Egy mottó margójára:"ha neked nem, hát nekem."
Egy mottó margójára:"ha neked nem, hát
nekem."
Markovics Ágota kiállítása
(Bernstein
zenéjével)
Az első pillanat sok tekintetben meghatározó - szoktuk
mondogatni, akik millió és egy ember ismerete után legtöbbször már egy
pillantásból, egy kézfogásból is - ad analogiam felszínes, de találó
emberi ismeretmorzsák százait tudjuk szétszórni a "honnan tudja"
döbbenetével bennünket körülállók között. De egy ember mégiscsak
nagyobb érték és összetettebb annál, semhogy egy pillantás alapján
véleményt formáljunk.
A romantika jellemzője volt a mottó-keresés, persze az
idealizált külső-belső tartalmi megjelenítéséhez segítséget nyújtandó.
Ez neoklasszikus formában még századunk felezőjén is átnyúlt, először
klasszikus hexameterben, majd kisebb igénnyel a lánykanaplók bevezető
oldalain, nem is beszélve a sparherd-ek és asztalok felett lógó
falvédők örökre felejthetetlen, dacosan, szemünkön át agyunkba mászó
bölcsességeiről. A mottó azonban, mint vezérfonal mindenki által
szabadon választva, maga kötelezi idézőjét a közölt gondolattal való
azonosulásra. A gondolat igazsága az idéző igazságát, hazugsága pedig
a feliratozó kétségbevonhatóságát, zavarosságát "szavatolja".
Hogy hány életforduló valódi tartalmát is meghamisítja így az
alkalmazóra visszaható szövegrészlet, annak mindazok megmondhatói,
akik az idő kegyetlen dinamizmusában hajlandók meg is állni egy
pillanatra, hogy újra és újra összerakják azt a töredékes eseménysort,
amit életnek szokás nevezni.
Amikor kézhez kaptam Markovics Ágota festőművész meghívóját a
soproni Pannónia Med Hotel-beli kiállítására, a meghívót tervező
szándéka szerint szúrt szemet a Karinthy idézet a Nihil
Recitativ-ból. Három sor egy négysoros versszakból, egy töredék
versszak a kilencből:
"Vagyis az a művészet, amit az ember gondol
És ha nem gondol semmit, az is művészet -
És ha csak érez valamit, az is művészet"
A különleges hangulatú szabadvers részlete meglehetősen önkényes
választás: a vers hangulatát talán jobban jellemezte volna ugyanebből
a versből a
"Ja igaz : a lépcsőházból lejövet
(Még ott, volt szeretőmnél) arra gondoltam,
Hogy most meg kellene dögölni
És kiölteni a nyelvemet."
részlet. Így sokkal érthetőbb az életérzés, amiben a mottó fogant
a művészetről, annak nehéz megfoghatóságáról. Persze Európában nem is
így volt szokás gondolkodni róla hosszú évszázadokon át, és a Kamarás
István szerint a kultúrkereszténységben leledző Magyarországon talán
még mindig sokan nem így gondolnak rá. (Érdekes gondolatmenet: ha
valaki a subjektumra bízza annak megítélését, hogy valamit minősítsen,
avval is az objektum létét ismeri el a másik oldalon, csakhogy avval
kapcsolatot nem keres - nem is találhat.)
A versszak utolsó sora egyébként: "ha neked nem, hát nekem".
A polgárpukkasztó utolsó döfése, a poén kedvéért, akár önmagát is
kirekesztve, azt a hamisan általánost fogalmazza meg, amiből valójában
nincs kivétel: minden jó valakinek és ezért jó. Gyilkos gondolat, mely
viccesen játszott a tűzzel alig egy évvel - micsoda válasz! - az első
világégés előtt, és ma is, amikor több oldalról kétségbevonható
erkölcsiséggel játszik a harmadik szélén egyensúlyozva az emberiség
törekvésével, hogy ha cammogva, ha éhező művészek bőrére játszva is,
de legalább utólag mondjon valami általánost, valamit, amit az
előzőekhez kapcsol, valami objektívet...
Ki lehet-e zárni a teljes tartalmat a részleges idézettel? Lehet-e
teljeset alkotni a többiek - értsd, akik művészetükből gyökerekként
táplálnak minden újra felnövekvő nemzedéket - immár többezer éves
tapasztalatát tudatosan félretéve? A kiállítás színvonala maga ad
választ a kérdésre. Ezek az akvarellek - néhány részmegoldástól
eltekintve - nem alkalmasak arra, formalizmusukkal együtt sem, hogy
megtekintésük kapcsán bárki Karinty után művészetről általában
beszéljen. Tulajdonképpen nem illeszkedik a kiállítás - színvonalát
tekintve - a Pannónia Med Hotel eddigi gyakorlatába sem. Kicsit
értetlenül jártam körbe a számozott, iskolás jellegű képek sorát. Azt
úgyis hiába állítanám, hogy egy bizonyos szinten megfestett kép attól
nem lesz jobb, hogy ablakkereten át bámulják...
Nem tudom elképzelni, hogy Markovics Ágota végiggondolta volna a
leírtakat, most pedig kiegészítem: végiggondolta volna a
kiállítottakat. Ennél csak akkor lennék szomorúbb, ha reklámfogás
lenne a töredékes, önmagában, kiszakítottságában hamis idézet a képek
előtt, megemészthetetlen csali, mint ahogyan reklámmá válhat ez a pár
sor is. Pedig immár jó ideje a reklám világában élünk. Ez az írás
pedig - sajnos - nem annak készült !
A kiállítás május 9-től május 31-ig tekinthető meg a Pannónia Med
Hotel első emeleti galériájában.
- DI -
1999. május 09., vasárnap 00:00
|