a szájhagyománytól a multimédiáig
a szájhagyománytól a
multimédiáig
A kultúra
áthagyományozása
Dr. Rédly
Elemér előadása a Magyar Kultúra Napján
Sopronban, 2000. január 22-én a volt Megyeháza dísztermében a Kálvin
Kör és a KÉSZ Soproni Csoportja rendezésében
Témafelvetés:
Előadásom címe: A kultúra áthagyományozása. A Magyar Kultúra
Napján múltról, jelenről és jövőről, illetve múltunkról, jelenünkről
és jövőnkről beszélünk, emberi kultúránkról, ami életünket emberivé,
értelmessé és kereszténnyé teszi. A kultúra világnézeti
elkötelezettséget jelent számomra.
Kultúra: Az emberiség történelmi fejlődése során létrehozott
anyagi (termelési, technikai) és szellemi (vallási, erkölcsi,
társadalmi [népi, nemzeti, állami, közösségi], jogi, művészi,
irodalmi, tudományos: filozófia-, humán- és természet-tudományi)
alkotások összessége.
Tárgyalásom indító kérdése: Hogyan adhatjuk tovább emberi
örökségünket, kultúránkat, hitünket? Szülők és nevelők a legtöbbször
így fogalmazzák meg problémájukat: a mai gyerekek nem szeretnek és nem
is tudnak olvasni, nincs bennük igazi érdeklődés, legalábbis a
szellemi javak iránt.
A kérdés mit tehetünk, mit kellene tennünk?
Az információ, a kultúra átadása
Valóban baj, hogy a mai gyerekek nem szeretnek olvasni?
Nézzünk vissza a múltba.
Valamikor, mielőtt az írást feltalálták az ismeretátadás, a
kultúra átadása élőszóval történt, szájhagyomány útján. Ma már talán
el sem tudjuk képzelni, hogy mekkora ismeretet lehetett így
megszerezni, felhalmozni és továbbadni. Akkor még nem olvastak.
Az írásbeliség lényegében a képírással kezdődött. Ebből
fejlődött a fogalom, majd a szó, a hangírás, végül a betűírás.
Elterjedésének feltétele a megfelelő íróeszközök kifejlesztése volt.
Ettől kezdve az írás segítette az információ rögzítést és átadást, de
a lényeges továbbra is az élőszóban átadott ismeret volt. A
levelezésen kívül írtak könyveket, sőt hírújságot is, de ezek
viszonylag csak kevés emberhez jutottak el. Egyre nagyobb lett a
jelentősége a kódexmásoló szerzeteseknek.
Forradalmi előrelépést jelentett a könyvnyomtatás elterjedése,
Gutenberg találmánya. Megjelenik az élőszóban továbbadott ismereten
kívül a közvetlenül írásban átadott ismeretközlés. Fontos az élőszóban
való előadás, a magyarázat, de az ismeretek egyre nagyobb részét leírt
szövegből merítettük. És egyre több formája alakult ki ezeknek az
eszközöknek: röplap, újság, hetilap, folyóirat, könyv... A nyomtatás
mellett megjelenik az írógép, a sokszorosítás, a távírógép a telex, a
fénymásoló, a fax, a számítógép...
Ám a fejlődés itt nem állt meg. A technika fejlődése,
különösen a fényképezés és a rádiózás feltalálásával új ismeretközlési
lehetőségek útja nyílt meg: szikratávíró, telefon, rádió, fényképek,
színes képek, diaképek, mozgókép, gramafon, magnetofon, televízió,
videó, számítógép, CD lemez, internet... Ma is fontos az élőszóban
adott magyarázat, fontos az írásbeliség is, de egyre több információt
a multimédia eszközeivel adunk át.
A fejlődésben lényeges fordulópontot jelentett, hogy az írás sosem
tudta pótolni az élőszóban való tanítást, hiszen az átadott
információnak csak egy része írható le, a kimondott szó, de már a
hangsúlyt, a hangszínt az írásjelek: idézőjel, felkiáltó jel,
kérdőjel, gondolatjel... csak részben tudja közvetíteni. Az írást
kezdték képekkel illusztrálni, művészek képesek voltak írásaikkal
érzelmeket is átadni, embereket cselekvésre indítani...
A multimédia megjelenése ebben a megvilágításban azért is
jelent forradalmi változást, hiszen szinte minden információ átadására
képes, nem csupán a szavakkal megfogalmazható információkat tudja
közvetíteni. Hatását fokozza, hogy a képernyő megjelenése átalakította
az emberek, a családok életét, és igen gyakran már a kultúra átadás
elsődleges csatornájává vált.
Ezek után a kérdésre a válasz: nem biztos, hogy sajnálkoznunk
kell az olvasási szokások megváltozása, általában az olvasás
visszaszorulása miatt. Lépést kell tartanunk a fejlődéssel, annak
lehetőségeivel, s meg kell tanulnunk, hogy hogyan használjuk ezeket a
modern eszközöket kultúránk átadására.
De ez még nem elég, hiszen meg kell tanítani az embereket,
hogy megfelelő felkészültséggel, kritikával fogadják be az új
információkat. Annak idején az volt a probléma, hogy sokan kritika
nélkül elfogadták, amit az újság írt, ami ki volt nyomtatva. Ma
hasonló probléma, hogy sokan kritika nélkül elfogadják azt, amit a
tévében látnak.
Az igazi probléma a nevelés
Az ember nemcsak az ismereteit, tapasztalatait akarja átadni
gyermekeinek, hanem hitét, meggyőződését, világnézetét. Amióta ember
van a földön, azóta neveli gyermekeit, tudatosan akarja továbbadni
hitét, kultúráját.
A nevelés általános fogalma: a gyermekre irányuló, fejlesztő
hatásoknak az összessége, melyekkel a szülő mint felelős nevelő - az
általa tudatosan választott vagy általa elfogadott vagy tudomásul vett
módon - gyermekét érett, a világnézetének megfelelő felnőtt emberré
akarja alakítani. A nevelés a felnövekvő nemzedéknek céltudatosan a
társadalom hasznos tagjává való formálása. A nevelés a gyermek
elvezetése a felnőttségre, felkészítése a felnőtt életre.
Felnőtt, érett ember az, aki a biológiai felnőttségen kívül
eljutott az értelmi, az erkölcsi és a társadalmi érettségre.
A neveléssel nagyon sok és nagyon különböző információt adunk
át a gyermekeknek, s ez mindig több volt mint ismeretközlés, kultúra
és hitátadás.
Ma, akik egyesek világnézeti semlegességről beszélnek, azt
próbálják elhitetni, mintha lehetséges lenne világnézetileg semleges
ismeretközlés, mintha lehetséges lenne a tanítás nevelés nélkül. Ez
azért sem lehetséges, mert a rendelkezésünkre álló ismeretek bőségéből
valami módon válogatni kell, hogy mit tartunk fontosnak,
megtanítandónak, és ez a válogatás már értékítéletet jelent, nem lehet
semleges.
Az ismeretközléssel átadjuk a világról alkotott ismereteinket,
a világképünket, de mindjárt úgy, hogy egyben értékelünk is, azaz
állást is foglalunk az élet kérdéseivel kapcsolatban, azaz a
világnézetünket is átadjuk. Nyilvánvaló, hogy a hívő ember saját hívő
világnézete alapján neveli gyermekeit és azt akarja, hogy gyermekének
is kialakult, hívő világnézete legyen.
A nevelés lényeges eleme, hogy legyenek erkölcsi elveink és
életünket tudatosan alakítsuk elveink szerint. (Legyünk filozófusok.)
A szabadelvűség is egyfajta erkölcsi elveket jelent, s ha elfogadja
Istent és az általa adott természetes erkölcsi követelményeket, akkor
még hívő is lehet. A keresztény ember azonban tudatosan akarja életét
alakítani Jézus tanítása, az Isten és emberszeretet parancsa szerint.
Végül a nevelés jelent társadalmi érettséget is, azaz látom a
helyemet az életben, az emberek közösségében és ennek megfelelően
teljesítem kötelességeimet, gondoskodok magamról és családomról. Ez a
társadalmi ismeret és elképzelés is világnézeti kérdése, és az elmúlt
időszakban és sokan ma is azt szeretnék, hogyha erkölcsi téren
keresztény elvek szerint élünk is, de a társadalmi, a közéletben
fogadjuk el az "uralkodó világnézetet". Ez azonban megtévesztés,
aminek sajnos sokan áldozatul estek, így vált lehetővé, hogy egy
keresztény népet nemkeresztény szellemben vezessenek.
A nevelés tehát sokkal több mint ismeretközlés, és a baj
elsősorban nem az, hogy a gyerekek nem szeretnek olvasni, nincs bennük
érdeklődés, hanem az, hogy nem azt a nevelést kapják, amit a szüleik
szeretnének, vagy azért mert a szüleik nem értenek a neveléshez, vagy
azért, mert kicsúszott a kezük közül gyermekük nevelése, leginkább
azért, mert őket magukat is annyira leköti a mindennapi élet küzdelme
és a média hatása.
Mindebből következik az is, hogy a multimédia nem csupán
ismereteket közöl, hanem jelentős nevelő hatása van, a nevelés egyik
legfontosabb tényezőjévé vált. Az uralkodó multimédia így
nemkeresztény módon neveli, befolyásolja gyermekeinket (és még a
felnőtteket is). Az általa közvetített ismeretek nemcsak világképet,
hanem világnézetet is továbbadnak, mégpedig gyakorlatilag egy teljesen
Isten nélküli világnézetet. Olyan értékrendet sugároznak, amelyben
csak látszólag a legfontosabb az ember személyi méltósága, emberi
jogai, a valóságban egyetlen értékmérőt és erőt ismernek el, ez pedig
a pénz, a haszon.
Ezek után nevelési problémáinkra a válasz: nem panaszkodnunk
és sajnálkoznunk kell, hanem lépést tartva a fejlődéssel, annak
lehetőségeivel, s meg kell tanulnunk, hogy hogyan állítsuk ezeket a
modern eszközöket keresztény nevelésünk szolgálatába.
Az élet problémái
A szülőkön és más felelős nevelőkön kívül a lelkipásztorok is
sok közömbösséget tapasztalnak és aggódnak, mi lesz a felnövekvő
nemzedékből? Egyre több és újabb társadalmi problémával találjuk
magunkat szemben: bűnözés, kábítószer-fogyasztás, alkoholizmus,
szexuális szabadosság, a prostitúció, a válások és a családok
felbomlása, az abortusz elképesztő aránya és a népesség fogyása, az
eutanázia ... a halál kultúrája. A környezeti és az atomkatasztrófa
fenyegetésénél talán nagyobb veszély a szellemi, erkölcsi és
kulturális környezetszennyezés...
A kérdés: mit tehetünk, mit kellene tennünk?
Régi bölcs mondás: A történelem az élet tanítómestere. Valóban
azt látjuk, hogy az emberiség történetében voltak nagy népek,
birodalmak és kultúrák: eltűntek a történelem süllyesztőjében. A
dekadencia a biztos pusztuláshoz vezet, ahogy a Római Birodalmat is
elsöpörte a népvándorlás. Ugyanakkor van megújulási lehetőség.
A Római Birodalmat elsöprő népvándorlás nem sodorta el a
kereszténységet, mert a bevándorló népek megtértek, kereszténnyé
lettek, és egy olyan európai keresztény kultúrát és civilizációt,
tudományos és természettudományos fejlődést hoztak létre, amely minden
előző kultúrát felülmúl. Sőt, úgy tűnik, hogy a természettudományok
fejlődése még fel is gyorsul.
Ugyanakkor valami végzetes veszély is fenyeget: az ember
önmagát pusztíthatja el. Ha az ember elfeledkezik arról, hogy a
műveltség, a tudás, a technika, de még az erkölcsi jó ismerete sem
teszi az embert jóvá, erkölcsössé, akkor egész élete, kultúrája
veszélybe kerül. Erkölcs nélkül ugyanis semmi garancia nincs arra,
hogy az ember a tudását valóban a jóra, az emberek javára
kamatoztassa. Az erkölcsi nevelés nélküli oktatás gengszterképzés. Az
erkölcs nem magánügy. Ha az elkereszténytelenedő Európa nem tér meg,
akkor aligha kerülhető el a tragédia.
Nemkeresztény körökben szokás a középkort sötétnek nevezni. De
ha a középkort sötétnek nevezzük, akkor minek nevezhetjük az ebben az
évben véget érő XX. századot? Igaz, hogy már eljutottunk a Holdra, de
soha a történelem folyamán ennyi gyilkosságot és kegyetlenséget nem
követtek el, mint az elmúl évszázadban. Legyen az Kun Béla, A. Hitler,
Sztálin, Rákosi, Milosevic... mindegy, hogy fasiszta vagy
marxista-kommunista eszméktől vezérelve... De mögöttük az a sok meg
nem nevezett politikus, fegyverkereskedő és kollaboráns... Ne ne csak
másokról, önmagunkról szóljunk, amikor a megtévesztett magyar nép
önmagát pusztítja... Csak erről veszélyes beszélni akkor, amikor ma
Magyarországon jogsértésnek minősül az, ha valaki az életet védelmébe
veszi, amikor a Fővárosi Bíróság elmarasztalt egy papot, aki
lelkiismereti és hivatásbeli kötelességének tartotta egy megfogant
élet megmentését. Mi ez, ha nem a legsötétebb sötétség? Nagyon is
szüksége volna a mai világnak Jézus Krisztus világosságára.
Az a mai liberális életfelfogás, amely nem fogadja el az Isten
által teremtett világ erkölcsi követelményeit és elválasztja a
jogrendet az erkölcstől, az nemcsak a kultúrát, hanem magát az emberi
méltóságot is veszélyezteti.
Nem ad megoldást az emberi élet problémáira a marxista
társadalmi-gazdasági elképzelés. A gyakorlatban megbukott, mert bár
elvben az emberi egyenlőség és az igazságosság alapján áll, nem
működik, mert nem veszi figyelembe az emberi természetet, az
érdekeltség fontosságát. Nem elég tudni, mi a jó!
De nem ad megoldást a piacgazdaság sem, mert igaz, hogy ez
működik, de egyre több embert taszít nyomorba és vezet súlyos
konfliktusokhoz, háborúkhoz és terrorizmushoz. Ha ma valaki
munkanélküli és beteg, akkor összehasonlíthatatlanul rosszabb a sorsa,
mintha rabszolga lenne, akiről a gazdája legalább annyira gondoskodik,
mint egy jó gazda a háziállatairól.
A megoldást nem is valami ufó fogja hozni, hanem meghozta maga
Jézus Krisztus, csak hinni kellene benne és követni. Egyedül az Isten
és emberszeretet képes az embert arra ösztönözni, hogy a saját egyéni
érdekein túl lásson és legyen képes áldozatot vállalni embertársaiért.
Megoldást csak az hoz nekünk, ha minél többen valóban megtért, felnőtt
keresztények leszünk.
A múltunk a reményünk, Krisztus a jövőnk!
Ez a jelmondata a mi magyar kettős jubileumunknak. Időnként
elhangzik ugyan olyan kijelentés, hogy nem a múltba kell visszamenni,
hanem előre kell nézni. Előrenézni azonban csak akkor lehet, ha van
honnan előre nézni. Csak az tud tervezni, aki tud emlékezni, aki
ismeri a történelmet.
Mi is lenne az ember, ha nem lenne emlékezete. Elvesztenénk
öntudatunkat, egyéniségünket. Nem ismernénk anyánkat, apánkat. Nem
tudnánk felhasználni elődeink tapasztalatát, nem lenne kultúránk, nem
különböznénk az állatoktól, akiket csak ösztöneik vezérelnek. Az ember
épp abban különbözik az állattól, hogy értelme és szabad akarata
ösztönei fölé emelik. Ma sajnos sokan megtévesztve nem értik az emberi
méltóság lényegét, mely szerint értelmünk és szabad akaratunk révén
leszünk valakivé. Sokan bevették a marxista tévtant, miszerint a munka
tette az embert emberré. Nem a munka, hanem az értelem és az akarat
tette lehetővé, hogy az ember értelmesen dolgozzon, alkosson és
kultúrát teremtsen. Az értelem nélküli ösztönlények, az állatok nem
fejlesztettek ki semmiféle kultúrát. Az intelligencia látszatát pedig
számítógéppel is szimulálni lehet. A biológia tanítása szerint
sejtjeink hétévenként kicserélődnek, de mi azonosak maradunk saját
magunkkal, emlékezünk múltunkra, van kultúránk, egyéniségünk.
Ha nem lenne nemzeti emlékezet, akkor nem lenne nemzeti
öntudat sem. Bár az emberek, a nemzet testének tagjai néhány évtized
alatt lecserélődnek, mi mégis megmaradunk magyarnak. Van magyar
kultúránk, immár ezeregyszáz éve. Ezer év óta pedig a magyar és a
keresztény kultúra elválaszthatatlan.
Ha nem lenne keresztény emlékezet, akkor nem lenne keresztény
öntudatunk sem. Bár az Egyház tagjai néhány évtized alatt
lecserélődnek, mi mégis megmaradunk Krisztus Titokzatos testének. Van
keresztény kultúránk, közös kincsünk, ami nem uniformizál, hanem
mindenkit arra késztet, hogy bontakoztassa ki azt, amit Isten
elképzelt róla.
Mi tehát a teendőnk? Meg kell térnünk. Életünket tudatosan úgy
kell alakítanunk, hogy keresztényként és magyarként élünk, a
mindennapi életben így gondolkodunk, döntünk és cselekszünk.
Megtartjuk emberi kapcsolatainkat és hívő, keresztény magyarnak
neveljük gyermekeinket. Legyünk kovász a mai világban, a kultúra és a
keresztény hit kovásza. Így tudjuk átadni kultúránkat és hitünket,
építve Isten Országát.
Dr. Rédly Elemér
2000. január 23., vasárnap 00:00
|