó környezetben Fertőd Város Önkormányzata és a
Fertődi Zeneiskola hangversenysorozattal ünnepli a Millenniumi Évet.
A
régmúlt időket itt nem megidézni, hanem átélni lehet, mint legutóbb,
a
Zene Világnapján szombathelyi Capella Savaraia - Muffat, Vivaldi,
Corelli, Bach, valamint Haydn, Mozart műveket tolmácsoló -
hangversenyén. A tizenkilenc éve , Németh Pál vezetésével
alakult barokk kamarazenekar ma, Kalló Zsolt koncertmester
irányításával többnyire a barokk kor - a XVII-XVIII. század rendkívül
széles repertoárral rendelkező - muzsikáját játssza.
Barokk környezetben barokk zene. Hogyan hat a muzsikusra a fertődi
kastély barokk hangulata? Ezekről beszélgetünk Kalló Zsolt
koncertmesterrel.
Az együttes megalakulásakor a korhűségre való törekvés
újdonságként
hatott. A zenészek az eredeti hangszerek után komoly kutatást
végeztek. Céljuk az volt, hogy a barokk kor zenéjét a lehető
leghitelesebben tolmácsolják.
Ennek egyik útja, hogy eredeti hangszereken, illetve azok kópiáin
játszanak.
- A vonós
hangszerek: a hegedűk, a brácsák és a csellók, a bőgő is mind
eredeti,
kétszáz, kétszázötven éves hangszerek - magyarázza Kalló Zsolt
koncertmester. A fúvós hangszerek nem lehetnek eredetiek, vagy csak
nagyon ritkán, ezek többnyire - a múzeumokban fellelhető eredeti
darabokról készült - kópiák. Ilyen a barokk fuvola, oboa, fagott,
amelyeken nincsen billentyűzet. A modern hangszerek tele vannak
fémmel, amelyek könnyítik a játékot, a barokk fúvós hangszereken ezek
a fém alkatrészek segítette hangfogások hiányoznak.
A barokk vonós hangszereknél nagyon fontos a húrok vastagsága.
Többnyire a fölső kettő bélhúr, ezeket juh, vagy marhabélből fonják.
Különleges hangzásuk van.
- A másik fontos dolog a zeneművek megközelítése. Nagyon sok
kottakiadó különböző instrukciókkal látta el a partitúrákat. Sokan
önkényesen beleírtak saját tetszésük szerint. Mi úgy tartjuk
helyesnek, hogyha a szerző által kézzel leírt kottából próbálunk
közelíteni a zene felé. Számunkra rendkívül fontos, hogy olyan
kottákból játsszunk, amelyek gyakorlatilag a kézirattal azonosak.
- A barokk muzsika hiteles tolmácsolásánál szintén fontosnak
tartjuk az előadói hagyományokat. A tizenkilencedik században barokk
zenét nem játszottak - addig, amíg Mendelssohn fel nem fedezte a
korábbi korok zenéjének értékeit. Így a barokk zenét a romantikus
korban kezdték el újra játszani, romantikus stílusjegyekkel. Az
előadás módjára vonatkozó szabályokat hiteles írásos kordokumentumok
tartalmazzák: Quantz fuvola-, Leopold Mozart hegedűiskolája. Ezek
kutatása a század közepén - az 1950-es években - kezdődött, főleg
Hollandiában, és onnan vezetett Kelet-Európa felé is ez a vonal,
amelynek mi is képviselői vagyunk.
Ezért korhű előadásnak is mondják, amit művelünk. Igazán nem
mondhatjuk magunkat korhűnek - a modern kor embere azért tud
nagyon nehezen autentikusan játszani, mert a barokk emberének
életfilozófiáját nem tudja átvenni.
A hitelességhez - Kalló Zsolt szerint - nem tartozik hozzá a
korabeli öltözet.
- A zenének önmagában is hatalmas az ereje. Anélkül kell hatnia,
hogy maskarába öltözne az előadó. A zenének a fülön át az ember
szívét
kell megérintenie, nem a szemét.
Azok az eszközök, amelyekről beszéltünk - a korhű hangszerek,
eredeti kották, előadásmód - mind eszközök. A legfontosabbnak azt a
lelki és szellemi hozzáállást tartom, amelyben megszületik egy darab.
Egy koncert élményét a jelenlévő művészek lelki kisugárzása határozza
meg.
Kalló Zsolt vérbeli muzsikus, hiszen arra a kérdésre, hogy számára
ki a legkedvesebb zeneszerző, nem tud választ adni. A zene az újra és
újra átélt időtlen pillanatok művészete, ezért a zenésznek mindig az
a
legkedvesebb, amit éppen játszik.
A pillanat varázsa pedig csak a koncerten, a zene által tud
megszületni.
A Fertőd Város Önkormányzata és a Fertődi Zeneiskola szervezte
következő hangverseny 2000. november 14-én, kedden lesz a Fertőd-
Eszterházi Szent Kereszt Római Katolikus Templomban. Jónás Krisztina
(ének) és Kónya István (lant) egyházzenei hangversenyének műsorán Cl.
Monteverdi, A. Grandi, G. Frescobaldi, H. Schütz, H. Purcell és G.
Carissimi művek szerepelnek
szöveg Tóth
Éva
fotó: Németh Béla
2000. oktĂłber 11., szerda 00:00
|