a maga szemével nem az embert, vagy a tárgyat láttatja, hanem az érzelmet magát
a maga szemével nem az embert, vagy a
tárgyat láttatja, hanem az érzelmet magát
Melega István fotói az Erdélyi Házban
Melega István az erdélyi Máramarosszigeten született. 1980 óta
él Magyarországon, 1984-től Nagykanizsán.
Saját vallomása szerint elégedett embernek tartja magát, mert
egész életében azt tehette, ami számára vonzó, mindig
is egy egész embert követelő alkotó pályának élhetett. Alkalmazott
grafikával, annak is a tervező, a mindig újat kereső,
radikalizmusában
hatni akaró formájával foglalkozott. Új kifejezési módok útját járva
a
színes grafika, a rajz, a pasztell, az akvarell, a
vegyes technika, a kisplasztika, a karikatúra és a fotó szintén mind
fellelhető képi kifejezéstárában.
Sz. Nagy Sándor festőművész megnyitó beszédet mond
A soproni Erdélyi Házba ezúttal fotóit hozta el a művész.
A fotó elismerten önálló képzőművészeti műfaj. Melega István
fényképeinek egy része úgy adja vissza a tárgyak valósághű
megjelenését, hogy az észrevétlen részleteket leleplezi.
Zöldségek, gyümölcsök, egyéb termények mikrovilága, a hétköznapi
tárgyak egyszerűségében rejlő misztikus láttatás
által felfedezhető lírai részletek, színek és formák összhangjában
alkotnak kompozíciós egységet.
Melega István képei nem dokumentálnak, hanem koncepcionális,
kreatív fotográfiát képviselnek. A művész magát foto-grafikusnak
tartja; témáját a grafika irányából közelíti meg, az objektív
beiktatásával. Felvételei megkomponáltak, impresszionista és
szürrealista elemek sokaságát tartalmazzák.
Felvételeinek másik része fény- és árnyékmintákba dermeszti az
eleven eseményeket. A kamera optikai rendszere átveszi a szem-, a
fényérzékeny film, emulzió, és papír a művész eszközeinek szerepét.
Az
objektíven és egész pontosan rögzített valóság a felületek
visszaverte
fények tónuskülönbsége folytán árnyaltabb és bonyolultabb vizuális
megfogalmazásokra ad lehetőséget. Ezekre a művekre a fények, formák
kompozíciós egymásba hatolása a jellemző. A fény-grafikaként
definiált
képeken - a műfaji meghatározás az alkotótól származik - elfordult,
elmozdult tárgyak fény-árnyék-szín játéka folytán rögzül az igen
pontosan megkomponált kép.
Melega István fekete-fehér monokróm világa a több tónus révén
árnyaltan jeleníti meg belső énjének megnyilvánulásait.
Az erotikummal telített aktfotók áttetszősége, szórt fénye
nemesen finom megfogalmazásban emelkedettséget sugall. Az
erotikum - asszociációkban - nemcsak aktfotóin, hanem első látásra
csendéleteknek tűnő kompozícióiban is többnyire jelen van. A művész
a maga szemével nem az embert vagy a tárgyat láttatja, hanem az
érzelmet magát.
A grafikusművész fotókiállítása a mindennapok tárgyainak és
történéseinek képi világát szépségükben tárja elénk, úgy
hogy a különleges szemlélés lehetőségét mindenkinek felkínálja. A
kiállítás két hétig látható a soproni Fövényverem utcai Erdélyi
Házban.
szöveg és fotó Tóth
Éva
2000. szeptember 24., vasárnap 00:00
|