...öröme és reménye, szomorúsága és gondja Krisztus tanítványainak is.
...öröme és reménye, szomorúsága és
gondja Krisztus tanítványainak is.
Diplomata az örökkévalóságnak
I.
Június 3-án a KÉSZ Soproni Csoportjának vendége volt Karl-Josef
Rauber érsek, apostoli nuncius, a Vatikán magyarországi nagykövete,
aki a "Pápai diplomácia célja és feladata" címmel tartott előadást. A
magánéletben is rendkívül közvetlen és kedves nagykövet mondandóját a
II. Vatikáni Zsinat dokumentumaival, azoknak a diplomáciai
tevékenységet is megalapozó mondataival kezdte. Fokozatosan tárult fel
a hallgatóság előtt egy olyan diplomáciai testület munkája, mely
nagyon közelít ahhoz a fogalomhoz, melyet az átlagpolgár is az időben
és térben hozzá közel található ismeretanyaghoz megfogalmaz. A
médiákban egyre gyakrabban hangzik el az erőszakmentes diplomácia
fogalma, mely II. János Pál megfogalmazott gondolatait ismétli: ennek
az aktív és erőtlenségében is hatékony munkának képviselője Karl-Josef
Rauber is. Amikor az "összezsugorodó" földgolyón egyre több
erőfeszítést kell tenni, hogy a békét megőrizzük és így is, a Föld
legbékésebb időszakának tartott utóbbi 20 évben több, mint 4 millióan
estek el fegyveres konfliktusokban.
Akinek ezek után még kétsége van afelől, hogy vajon a kultúrához
és a kultúrrovathoz van-e köze a nuncius előadásának, annak készséggel
áll rendelkezésére a rovat szerkesztője.
Az Internet oldalak terjedelmét jelentősen meghaladó előadást két
részletben közöljük. Elolvasását pedig minden kultúr-embernek
ajánljuk.
Karl-Josef Rauber
A PÁPAI DIPLOMÁCIA CÉLJA ÉS FELADATA I.
Felmerül a kérdés: mi keresni valója van a diplomáciának az
Egyházban? Az Egyház nem illetéktelenül avatkozik-e bele a világi vagy
elvilágiasult politika területére? Nem! Az Egyház diplomáciai
szolgálata ugyanannak a lelkipásztori gondoskodásnak a része, amely
például a rászorulók iránt megnyilvánul. E megállapítás szem előtt
tartásával szeretném bemutatni a Szentszék diplomáciai
szolgálatát.
A II. Vatikáni Zsinat egyházfogalma
A zsinat két dokumentuma, a Lumen Gentium dogmatikai és a Gaudium
et Spes lelkipásztori határozat foglalja össze az Egyház lényeges
tulajdonságait. Az utóbbi kifejezetten követelményként említi, hogy az
Egyház az emberi társadalom minden területén jelen legyen.
Legfontosabb megállapításai a 40. és a 42. pontban vannak. Ezek
lényege: az Egyház nincs egyetlen kultúrához, gazdasági vagy politikai
rendszerhez sem kötve. "Éppen ezen egyetemessége miatt lehet a
legszorosabb összekötő kapocs a különböző csoportok és nemzetek
között" (GS 40). Itt van az alapja a Szentszék diplomáciai
szolgálatának, mert ezáltal tud összekötni népeket és országokat. A
diplomáciai szolgálat mellett a Szentszék nem hanyagolja el
lelkipásztori és missziós feladatát sem. Az a veszély sem áll fenn,
hogy e tevékenység elvilágiasul.
Az "egész"-re irányuló szolgálat
A Szentszék diplomáciai szolgálata végeredményben az emberi személy
lelki értékeinek védelmére és kibontakoztatására irányul. A Szentszék
legtöbbször olyan értékek megőrzése érdekében lép fel, amelyeket nem
csupán a vallásos emberek ismernek el. Adott esetben a Szentszék a
nemzetek közösségnek lelkiismerete is lehet. A diplomáciai szolgálat
által a Szentszék a legkülönbözőbb területeken tud segítséget nyújtani
a nemzeteknek: oktatás-nevelés, kultúra, egészségügy és emberbaráti
szolgálat, s egyúttal szolidaritását is kifejezésre tudja juttatni.
Idézzük a Gaudium et Spes bevezeto gondolatait: "Az az öröm és remény,
az a szomorúság és gond, amelyet a mi korunkban az emberek, különösen
a szegények és a szenvedok éreznek, öröme és reménye, szomorúsága és
gondja Krisztus tanítványainak is". A problémák megoldásához ismerni
kell az okokat, fel kell mérni a lehetőségeket és a következményeket,
s mindezt előítéletek nélkül kell tenni. Az a kérdés, hogy a
Szentszéknek rendelkezésére áll-e minden olyan ismeret, amely ezt a
munkát lehetővé teszi?
![](showbinary.php/kjr2.jpg) A szöveg fordítója:
Dr. Szabó Tamás
Közvetítő szolgálat
Felmerül a kérdés, hogy a Szentszék viszonylag csekély létszámú és
a világi politikusoktól eltérő képzéssel rendelkező személyi állománya
nem akadálya-e a diplomáciai tevékenységnek? Másfelől viszont
nemzetközi téren a Szentszék olyan sajátos helyzetben van, amely
lehetővé teszi, hogy sokoldalú kapcsolatokat ápoljon és értesülésekhez
jusson. Mivel a Szentszék az emberi konfliktusok fölött áll,
lehetősége van arra, hogy ezek gyökerét megragadja, és közvetítő
szerepével hozzájáruljon azok megoldásához. Erre jó példa a régóta
húzódó argentin-chilei határvitában játszott szerepe 1984-ben, amit a
két fél kifejezetten kért, s a szerzodésben meg is köszönt. A nagy
diszkrécióval végzett közvetítés azonban nem mindig sikeres. A
közvetítésben a Szentszék egyetlen fegyvere a meggyőző erő, az érvek
és az Egyház erkölcsi tekintélye. Az Egyház, lelkipásztori
megbízatásával összhangban, minden néppel és nemzettel baráti
kapcsolatok fenntartására törekszik.
A legfontosabb törekvések
Az egyházi diplomácia legfontosabb törekvései: a népek közötti béke
és egyetértés fenntartása, az emberi jogok tiszteletben tartása, a
szegénység és az írástudatlanság elleni harc, a haladás és a fejlődés
elősegítése, a környezet és a kulturális örökség megőrzése, az
erkölcsi és morális értékek megtartása. Itt érdemel említést, hogy a
Szentszéknek az úgynevezett "keleti politikában" is egyetlen
lelkipásztori célja volt: a vasfüggöny mögötti országokkal való
párbeszéd és együttműködés fenntartása. Az Ostpolitik miatt a
Szentszéknek, egyházi köröktől is, nem egyszer kritikus megjegyzéseket
kellett elszenvednie. Az 1989/90-es fordulat azonban megmutatta, hogy
a Szentszék nem kötött ideológiai kompromisszumokat, és jelentősen
hozzájárult a kommunista rendszerek bukásához.
Az apostoli nunciusok
A szentszéki diplomáciai szolgálatot a nunciusok és munkatársaik
látják el. A nuncius a megbízólevél átadásával kezdi el szolgálatát.
Egyes országokban automatikusan a diplomáciai testület feje is lesz,
másutt a senioritas elve alapján töltik be e funkciót. A nunciatura
beosztott munkatársai szolgálati idő alapján lépnek előre a
"ranglistán", e rangok: attasé, 2. és 1. titkár, 2. és 1. tanácsos. A
nunciussá történő kinevezés egyúttal címzetes érseki kinevezést is
jelent. A II. Vatikáni Zsinaton felmerült, hogy nem lehetne-e a
korábbi gyakorlatnak megfelelően laikus személyeket is bevonni a
szentszéki diplomáciába. Itt meg kell jegyezni, hogy amíg az Egyházi
Állam fennállt, a pápák világi uralkodók is voltak, s a szentszéki
diplomácia is inkább világi-politikai jellegu volt. Az Egyházi Állam
megszűnésével viszont a Szentszék diplomáciája elsosorban lelki és
lelkipásztori jelleget öltött.
A nuncius feladatai
Minden nunciusnak kettős funkciója van. Egyfelől az adott államban
képviseli a pápát, másfelől feladata, hogy a helyi egyház irányában
továbbítsa a pápa szándékait. Éppen ez utóbbi feladat kívánja meg,
hogy a nuncius püspök, de legalább pap legyen. A Zsinaton az is
felmerült, hogy esetleg az adott ország püspökkari konferenciájának
elnöke is elláthatná a pápa képviseletét. Ennek több gyakorlati haszna
lett volna (pl. a nyelv és a helyi körülmények ismerete). Ez azonban
nem minden esetben biztosíthatná az e feladathoz szükséges
pártatlanságot, ugyanakkor a helyi kormány számára is nehéz lenne
azonos rangú félként elfogadni egy helybéli püspököt. E problémák csak
egy, a Szentszéktol akkreditált diplomata által küszöbölhetők ki. Az
sem utolsó szempont, hogy egy a helyi egyházat érintő belső vagy külső
konfliktusban a nuncius mintegy kivülállóként, tehát objektíven tud
közvetíteni és építő jellegű megoldáshoz segíteni.
-
Kapcsolat a második részhez
- DI -fordította: Dr. Szabó
Tamás
Foto:Pluzsik Tamás
gépével
1999. június 04., péntek 00:00
|