A profizmus felsőfokán
A profizmus
felsőfokán
Ünnep a Tavaszi
Fesztiválon
A Magyar Művelődés Házának nagy hangversenyterme a mai estén
megtelt zeneszerető emberekkel, akik valami nagyon szépet szerettek
volna hallani. A hangverseny - a bérletes előadások utolsó darabja
egyben - a Liszt Ferenc Kamarazenekar fellépését hirdette. Műsoron
Vivaldi: Négy évszak és Csajkovszkij: Firenzei emlék. A hangveresenyre
rendes jeggyel vagy bérlettel érkezőket kellemes meglepetésként érte a
"nemes árukapcsolás":jegyeik ellenében a kamarazenekar három CD-jéből
választhattak maguknak.Örülő emberekkel telt meg a
hangversenyterem.
Ahogy a modifikált kép felismerhetetlenné teszi az alakokat a
zenekar egy korábbi képéről, úgy lassan, de észrevehetően alakul át a
zenekar összetétele. Ez természetes - mondhatnánk -, mert az idő
felettünk is eljár. Az azonban nem természetes, hogy a zenekar az új
emberekkel együtt is fejlődik. A profizmus felsőfokán a "nem
tét-hangversenyeken" (legyünk őszinték, mit számít négyszáz soproni
ember előtt egy világot látott és ünnepelt zenekar 2 órás
hangversenye!) is felsőfokon produkálnak. Nem elégszenek meg
kevesebbel - tudjuk, ez majd máshol is meghálálja magát, nemcsak a
helyi közönség szűnni nem akaró tapsában. A harmadik változás a
személyi és produkciós hőfok után a szabadság foka, mely a kötött
játék szabályainak legteljesebb elfogadása mellett az együtt-játszás
kisugárzó örömét eredményezi. Már nemcsak a vonásnemek egysége tükrözi
az együtt lélegzést, de a változtatás, a kreativitás változatossága
sem bontja meg ezt az összhangot. Házimuzsikálás felsőfokon !!!
![](showbinary.php/lfkz.jpg) ( A fotót egy
korábbi Corelli lemezhez Fábián János készítette)
Az autenticitás, a fejlődés folyamatossága, a "tudományos szakma
figyelése" a következő ismérv: akinek módjában áll pl. a Vivaldi mű
"klasszikus felvételeinek" - Magyarországon ez mindenképpen a Kovács
Dénes-féle nagyszerű etalon - meghallgatása, de akár a zenekar és
Rolla János korábban készült felvételéé, annak feltűnik, hogy más ez a
ma este felhangzott Vivaldi mű: teret enged a keletkezés kora virtuóz
igényeinek: a vezető hangszerek, a szóló hegedű és - figyelem! -a
continuo a későbbi korok kadenciáinak szabadságával variálja és
diszíti a dallamot, még szebbé, korhűen változatossá téve az
egyszerűbb dallamíveket a bontott hangzatok dallamszerű
megszólaltatásával.
A Csajkovszkij művet ugyanaz a mindent elsöprő, vérbő
megszólaltatás jellemzi, amely mint forgószél söpör végig a
hallgatóságon. Egyszerűen nem lehet kitérni a dallam, a zene sodra
elől. Magával ragad és a zeneszerző legvérmesebb reményeit múlja
felül a klasszikus és orosz dallamvilág megszólaltatásában. Száll,
ereszkedik és újra indul, mindenki által értelmezhetően a téma, mert a
bonyolult ritmikai képletek és romantikus ritmusváltások között mindig
ott az a kis alig érezhető értelmező szünet, ami lehetővé teszi minden
figyelőnek az újrakezdés követését.
Véget nem érő taps - most már csak a művek végén, szemben a Vivaldi
mű lelkesedés kiváltotta spontán beletapsolásával - Ráadások, Menüett
és Csajkovszkij Vonósszerenád-részlet és a sikercsapat távozik. Ismét
üres a falak határolta terem, mely annyi ováció tanúja volt. Mert
bízzunk benne: a művészet tégláiból is mindig magasabbra emelkedik egy
láthatatlan épület, részben belőlünk, akik szerencsések voltunk ma
este (is)!
- DI -
1999. március 17., szerda 00:00
|