Örök körforgásban
Örök körforgásban
György F. János (Lurkó)
kerámia és szobor kiállítása az
Erdélyi Házban
György F. János keramikus szobrászművész Marosvásárhelyen
született, a kolozsvári Képzőművészeti
Akadémia kerámia szakán végzett, majd 1984-ben az erdélyi sors
továbblépésre kényszerítette:
Németországba települt át. Azóta dolgozik fáradhatatlanul művészi
álmainak, ötleteinek megvalósításán.
Az Erdélyi Házban bemutatott alkotásainak egy része - a
kerámiamunkák - szürrealisztikus metaforák. Az
emberi jellemekkel felruházott használati tárgyak - gyümölcsöstál,
gyertyatartó, persely, olajmécses - és a
kisplasztikák groteszkbe csomagolt, a kor hangulatát tükröző,
filozofikus mondanivalót hordoznak, úgy, hogy az
előbbieknél mindez a funkcionalitásnál is hangsúlyosabb.
Nagy gondolatok és eszmék, valamint azok gyakorlati megvalósítása
jelenik meg egy-egy kézzelfogható
tárgyba sűrítve, innen a groteszk hatás. Például a győzelem jelét
mutató kéz kúszó csigaként hordozza a hátán a föld minden gyászát és
rákfenéjét.
Mintegy ellentéteként a kerámiába égetett valós világnak jelennek
meg a második teremben azok a
szoborkompozíciók, amelyek György F. János alapvetően harmóniára épülő
világszemléletét tükrözik.
Elvonatkoztatott formái annyira asszociatívak, hogy - az első
benyomás keltette - nonfiguratív jelző aligha illik
rájuk. Teljesen letisztult szimbolikája egyértelmű, a férfi és nő
párkapcsolatot jeleníti meg. A lágy, hajlított formák
összhangjában az egymást kiegészítő pozitív és negatív formák
párhuzamosan futnak, örök körforgásban.
Egységesen zárt kompozíciói a keletkezés, a fejlődés pozitív
gondolatát sugalmazzák. A komplementer formák
tökéletes összhangját a valósággal a Yin-Yang elmélet Ani-Jani néven
magyarosított, ironikus
megfogalmazása szembesíti.
szöveg és fotó Tóth
Éva
2000. április 22., szombat 00:00
|