Mitől evangélium az evangélium?
Mitől evangélium az
evangélium?
INRI - Bálint András
művészete
A Tavaszi Napok keretében március 26-27-én a Magyar
Művelődés Házában Bálint András estjét hallhatta az összegyűlt
közönség.
Az ismertetőben ezt olvashattuk: Iesus Nasarenus Rex Iudeorum - a
Názáreti Jézus a Zsidók Királya.Jézus életrajz, töredékes és kiváncsi.
Csodálkozással, kétkedéssel, hittel és hitetlenséggel.
Eszembe jutott, amikor valamikor régen valaki így beszélt nekem a
hitről: "Tudod, képzelj el egy iskolát, benne földrajzórát az egyik
teremben. A tanárnő mondjuk Londonról beszél, de nemcsak Albiont, a
gyerekek agyát is lassan megüli a köd és egyszer egyik, másszor a
másik bukik a padra és csap át menthetetlenül szendergésbe. És akkor
az egyik kisfiú felteszi a kezét és a tanárnő felszólítja. A kisfiú
pedig megszólal:'Tanárnő kérem, én voltam Londonban!' És minden alvó
gyerek szeme abban a pillanatban felpattan, hatalmas érdeklődéssel
kérdezik a kisfiút, majd szétszedik. Az addig unalmas tananyag az
élményszerűségével, élővé válásával hódítani kezd. A Zsidókhoz írt
levélben találod az idézetet: "A hit szilárd bizalom abban, amit
remélünk, meggyőződés arról, amit nem látunk."
Vajon hallotta-e valamilyen formában Bálint András ezt a kis
történetet? Elmondta-e valaki neki, hogy választani tudjon, kinek a
szerepében lép színpadra? A tanító néniében, a maga ilyen-olyan
ismeretanyagával, illusztrációival vagy a gyermekében, annak élő
élményével, talán kevésbé tudatos, de annál biztosabb "velem
megtörtént"-jével? Az evangéliumok ugyanis az ilyen gyermeki lelkületű
apostolok hírei arról, ami velük valóban megtörtént. Ők ott voltak!
Erről így ír Szent Lukács:
"Mivel már sokan megkísérelték, hogy a köztünk beteljesedett
eseményeket leírják, úgy,
ahogy ránk maradt azoktól, akik kezdettől fogva szemtanúi és
szolgái voltak az Igének,
jónak láttam én is, hogy elejétől kezdve mindennek szorgalmasan
utánajárjak, és sorban leírjak neked mindent, tiszteletreméltó Teofil,
hogy meggyőződjél róla, mennyire megbízhatók azok a tanok,
amelyekre tanítottak."(Lk 1,1-5)
A felolvasó est másik paradoxona: minek tartanánk azt a színészt,
aki mondjuk Arany János balladáját Weöres Sándor gyermekverseként
mondaná el? Márpedig az evangélium, az eu angelion azt jelenti,
örömhír. Nem tetszés szerinti "műfaj", nem alkotmány- vagy
törvénytervezet, amiről vitát kell nyitni és majd döntünk. Amióta
pedig a hatalom ismét számszerűsíteni szeretné a vallásosak tömegét és
erre az adónk 1%-ának sorsát véli felhasználhatónak, tudjuk, hogy
vannak emberek, akik ahhoz a hithez tartozhatnak, ami az
evangéliumokat, mint a Biblia kánonjának részét, Isten szavának
tekinti. Különös és sok oldalról megnehezített vállalkozás tehát
Bálint Andrásé.
A kérdésekre az előadás adja meg a választ. Valóban a
Jézus-történet hangzik el, a színészet sajátos és sokszor varázslatra
is képes eszközeivel, egy kicsit egyéni, de nem zavaró nyelvezettel,
olyan előadásban, ami különbözik azon interpretációktól, melyekhez
hozzászoktunk. Ez a dramaturgizált megközelítés új, de semmiképp nem
hitetlen! Az ismertető szövege ellenére sem az. Bálint András tud
valamit, amit igazi hivatásként szeretne megosztani a közönséggel. A
félig telt kamaraterem erre nem biztos, hogy a "legtömegesebb"
lehetőség,(hol vannak a keresztény gimnáziumok tanulói ezeken az
estéken?) de hogy az intenzív és kicsit fárasztó másfél óra
mindenkinek ad valamit, az önmagában nagy dolog. Az előadó szimpatikus
egyénisége, szerénysége mind-mind lehetőség arra, hogy a szövegen át
hatni tudjon a művészet, megtegye azt, amit eszközrendszerével tenni
tud.
Szent Páltól kezdve tudjuk, hogy a kereszténység hitének
legsarkalatosabb pontja, választóvíz a hitek és nem hitek között a
feltámadás. Nem véletlen, hogy amíg az evangéliumok szövege a többi
részben egymást váltva és nem ismételve hallható, a feltámadás
történetét Bálint András mind a négy evangélistától, egymás után
elmondja. Hogy kimaradtak példabeszédek, melyek olyan közel állnak
mindannyiunk szívéhez, mint a tékozló fiú története, a samáriai
asszony, hogy a nyolc boldogságból csak három fért el az estben? Ki
az, aki ennél nagyobb teljességre törekedhet? Ki merné "megvágni" az
evangéliumokat? Márpedig ehhez az esthez erre volt szükség. Mégis egy
nagyszerű izelítő, Vas István hitetlen Tamásról szóló versével
befejezve. Abból, amit egy nagyszerű színész eszköztára tesz lehetővé
és abból, amit az evangéliumok tartalmaznak.Mert a hit hallásból van,
az pedig Isten igéjéből. S történt mindez a nagyhét előestéin,
Virágvasárnap előtt, csaknem kétezer évvel azután, ahogyan az előadó
fogalmazott, hogy ez a "régi történet" elkezdődött.
- DI -
1999. március 26., péntek 00:00
|