A technikai fejlődés kérdései nem kihagyhatók
A technikai fejlődés kérdései nem
kihagyhatók
Látni úgy és látni így
Illusztráció: Giorgione: Vihar - részlet
Miután nyilvánvaló lett előttem, hogy az ún. nyugdíjas évek
gondtalan olvasás-pótléka idő és lehetőség formájában nem fog
rendelkezésemre állni, az idei nyáron eggyel csökkentettem
"restanciámat": egy 1967-es kiadású Bernáth Aurél-könyvet ("A Múzsa
Udvarában") vettem kezembe. Megdöbbentett az évszám. Érettségi előtt
álltam akkor, amikor ez a könyv megjelent. Nem én vettem. Feleségem
könyvtárából került "közös tulajdonba". Mit tudtam, mit gondoltam én
akkor művészetről, absztraktról? Nagyon jó könyv, meglátásainak
apropóján többször kölcsönzök a jövőben a mára formált gondolataiból.
Művészeti könyvek természetesen már akkor is, előtte is voltak.
Éppen ennek a könyvnek gyalázatos minőségű fekete-fehér ábrái és
három
darab színesnek mondott illusztrációja - melyet a szerző mond jónak
az
ő gyermekkora reprodukcióihoz képest - gondolkodtatott el a reprint
és
a valódi, élő megismerés közötti különbségről.
Az ember azt gondolná, hogy vesz egy univerzális színes filmet,
mely vakura és természetes fényre legalább jó, a technikus beüti a
filmtípus varázsszámát az automata gépbe, majd az ontani kezdi
magából
a szebbnél szebb, színesnél színesebb képeket. Természetesen a valódi
színekkel: nincs mese, a színhűség ma már a fotózás legelemibb
feltétele. Itt kezdődik a pofára-esés első fázisa. Alulexponált a
kép,
a vaku visszavillan, ferde, új kivágást kell csinálni. Ugyanez
digitálisan már a helyes színemlékezet alapján mesterségesen
"helyrehozható", sőt, a képernyő általában a rosszabbat is jobbá,
látványosabbá teszi. (Hányszor járhattunk így, e rovat szerzői,
amikor
valaki a jóindulatú válogatás alapján, amit a képernyőn látott,
ítélőképességünkben kezdett kételkedni!)
Akkor még nem beszéltem a színtévesztők, egyéb szemhibák, lencsék
torzításairól, a kép színeinek tudatos érzékcsalódás-keltéséről és az
interpretáció, ha úgy tetszik a prezentáció fejlődéséről. (Első
esetben a közzététel "körítéséről", PR-ről, manegement-ről,
plakátról,
magáról a névről, második esetben pedig a keretezésről, a
kiállítóhelyiség minőségéről és megvilágításról van többnyire szó.)
Ezek után teszem fel a kérdést, hogy melyik színhűségről beszélünk?
Mert színhelyesség ma már nem csak egy van. A nemzetközileg kívánatos
megvilágítás lámpatestei és égői például három és fél szoba-méretű
teremre ma már kijönnek egy Kossuth-díjból! Külön protekció a gyártó
cég címének megszerzése, idő a beszerzése még akkor is, ha megvan a
pénzügyi alap. Ilyenkor kezdenek el élni a színek, csillognak a
fények, térbe helyezik a fehérek a motívumokat, megmutatják mindazt,
ami a képben potenciálisan benne van. Ehhez képest egy jól fotózott
katalógus (amelynél többet talán én sem látnék egy közönséges,
természetes megvilágításnál), tökéletesen, a ma létező legjobb
nyomdatechnikával létrehozva, "szürke kis egereket pacniz" a fehér
papírra a látványhoz képest.
A lehetőség nyilvánvalóan, keresve és a technikai feltételeket
megtalálva, benne van a képben. De hogy ezt a művész is így akarta
volna (akár csak 35 évvel ezelőtt is), az már erősen
megkérdőjelezhető.
Marad tehát a hatás, melynek alanyi fokozati sora a rossz, majd
jó
reprodukció, az élő megtekintés kiállításon, majd ugyanez egy modern
világítás látványában: mely tetszik-nem tetszik, bizonyos fokig
manipulált. Hasonlít a sminkelt hölgyhöz, akire - mondjuk - a
képernyő
(v. éjszaka) után már egy szimpla fotón (élőben) esetleg rá sem
ismerünk.
A hatás pedig, melyet a mű ránk gyakorol, a birtoklási
kísérletnél
perdöntő, mely igazán egy ismét speciális körülmény során, az
együtt-lakásban a legnagyobb, de érzékelhető egy tárlat vagy jó album
megtekintésekor: jobbak lettünk-e általa, vagy hiába gyúlnak lángra a
csillagok, bennünk, szívünkben, a látványt követő magatartásban csak
halvány visszfénye, vagy még az sem pislákol.
A pusztán elméletinek tűnő eszmefuttatás pedig maga a valóság,
mondjuk, olyan, mint az a kétgombócos fagylalt, amit mindenki
megérdemel, aki a cikkben idáig eljutott.
Szöveg: -DI -
2000. jĂşlius 29., szombat 00:00
|