KultúrVáros |
Szépség, vallás, kultúra, identitás?
Szépség, vallás, kultúra,
identitás?
A demokratizmus határai
Music: J. S. Bach
Graphics: D. Hoffer E.
A Gondolat-Jel–ben hallom: Budapesten, egy konferencián nagy
felzúdulást keltett egy lengyel filmrendező felszólalása, aki azt
állította, hogy a szépség–csúnyaság, vallás és kultúra tekintetében
nem sok helye van a demokratizmus játékának. Tételének bizonyítására a
középszerű választását hozta fel példának a szépséggel, mint
nyilvánvaló értékkel szemben, illetve az irodalom kommercializálódását
a nyugat–orientált értéksorrend alapján.
Arra gondolok, hogy idestova két évezred kellett ahhoz, hogy
valaki – ne csak egy helyi internetes újság szintjén – azt merje
állítani, hogy létezik olyan, amiben a legönösebb érdeke a
társadalomnak (talán továbblétének elemi feltétele), hogy adott
esetben ne a többségnek higgyünk. Kicsit meglepődöm.
Eszembe jut a minap Sopronban lezajlott, Gereben Ferenc
szociológus által tartott előadás, amelyen a kultúrát, mint az
identitástudat egyik lényeges, azt aktívan fejlesztő elemét említette
a neves olvasáskutató, negatív példaként előtárva az összes magyar
szórvánnyal szemben az anyaország magyarságának önképét. Aggódom és
tenni szeretnék azért, hogy a magyar klasszikusok, hogy másként
mondjam, a magyar irodalom "szépségei" visszakerüljenek a
bodega–könyvárudák polcaira. Hogy fogyjanak nagy számban a magyar líra
szépséges kötetei. Nem bánom, virágozzék minden virág: ha van annyi
pénz, jelenjenek meg az olvashatatlanságok, giccsek és a
legközépszerűbb modern ponyvák – kár tagadni, mindig is volt ennek a
"mű–fajtalanságnak" tábora –, de miért szégyen azt bevallani, hogy
vannak támogatandó és támogatásra ebben a világban igenis rászoruló
klasszikusaink?
Hátha az említett kérdésekben a merkantilizmus oltárán már túl sok
fiatal világképét áldoztuk fel. Lassan konkurenciájává válik a jelen
irányítatlan szabadossága az átkos negyven szellemi szemellenzőjének.
Már–már aggasztó az igénytelenség, az ismerethiány, (ki sem merem
mondani) a műveletlenség.
Nyugodtan feltételezhetjük, különösen ebben az időhiányos
világban, hogy a kultúrára, mint olyanra, véges az egyéni, befogadó
keretünk is. Ez a potenciális, belső tér vagy értékkel töltődik fel,
vagy pedig, mint egy vákuum, beszívja az első utcasarok kínált
piszkát,
azzal telítődik.
Ma a harmadik évezred közelsége a legtöbb megszólaló számára az
átállás problémáját jelenti (Y2K probléma, a nagy szilveszter
megünneplésére már az év utolsó napjára a legképtelenebb ötletekre is
akadt "vevő"). Azt nagyon kevésszer hallottuk és akkor is csak a
bizonytalanság felsőfokán, hogy a harmadik évezred potenciálisan egy
új kezdet is lehetne, megfelelő felkészüléssel és elhatározással sok,
eddig rosszat, másképp csinálhatnánk.
Hadd soroljam a demokratizmus kivételeit az első helyek egyikére,
mert a demokratizmus képletes cserépszavazásai már most is sok kárt
tettek a lehetőségek magvetésében. Vajon a vetésterület további
csökkentése – ismét csak a demokratizmus játékszabályaival (egy
kilenceddel kevesebb lehetőség ismét csak a klasszikusoknak a
tanórákon, az iskolákban) – milyen irányban hat egy helytelen
orientációjú populációban?
- DI -
1999. november 23., kedd 00:00
|
|
|