"a görög" titkai
"a görög" titkai
Greco előtt, az izmusok
után
A Szépművészeti Múzeum büszke lehet El Greco-gyűjteményére.
Olyan darabokat sikerült megszereznie a magyar államnak a
manufaktoriális módszerrel sorozatban készült piktúrákból,
melyek a sikeresebb, keresettebb darabokból születtek némi szín- és
formavariációkban Greco műhelyében.
Már korábban is történtek kísérletek az általánosan
megfogalmazott
szép megszüntetésére. Íratlan szabály volt, hogy a portrékat,
emberábrázolásokat, alvilági elemek kivételével, inkább ennek az
idealizált szépségnek kellett megfeleltetni. Az impresszionizmus volt
az első olyan, általános trend, mely a szépség egyedi voltát
hangsúlyozta elméletben és a gyakorlatban is. A művésztársadalom
többsége ezen az egyéniségkeresésen bukik el napjainkig. Egyéniség
addig is nagyon kevés volt, de a szépség támbotján csak elsántikáltak
az "udvari festő" címig. Ezen az így "nyert" "mankótlanságon" -
stabil újabb alap híján - sokan elcsúsztak (s csúsznak el még ma is).
A korábbi próbálkozások a torzításnak valamiféle stabil, világi
alapját keresték és találták meg a bolond, a torzszülött, a púpos, a
sánta, a rokkant alakjában.
Greco "találmánya" nem egyszerűen az alakok megnyújtása. A
felfedezése a lényegében torzítatlan torzítás sok szempontból
allegória lehetőségét nyújtotta, melyen kapva kapott az égnek nem
megfelelő, torz ember. Ezzel a módszerrel pedig még ma is jól
elélhetne mint filmgyári operatőr, ahogyan egy megfelelő
kameraállásból daliás alakot "faragna" a törpe top-sztárokból. Az
alakok furcsasága a "görög" korának feltűnt, hosszú ideig nem is
fogadták be halála után, és ez a különbség! A ma embere nem veszi
észre, amikor óriásnak várt mini izompacsirta sztár már rég besétált
a
fesztiválra észrevétlen a hóna alatt.
Az új, egyéni szépség keresése együtt járt a volt korok
furcsaságainak, elfogadatlanságainak végigjárásával. Így került Greco
is a XX.sz. első fele festői érdeklődésének homlokterébe.
Kikerülhetetlennek látszott egy átmeneti "grecoizmus kialakulása",
melyből - éppen a sok érdeklődő szórt érdeklődése miatt - sok izmus
is
részben Grecótól eredezteti magát. Mindenesetre a bal lépcsőfeljárat
tetején a bal oldali első teremben - ha arra járnak - pillantsanak be
a göröghöz, aki a képsíkok tologatásával, az ecsetkezelés bravúros
voltával, mely most, a szponzori pénzből végzett resraurálás révén
szemmel hozzáférhetővé tette Greco technikáját, ma is csodálatára
készteti a képek előtt legyökerezőt.
Bele kell nyugodnunk, hogy különböző nevek szerint vannak "jobb
és
rosszabb" helyek. A jobb helyekre folyik a népvándorlás (Amerikából
Budapestre a Greco művek miatt, míg Bruegheleket látni mi vándorolunk
Bécsbe).
- DI -
2000. szeptember 28., csütörtök 00:00
|