CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 28., szombat, Kamilla napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A technikai fejlődés kérdései nem kihagyhatók

A technikai fejlődés kérdései nem kihagyhatók
Látni úgy és látni így

Illusztráció: Giorgione: Vihar - részlet

Miután nyilvánvaló lett előttem, hogy az ún. nyugdíjas évek gondtalan olvasás-pótléka idő és lehetőség formájában nem fog rendelkezésemre állni, az idei nyáron eggyel csökkentettem "restanciámat": egy 1967-es kiadású Bernáth Aurél-könyvet ("A Múzsa Udvarában") vettem kezembe. Megdöbbentett az évszám. Érettségi előtt álltam akkor, amikor ez a könyv megjelent. Nem én vettem. Feleségem könyvtárából került "közös tulajdonba". Mit tudtam, mit gondoltam én akkor művészetről, absztraktról? Nagyon jó könyv, meglátásainak apropóján többször kölcsönzök a jövőben a mára formált gondolataiból.
Művészeti könyvek természetesen már akkor is, előtte is voltak. Éppen ennek a könyvnek gyalázatos minőségű fekete-fehér ábrái és három darab színesnek mondott illusztrációja - melyet a szerző mond jónak az ő gyermekkora reprodukcióihoz képest - gondolkodtatott el a reprint és a valódi, élő megismerés közötti különbségről.
Az ember azt gondolná, hogy vesz egy univerzális színes filmet, mely vakura és természetes fényre legalább jó, a technikus beüti a filmtípus varázsszámát az automata gépbe, majd az ontani kezdi magából a szebbnél szebb, színesnél színesebb képeket. Természetesen a valódi színekkel: nincs mese, a színhűség ma már a fotózás legelemibb feltétele. Itt kezdődik a pofára-esés első fázisa. Alulexponált a kép, a vaku visszavillan, ferde, új kivágást kell csinálni. Ugyanez digitálisan már a helyes színemlékezet alapján mesterségesen "helyrehozható", sőt, a képernyő általában a rosszabbat is jobbá, látványosabbá teszi. (Hányszor járhattunk így, e rovat szerzői, amikor valaki a jóindulatú válogatás alapján, amit a képernyőn látott, ítélőképességünkben kezdett kételkedni!)
Akkor még nem beszéltem a színtévesztők, egyéb szemhibák, lencsék torzításairól, a kép színeinek tudatos érzékcsalódás-keltéséről és az interpretáció, ha úgy tetszik a prezentáció fejlődéséről. (Első esetben a közzététel "körítéséről", PR-ről, manegement-ről, plakátról, magáról a névről, második esetben pedig a keretezésről, a kiállítóhelyiség minőségéről és megvilágításról van többnyire szó.)
Ezek után teszem fel a kérdést, hogy melyik színhűségről beszélünk? Mert színhelyesség ma már nem csak egy van. A nemzetközileg kívánatos megvilágítás lámpatestei és égői például három és fél szoba-méretű teremre ma már kijönnek egy Kossuth-díjból! Külön protekció a gyártó cég címének megszerzése, idő a beszerzése még akkor is, ha megvan a pénzügyi alap. Ilyenkor kezdenek el élni a színek, csillognak a fények, térbe helyezik a fehérek a motívumokat, megmutatják mindazt, ami a képben potenciálisan benne van. Ehhez képest egy jól fotózott katalógus (amelynél többet talán én sem látnék egy közönséges, természetes megvilágításnál), tökéletesen, a ma létező legjobb nyomdatechnikával létrehozva, "szürke kis egereket pacniz" a fehér papírra a látványhoz képest.
A lehetőség nyilvánvalóan, keresve és a technikai feltételeket megtalálva, benne van a képben. De hogy ezt a művész is így akarta volna (akár csak 35 évvel ezelőtt is), az már erősen megkérdőjelezhető.
Marad tehát a hatás, melynek alanyi fokozati sora a rossz, majd jó reprodukció, az élő megtekintés kiállításon, majd ugyanez egy modern világítás látványában: mely tetszik-nem tetszik, bizonyos fokig manipulált. Hasonlít a sminkelt hölgyhöz, akire - mondjuk - a képernyő (v. éjszaka) után már egy szimpla fotón (élőben) esetleg rá sem ismerünk.
A hatás pedig, melyet a mű ránk gyakorol, a birtoklási kísérletnél perdöntő, mely igazán egy ismét speciális körülmény során, az együtt-lakásban a legnagyobb, de érzékelhető egy tárlat vagy jó album megtekintésekor: jobbak lettünk-e általa, vagy hiába gyúlnak lángra a csillagok, bennünk, szívünkben, a látványt követő magatartásban csak halvány visszfénye, vagy még az sem pislákol.
A pusztán elméletinek tűnő eszmefuttatás pedig maga a valóság, mondjuk, olyan, mint az a kétgombócos fagylalt, amit mindenki megérdemel, aki a cikkben idáig eljutott.

Szöveg: -DI -



2000. jĂşlius 29., szombat 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület