Egy erősen kétségbe vonható, vegyes koncepció
Egy erősen kétségbe vonható, vegyes
koncepció
Horváth Endre fotográfus akt
kiállítása
Április 18-án, vasárnap délelőtt 11 órakor nyílt meg a
címben szereplő kiállítás a Várkerület Galériában, alkotót és nézőt
egyaránt nehéz helyzetbe hozva. A magam részéről csak a második fél
szerepét vállalhatom magamra avval a sajnálatos megkötéssel, hogy ami
közös lehetett volna, a szemlélet, nem találtam meg ebben a
kiállításban.
Két dolgot bevezetőként.
Az első talán, hogy az írott szó is lehet látszólag teljesen
felesleges: már többször megfogalmaztam, hogy amennyire a jog és
igazságosság, a demokratikus döntés és igazság fogalma sokszor
messzire kerüli egymást, de mindig a második tulajdonság látszatát
kelti, ugyanígy erős kétségeim vannak afelől, hogy a kommersz és
művészi, az általános és értékes fogalmak között egyenlőségjelet
lehetne tenni. A legtöbb probléma-felvető ezt a helyzetet csapdaként
fogalmazza meg és sokan besétálnak ebbe a csapdába.
A második gondolat, hogy bizonyos időbeliség - a "mai" szó
kimondásakor mégiscsak megkívántatik: lett légyen az figuratív vagy
nonfiguratív alkotás. Amikor még az alkotás tárgya a fotográfiában nem
lehetett nyilvánosan a szép női test, akkor is készültek fotók,
ilyenek és olyanok, de a tabuk megszűnte után nyilvánosságra került
mérhetetlen mennyiségű anyagnak csak egy része lépte át a kívánatos
küszöböt. A bulvár és erotikus lapok megjelenésével pedig elindult az
a dömping, ahol az ábrázolni kívánt női testet az esztetikai
kategóriából (hogy ne mondjam, egy mondanivalót hordozó kategóriából)
egy tárgyi kategóriába léptették át az alkotók. Tárgy, kínált tárgy
lett az emberi test és hathatós média-beli hordozóanyaga mindannak,
amit éppen viselt vagy képviselt.
Éppen a határok nehéz meghúzhatósága miatt mindenki óvatosan bánt a
kategorizálással, de azt ugye nem kell bizonygatnom, hogy a kategóriák
szélei csak a vak számára nem látható különbséget mutatnak.
Horváth Endre kiállítása egy kicsit csalódás. A technikai
kivitelezés kiválósága mellett két-három képet mernék a művészi
aktfotó kb.25-30 évvel ezelőtti kategóriájába besorolni. A többi csak
intim fehérneműreklám és valami egészen más.
Még két - nem is egészen - apróság: Ha egy idealizált testet
szeretnék bemutatni, az "égit" a "földiben", nem jól mutat sem a
májfolt, sem a "mittesszer". Egyszerűen nem illik oda. Ha pedig a test
valós tökéletlenségét szeretném hangsúlyozni, mely tetszik-nem
tetszik, a smink alatt minden test sajátja, akkor már másról beszélek
és a képet ahhoz alakítom.
Ezek után joggal kérdezheti az olvasó, hogy "mit akar mégis ez az
ember"? A második mondat ide illik, feleletként. Egészen véletlenül
került a kezembe a "Találkozások" című lap legújabb száma. Abban
látható egy fotópályázat díjnyertes alkotása: egy akt, 1999-ben. Egy
olyan akt, ami sok mindent elmond, azt, amit más eszközökkel sokkal
nehezebb, ha nem lehetetlen elmondani.(Ha már a Találkozások-nál
tartunk: a címoldalon a nagy aktfotós, Jung Zseni egy más témájú
fotója látható.) Tessék összehasonlítani!
- DI -
1999. április 18., vasárnap 00:00
|