Ürügy, tartalom nélkül
Ürügy, tartalom nélkül
Hamisítványok kiállítása a 78-as
Galériában
Szent Dorottya üdvözlése címmel rendeztek kiállítást a 78-as
Galériában. Nem szállt ki a rendőrség a hamisítás hátterét kideríteni,
hiszen nem festmények, hanem gondolati tartalmak súlyos hamisításáról
van szó. Nem tiltakoztak szervezetek, vallások, hiszen "csak egy
szentről van szó" és nem blaszfémiáról. A nagy port kavart budapesti
kiállítás után egy jóval szerényebb, provinciális szellemi bicsaklás
szemlélői a látogatók.
Nem könnyű keresztény ikonográfiáról, attribútumhasználatról
beszélni, hiszen nem egyszerűen arról van szó, mint ahogyan a kiállító
művészek többsége együgyűen gondolta, hogy ha egy női testet és a
történethez-legendáriumhoz tartozó három rózsát és három almát
odafreccsent a vászonra, akkor adott az asszociáció és ő már Szent
Dorottya képet festett.
Még nehezebb azt megmagyarázni, hogy mi annak a jelentősége, hogy
az Egyház oltárra emel valakit. A Katolikus Egyház hite szerint
ilyenkor kiemel valakit, de nem azért, hogy onnan, a valódi
piedesztálról lehúzhassa, ahová felemelte, hanem, hogy példaképként
állítsa elénk, akik nagyon sok tekintetben messze járunk tőle, oda
felemeltessünk. Az ideáloktól, példaképektől megfosztott korosztály
nem találja a helyét a példaképek között - legtöbbször úgy reagál,
ahogyan azt a pszichológus várja az élő emberi kapcsolatban: "A
legbiztosabb módszer arra, hogy két embert megutáltass egymással: tedd
az egyik elé példaképként a másikat!"
Amikor az Egyház példaképként állít (felelősséggel és rettenetes
hosszú, gondos procedúra után) valakit a halandók elé, akkor többnyire
azt is elmondja, miben követésre méltó a szent. És ezek után - éppen,
mert nem hamis ideált kívánt kreálni,- azt a tulajdonságát kívánja
hangsúlyozni, emberségét nem tagadva.Szent Dorottya, akiben a hit
szilárdságát és a missziós, hitmegerősítő bátorság szentjét
tiszteljük, ezért lett szent. Nem azért, mert nő volt, nem azért, mert
szenvedett, mert elképzelhetetlenül megkínozták. Amikor az őt ábrázoló
alkotásokat szemléljük, akkor ugyanazt a gondolatot várjuk el tőlük,
amit életében közvetített, a hit megerősítését, a hitetlen
megtérítését, mert ez volt ő a hívők szemében és Isten kezében. Azzal
együtt, hogy szentté lett, Isten már korábban "kisajátította magának",
ennek ellenére egy volt az emberek közül, de lényegében - mennyire
visszaélünk ezzel a szóval! - eszköz, engedelmes eszköz volt Isten
kezében.
Ez a kiállítás csupán formai ürügy egy név használatához,
tartalmában vajmi kevéssé hű az igazsághoz, hatásában pedig inkább
indulatkeltő, mint jóra fordító. Az indulat persze megfelelő
tudatlansággal "kivédhető". Akinek nincs fogalma arról, hogy mit
várhatna, annak teljesen mindegy, hogy kire hasonlítanak az
ábrázolások, milyen hatást, milyen felhívást váltanak ki, mert neki
ugyanolyan felhívás a Bögyös Maca megjelenése, mint nominálisan bármi
más.
A kiállításon számos, egymástól nagyon különböző kvalitású,
felfogású kép, szobor, installáció látható, néhány szépen kivitelezett
fotó. Kár volt címet adni az alkotások többségének ! A hatás
ugyanakkora lett volna és talán botránkoztatás nélküli. Az alkotói
szabadság ugyanis csak a gondolati tartalom meghamisításáig tart.
-DI -
Foto:Pluzsik Tamás
gépével
1999. jĂşlius 17., szombat 00:00
|