(Részben szubjektív) levél, de kinek?
(Részben szubjektív) levél, de
kinek?
A Magyar Költészet
napján
(Ha teheti, kapcsolja be a
hangszóróját!)
Április 11. a Magyar Költészet Napja. Sokáig "államilag"
egyet jelentett József Attilával. Vetélkedők, Ki Mit Tud-ok
privilégizálták és egy sajátosan preferált és szűkített
keresztmetszetben adták elő verseit. Csak rajta és nem népszerűsítőin
múlott, hogy mégsem sikerült megutáltatni.
Gyurkovits Tibor (címvadászok, figyelem! Már Kossuth-díjas
költőnk!) írja, hogy a költemény levél. Hozzáteszi, hogy kinek írnánk
legszemélyesebb leveleinket, ha nem annak, aki válasz alapvető
kérdéseinkre.
(Szubjektív kitérő kezdete:) A verseket mindig szerettem,
ahogyan a könyveket is. Például Kosztolányi Dezső Idegen költők című
műfordítói kötetét külön szeretettel forgattam, örülve az akkor ritka
bibliofil papír kiadásnak. A versről mégis mindig az a soha nem
felejthető délután jut az eszembe, amikor a Pap réti KISZ ház emeletén
Mensárost hallgattam gimnazista fejjel, lelkileg és fizikailag is
megborzongtam egy vers hallatán. Csak az utolsó sor maradt meg
egészében bennem, a többiből csak töredékek: "Et resurrexit tertia
die!" Sokáig nem kutattam eredetijét, meg nem tudom mondani, miért,
de nem volt év, amikor eszembe ne jutott volna, legalább így, Húsvét
táján.
Aztán eljött a tudatosabb miértek ideje és a sors iróniája, hogy a
vers szerzőjét és címét egy olyan embertől kellett megtudnom, aki
valamiképpen hátat fordított annak, akinek a verseket - igazából
leveleket - címezzük.
Pilinszky - mert ki ne tudná, hogy róla van szó - azóta éjszakai
társam, verseskötete egyike az éjjeliszekrényemen sorakozó csodáknak,
melyek elkísérnek az álom más-világába.(Szubjektív kitérő
vége.)
Nehéz idők járnak költőkre és költészetre egyaránt. Ahogyan
kultúránk szeretne kibújni bőréből, fiatalon megtagadva őseit, majd
öregen a tékozló fiú módjára visszatérve legalább a halottas ágybeli
agónia idejére az atyai házhoz, úgy a levelek is sok és más irányba
címződnek és rövidebb-hosszabb idő után megjelenik a postás, kezében
az olvasatlan levél, rajta a hivatali formula: "A címzett
ismeretlen".
Néhány száz darabos kiadások a raktárakban porosodnak, még több
fogalmazvány pedig még a nyomdáig sem jut el, mert nincs, aki
felolvassa, nincs, aki élővé tegye a kérdéseket, a leveleket. Irodalmi
"gourmand"-ok, kevesek kiváltsága lett a műfaj és kevesebb
egész-részre osztódik az örökség is, a címzett ismerete.
Mert az örökség nemcsak a gondolatok, formák gazdagsága, a szépség
aktív védőoltása, mely egyszer, talán csak évek múltával fog védelmet
adni akár az olyan pusztítással szemben is, amely nem messze tőlünk
éppen most zajlik, de megtanít az alapvető "formai" követelményekre
mindannyiunkat, akik nagyon szeretjük magunkat, a feladót, tévesen a
címzett helyére is odaírni.
- DI -
Grafika: DHE
1999. április 10., szombat 00:00
|