CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 28., szombat, Kamilla napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Örök körforgásban

Örök körforgásban
György F. János (Lurkó)
kerámia és szobor kiállítása az
Erdélyi Házban

György F. János keramikus szobrászművész Marosvásárhelyen született, a kolozsvári Képzőművészeti Akadémia kerámia szakán végzett, majd 1984-ben az erdélyi sors továbblépésre kényszerítette: Németországba települt át. Azóta dolgozik fáradhatatlanul művészi álmainak, ötleteinek megvalósításán.


Az Erdélyi Házban bemutatott alkotásainak egy része - a kerámiamunkák - szürrealisztikus metaforák. Az emberi jellemekkel felruházott használati tárgyak - gyümölcsöstál, gyertyatartó, persely, olajmécses - és a kisplasztikák groteszkbe csomagolt, a kor hangulatát tükröző, filozofikus mondanivalót hordoznak, úgy, hogy az előbbieknél mindez a funkcionalitásnál is hangsúlyosabb.

Nagy gondolatok és eszmék, valamint azok gyakorlati megvalósítása jelenik meg egy-egy kézzelfogható tárgyba sűrítve, innen a groteszk hatás. Például a győzelem jelét mutató kéz kúszó csigaként hordozza a hátán a föld minden gyászát és rákfenéjét.

Mintegy ellentéteként a kerámiába égetett valós világnak jelennek meg a második teremben azok a szoborkompozíciók, amelyek György F. János alapvetően harmóniára épülő világszemléletét tükrözik.

Elvonatkoztatott formái annyira asszociatívak, hogy - az első benyomás keltette - nonfiguratív jelző aligha illik rájuk. Teljesen letisztult szimbolikája egyértelmű, a férfi és nő párkapcsolatot jeleníti meg. A lágy, hajlított formák összhangjában az egymást kiegészítő pozitív és negatív formák párhuzamosan futnak, örök körforgásban.

Egységesen zárt kompozíciói a keletkezés, a fejlődés pozitív gondolatát sugalmazzák. A komplementer formák tökéletes összhangját a valósággal a Yin-Yang elmélet Ani-Jani néven magyarosított, ironikus megfogalmazása szembesíti.

szöveg és fotó Tóth Éva



2000. április 22., szombat 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület