Erdélyi csillagok - Szemelvények Erdély irodalmi múltjából
Erdélyi csillagok - Szemelvények Erdély
irodalmi múltjából
Tóth Péter előadása az Erdélyi Házban
Erdélyi csillagok - Szemelvények Erdély irodalmi múltjából
címmel Tóth Péter, a szombathelyi Berzsenyi Dániel
Tanárképző Főiskola adjunktusa, tartott - kiállítással egybekötött -
előadást a Fövényverem utcai Erdélyi
Házban.
A kiállítás anyagát az előadó részben a Petőfi Irodalmi
Múzeumból, az Akadémiai Kézirattárból, az Országos
Széchenyi Könyvtárból származó kéziratokból, fényképekből és
fénymásolatokból, részben Nagy Imre erdélyi
írókat, költőket bemutató arcképcsarnokából állította össze.
Az 1918-1945 közötti időszak legjelentősebb irodalmi
személyiségeit felidéző előadás Kós Károly, Reményik
Sándor, Tompa László, Áprily Lajos, Kemény János munkásságát
értékelte, ám igazi különlegességét a
korabeli erdélyi irodalmi életnek magyarországi, nevezetesen - nem
kisebb egyéniség mint - Németh László
látószögéből való megítélése szolgáltatta.
Németh László - az előadó szerint - azon kevesek közé tartozik,
akik a két világháború között értően, szinte
programadóan, megfelelő érzékenységgel, sőt néhol váteszi erővel
szóltak
az erdélyi irodalomról. Utólag az is
megállapítható, hogy alig volt olyan ítélete, amelyet valamilyen módon
az idő ne igazolt volna.
Németh László nemcsak kristálytisztán kijelölte azokat az erdélyi
irodalomban fellelhető jellegzetes témákat,
amelyekkel akár ma is bármilyen erdélyi antológia szerkesztésekor
szembesülnénk, hanem kritikával is illette a
- kisebbségi irodalmakkal nem a maguk rangján foglalkozó - korabeli
magyarországi irodalmat. Ráadásul az
író több komoly értéket létrehozó drámai művét az erdélyi történelem
ihlette.
A témaköröket illetően, legyen az akár az erdélyi táj és az abból
sugárzó erő, a történelem, a művelődéstörténet
momentumai, a sorscsapásként megélt kizökkent idő, vagy akár a nyomor
ábrázolása, Németh László szerint -
amint az egy 1926-ban Áprilynak írott leveléből is kiderül - egyedüli
mérvadó dolognak az irodalom
megítélésénél az értékítélet számít. A hazai irodalmat, amely
figyelmen kívül hagyja mindazt, ami a hazai és a
tágabb politikai környezetben történik, ezért kritikával illeti. A
korszak vezető irodalmi folyóiratai nem
számolnak azokkal az értékekkel, amelyek a határokon kívül
keletkeznek. A Nyugatnak is hatalmas adóssága,
hogy az erdélyi irodalommal és általában a kisebbségi irodalommal nem
a rangján foglalkozott.
Ezzel egy időben az erdélyi folyóiratokban rendszeresen
szerepelnek a magyarországi írók és költők.
Irodalomtörténészek számára még ma is a nyitott kérdések egyike ezen
tények okának felderítése.
Németh László az írói minőség tekintetében egy történelmi sajátosság
adta veszélyre figyelmezteti az erdélyi
írókat: az esztétikai érték általi érdemszerzést a nyomor
ábrázolásából fakadó szánalomkeltéssel nem lehet,
nem szabad helyettesíteni.
A fájdalomból létrehozott érték az erdélyi líra egyik olyan
jellegzetes gondolata, amely Reményik Sándortól
Szilágyi Domokos költészetéig végighúzódik. A gyöngykagyló motívum,
mely a kisebbségnek az élethez való
különb jogát jeleníti meg, ugyanúgy nehezen megválaszolható, fájdalmas
kérdéseket hordoz, mint a menni vagy maradni
dilemma, vagy a távozást kényszerből választók hűsége.
Az utóbbi időben kezdődött el annak a hihetetlen értéknek a
feltárása, amelyet az erdélyi dráma, líra, epika
hordoz, és amely nagyon sokáig az egyetemes magyar irodalomtörténetben
nem a rangjának illő helyen
szerepelt. Nemcsak az erdélyi, hanem a hazai irodalom egy része is
nagyon sok, még feltáratlan, komoly
irodalmi kutatást igénylő anyaggal rendelkezik, amelyet semmilyen
irodalomkutatás sem hagyhat parlagon.
Az erdélyi irodalom e korszakának, amelyben a nyomasztó
kilátástalanság ellenére a semmiből maradandó
értékek születtek, folyóiratok jelentek meg, prózaibb üzenete is van:
az igazi irodalmi értékek feltárásához,
tudatosításához, kiadásához ma is mecénásokra, támogatókra van
szükség, olyanokra, mint amilyen Kemény
János is volt a maga korában.
szöveg és fotó Tóth
Éva
1999. november 04., csütörtök 00:00
|