Variációk egy örök témára
Variációk egy örök
témára
"Maszkok"- Schéffer Anna
kiállítása
A Fazekasvilág Kisgalériában, Sopronban, a Fő tér
szomszédságában látható Schéffer Anna keramikus iparművész kiállítása.
Példaszerű a kiállítás abból a szempontból is, hogy nem hagyja
"szellemi mankó" nélkül a kiállított tárgyak között őgyelgő látogatót:
egy izléses kis füzet kalauzolja a nézőt, összekötve a kiállítást és a
galéria egyéb látnivalóit, a magyar fazekasvilág kis csodáit. Órákig
el lehet merülni a szép és praktikus tárgyak csodálatában.
A kiállítás maga is elég érthetően beszél a maszkok,
vagyis álarcok világáról, a művész pedig szó szerint definiálja, hogy
a jelenleg látható tárgyak ugyanazon egyén különböző hatásokra felvett
megannyi ál-arcát ábrázolják, közvetítik. Optimista a végszó
kicsengése is, miszerint előbb-utóbb, bölcsességünk következményeként
lehántjuk magunkról a ránk rakódott rétegeket. A másik mellékelt
írásmű- Szemadám György Jelképtár című könyvéből kimásolt részlet-
tudományos igényű felsorolás a maszkok fajtáiról, a hozzájuk fűződő
hiedelmekről és gondolatokról.
A kiállítás látogatói között bizonyosan a leggyakrabban elhangzó
mondatok így kezdődnek:"Nézd, ez olyan, mint amikor.." és ezt követi
egy-egy konkrét esemény, szituáció felevenítése a beszélgetők között.
És a kiállítás már el is érte a célját; tükröt tartott a világnak,
felismertette azokat a jól formált takaró és mégis exhibicionista fedő
elemeket, amelyekkel a mindennapi életben "operálunk". A kiállítóval
ellentétben én nem látom a korral konzekvensen csökkenő számúnak az
álarcokat magam körül, sőt inkább úgy tapasztalom, mintha a világ
fordulása egyre inkább arra kényszerítené a benne élőket, hogy
eseményről eseményre, személytől személyhez vándorolva, mind sűrűbben
cserélgetnék az álcákat valódi énjük előtt.
A jó alapötletű kiállítás tárgyai ízlésesek, a hatáskeltés eszközei
visszafogottak és mégis többségükben jól fejezik ki a gondolatokat.
Ezek egyenként is megbeszélhetők, elemezhetők. Néhány, a sorozatba
kapcsolt mű még nem kiforrott, hiányzik belőlük az a magabiztos
egyszerűség, ami több, főleg a sík alapú tagolt háttérre helyezett
maszknál nagyon szembeötlő.
Minden kiállítás ma már anyagi érdekeltséget is jelent. Ezt nem
tagadva mégiscsak az lehet egy ilyen tárlat igazi célja, hogy embert
formáljon a szép és a rút közvetítésével, miközben a társművészetekből
kölcsönzött makacssággal (lsd. basso ostinato) tér vissza az alap, ami
mi vagyunk és amit talán enélkül a makacs motívum nélkül örökre el is
felejtenénk.
- DI -
1999. február 23., kedd 00:00
|