A költő, a vers, a nyelv és a nemzet célja
A költő, a vers, a nyelv és a nemzet
célja
A Soproni Ünnepi Könyvhét vendége:
Kányádi Sándor
Az ember életében az igazán nagy találkozások a lelki
találkozások. Ezek - mint nevük mutatja -, különböző tér- és
időbeli, valamint tudati síkokban mozoghatnak. Olyan alkalmak ezek,
amelyek tudatunkon keresztül ugyan, de tudatalattinkban és lelkünkben
kitörölhetetlen nyomot hagynak.
Ilyen találkozás volt a soproni Ünnepi Könyvhét első rendezvénye:
találkozás a Költészettel.
Jellegénél fogva egy ilyen találkozás lényegét leírni, vagy
ábrázolni nem lehet és nem is érdemes. Sőt bizonyára akad
olyan résztvevő is, aki majd rámcáfol: ugyan, mindez csak egy
író-olvasó találkozó volt Kányádi Sándorral.
Ha akadna ilyen olvasó, szívből kívánom neki, hogy - előbbi
fejtegetésemet megmagyarázandó - talán évek múlva
(időben és térben eltávolodva ), és valami egészen más élethelyzetből
adódó analógia kapcsán (tudati síkban)
történjen meg ez a találkozás. És akkor részesévé válik egy csodának,
igaz, hogy csak egy pillanatig tartó, és nem
hatalmas eget- rengető csodának: csupán szemtől szembe találkozik a
Költészettel.
A költő versről, nemzetről, történelemről, nyelvről beszélt a tőle
megszokott kányádisándoros öniróniával, azzal az
önmagunkon is mosolyogni tudással, amely a felnőttség jele. Szerinte
nem nevezhető felnőttnek, sem az az ember, sem az a
közösség, etnikum vagy nemzet, amelyik saját gyarlóságán nem tud
nevetni.
Kányádi Sándor 70 éves, egyidős a Könyvhéttel. Könnyű őt kiismerni
, hiszen lelkét, érzelmeit, életét önti versekbe.
De ismerjük-e igazán Kányádit? Tud-e még olvasóinak újat mondani?
A Költő
Kányádi Sándor negyven éve minden találkozó alkalmával elmondja,
amit most is, itt is elmondott: most mi, akik azt hisszük,
hogy egy költővel találkoztunk, ne legyünk annyira biztosak ebben. Ez
egy olyan foglalkozás, amelynél csak az illető halála után
derül ki teljes bizonyossággal, hogy az volt-e, akinek ő hitte magát,
vagy akinek őt hitték. Még akkor is kételkedjünk ebben,
ha számos könyve jelent meg, akkor is ha számos kitüntetést
akasztottak a nyakába, még akkor is ha ilyen szép számmal
gyűltek össze hallására-látására. Majd ha unokáink, a maradék
érdemesnek tart valamit is kézbevenni abból, amit írt, legalább
egy verset, akkor ők elmondhatják már, hogy az én ősöm egy nyáresten
egy igazi költővel találkozott Addig higgyük, hogy ő
az, akinek olykor magamgát is hiszi, hiszen a költőnek erre a hitre
van szüksége.
Egyébként is, az Úristenen kívül, mindenben kételkedni kell, mert
csak a jóhiszemű kételkedés viszi előbbre a világot.
A Vers
A költészetben nincsenek nagyon új dolgok, nagyon kevés dologról
szól a vers: születésről, halálról, szerelemről, életről, tájról,
természetről ...Évezredek óta mások és mások mondják el mindig
ugyanazt, újra és újra. A vers nem az állandóan változó
világban az állandó változó hajszolása, hanem az állandó változásban
az örök állandó megragadása. Az igazi versben az
örökkévalót kell olykor megpillantani, megpattintani, elkapni és saját
szemüvegen át egy villanásra felmutatni.
A vers krónikás ének is. Térben és időben bizonyos tartalmakat
hordoz, aztán más tartalmak tapadnak hozzá, az életérzések
frontbetöréseinek megfelelően. Akkor igazi, amikor az idő elmúltával
is versnek marad: tájversnek, gyermekrajznak, amikor magában is
élvezhető. A baj akkor van, amikor a vers valamilyen ügyet akar
szolgálni. Amikor az ügy kipukkan, a vers is
értelmetlenné válik.
Nincs külön gyerekvers: csak vers van. A Szentírást, Petőfit,
Aranyt, Adyt és sorolhatnánk irodalmunk klasszikusait: mind lehet a
gyerekeknek is ajánlani. Csak annyiban van gyerekvers, amennyiben van
kicsi asztal és nagy asztal. A kicsi asztal azért kicsi,
hogy a gyerek fölérje, amikor táplálékot akar venni magához, keményebb
fából készül és ki is színezik A nagy asztal a
felnőttnek való, kényelmes, nem kell meghajolni mellette. Amikor a
gyermeket a nagy asztal elé teszik, párnát tesznek alá, hogy
úgy érje fel azt. Ennyit segítenek rajta.
A Nyelv
Régi magyari őseink a koporsó mellett állva azt gondolták: az
Istennek sem lehet tetsző, hogy megholt magyari testvérünk lelkét
olyan nyelven ajánljuk az ég irgalmába, amelyet a végtisztességet tevő
közönség, édesanyja, édesapja, testvérei nem értenek.
És akkor, körmére égő gyertyával egy barát, - vagy több -
lefordította a temetési beszédet. Neki, vagy az utána
következőknek volt bátorságuk el is mondani ezt a szöveget: por és
hamu vagyunk..
Akkor találta meg a nemzet: a célját, amely a XX. század alkonyán
is még mindig ugyanaz
A Nemzet Célja
Mi lehet egy nemzet célja a világban? Mi a magyar nemzet célja a
világban? Isten a magyar népet - mint kiválasztott népet -,
mert minden nép kiválasztott abban, hogy célja és feladata van a
földön - egy nyelvvel áldotta meg.
A Nemzet célja az, hogy a számunkra Isten által kiválasztott
nyelvet az emberiség életének legvégső határáig továbbvigye,
gyarapítsa, éljen vele, benne és általa Isten nagyobb dicsőségére és
mindannyiunk örömére.
Addig vagyunk magyarok és magyarok addig vagyunk, amíg magyarul
beszélünk, gondolkodunk, tanulunk.
vajon ha koppány úr a győztes
fölnégyeltette volna-e
vajkot ki ha magyari nőt vesz
asszonyául s nem hozza be
európát pannóniába
írtva már-már a nyelvet is
nem hittünk-e vajon hiába
ha bennünk az isten se hisz
ha folyton folyvást önerőből
kell újra s újra kezdenünk
ha minden áldozat kevés
vajon ha istván visszahőköl
akkor is fölfeszíttetünk
vagy mégis volna küldetés
Nem az a kérdés, hogy tud-e még Kányádi újat mondani. Az új, a
megfoghatatlan, az elérhetetlen az, amire vágyunk.
De nem feltétlenül az, amire szükségünk van.
Tóth Éva
1999. jĂşnius 08., kedd 00:00
|