A Körmendi - Csák Gyűjtemény új kiállításai 2.
A Körmendi - Csák Gyűjtemény új
kiállításai 2.
Hegyi György
November 11-én nyílt meg a Körmendi - Csák Kortárs Magyar
Művészeti Gyűjtemény Templom utcai épületében a Hegyi György
festőművész munkáit bemutató kiállítás.
Az érdeklődők különfélék. Én magam ritkán nézem meg a festő nevét
még a múzeumban is, mert vagy jó, akkor érdemes, vagy rossz, akkor
pedig nem lehet névfüggő a vélemény. Persze vannak határesetek és
bizony az idő is sokat alakít rajtunk. No, ez az, amiről már
beszéltem
a nagyok, így Cézanne kiállítása kapcsán.
Amikor a Biblia a malmok zúgásának elhalkulásáról beszél - az
öregségről -, akkor abba bele kell többnyire kalkulálnunk a legtöbb
művésznél valamiféle hályogot, mely kívül vagy belül (a szemben, vagy
a
szemidegen, vagy az látómezőben), visszafog az érzékelt szín
intenzitásából. Ez aztán sokszor még a legnagyobbakat is arra
ösztönzi, hogy rikító színekkel tegye a maga számára hozzáférhetővé
azt azélményt, amit másban akar kiváltani.
Hegyi György munkáin is látható a szinte a partszakadás
hirtelenségével bekövetkező törés, mely a kilencvenes évekre tehető.
A
mozaikkal és üveggel (üveget) festő művész hirtelen átvált mind a
mozaikok színvilágában, mind a térelválasztók színezésében egy
harsány, rikító világba.
A másik gondolat, ami felötlik az emberben, hogy megjelenik a
képet nézegető előtt az elmúlt ezredek művészgenerációja, akik előtt
kupacokban állnak a színes földek, később porok, aztán pedig tubusok,
festékkel. Egyik sem gondolt arra, hogy ez a festék és a
mesterségbeli
tudás a valóság, sőt a legvadabb fantázia kifejezéséhez nem lenne
elegendő.
És akkor lépünk néhány évtizedet, és valaki kevésnek találja egy
képre ráfesteni a kagylókat, pedig azokat sokszor egyszínűre festi,
hanem ráragasztja, sőt körülkontúrozza, harsány színhullámokkal vonja
körbe. Nem bízik magában? Vagy nem montázsra, hanem kollázsra gondol?
Ki tudná megmondani?
Ami számomra kicsit fájdalmassá teszi a színvilág és az
eszközvilág ilyen módon való bővülését, az a korábbi, a bizánci
mozaik
formai lényegét kivevő, pasztell-ragyogása, mely láthatóan a
kiindulás
volt és színeiben is nemes irány. Számomra Hegyi György művészetének
ez a maradandób része: a nemes alap megtartása, merész és tartalmas
kivonatolása.
November 30-ig 10-17 óráig tekinthetők meg a művek.
fotók Pluzsik Tamás gépével
és szöveg
- DI -
2000. november 12., vasárnap 00:00
|