CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Ha nem is tisztán merkantilista, ha nem is tisztán partikuláris...

Ha nem is tisztán merkantilista, ha nem is tisztán partikuláris...
Kultúránk az ezredév fordulóján

Magam nem tervezek túlságosan előre. Egy hónapot még valamennyire előre látok, de hosszabb távra? Nem, azt már nem tudom megmondani, csak nagyon kiemelkedő események várásakor, hogy - mondjuk - két hónap múlva ott szeretnék ülni és esetleg tudósítani.

Miért is mondom mindezt? Talán azért, mert ellentétes tendenciákat érzek érvényesülni a helyi társadalom kultúra-fogadásában is. Közben emlékezem és összehasonlítom az események tartalmát.

A helyi programajánló eddigi gyakorlatában - éppen az év végi dupla szám kivételével - egy-egy hónap eseményeit tette közzé. Most már februári ajánlatokkal sikerül csak kitölteni a helyet. Mintha nemcsak véleményben, szemléletben, felfogásban parikularizálódna (alkotna csoportokat) a társadalom, de hasadás keletkezne az egyénben is, hogy most éppen társadalmi vagy családi életet él, kulturlény-e az adott időszakban vagy mérhetetlen szeretetének mindent elborító kiáradását szeretné koordinálni, nehogy valaki is kimaradjon belőle a rokonságból.

Ennyire feloldhatatlan ez az ellentét? Nem lehet egyeztetni a belső töltődést és a másoknak adást?

Talán nem volt ilyen mértékben hisztérikus régen a karácsonyi bevásárló kampány? Ma reggel a hirdetések eddigi "csúcsát" döntötte meg az a szlogen, melyben azt halljuk, milyen természetes és modern, ha egy lány nem apáca, családanya, bomba csaj akar lenni, hanem egy pohár sört akar inni. Igen, ez a nőiesség csúcsa, az új ideál, a harmadik ezer-év Jeanne d'Arc-jainak kimeríthetetlen forrása. Mármint a sör. Mindig tanulok. Nem restellem.

Muszáj pont a kultúráról írnom?

Az események látogatottsága is csökken. Mármint a kulturálisnak nevezhető eseményeké. Ide pedig magam nem számítom hozzá, ha egy, a hirdetetthez hasonló nedű mértéktelen fogyasztói közé telepíthető budikat helyeznek el, és már nem csak egymás nadrágszárába engedik a túlfolyni kívánó felesleget.

Sok rendezvény feltételeinél fogva nem alkalmas arra, hogy rétegigényeket elégítsen ki, a feltételek pedig a közelmúltban is tömeges kultúrigényre méreteződtek. Ezek közül kellene talán bevallott értékrend szerint hozzáférhetőbbé tenni többet. Addig, amíg a "vagy kultúra - vagy ebéd" dilemmája a többség számára megszűnik. Remény mindig van rá, hogy helyes választás esetén azon nagyon kevés rendszerek közé kerülünk a történelemben, amiknek-akiknek nem kell utólag szégyellniük választásukat...

- DI -



1999. december 09., csütörtök 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület