KultúrVáros |
Felismerni hiányosságainkat lehet akár az első lépés
Felismerni hiányosságainkat lehet akár az
első lépés
Mire a sorozat
végetér...
Amikor az előző,- a sorozatot indító - Van Gogh füzetről írtam,
feleségem megkérdezte, hogy ezek után meg akarom-e venni a sorozat
többi darabját? "Persze"- válaszoltam - "Hol kapsz minden második
héten ennyiért egy hálás cikk-témát?" És nem is gondoltam, mennyire
így lesz ez, sajnos.
A most megjelent füzet nevében Claude Monet szerepel. Hogy a füzet
nevét említem, mindjárt hozzá kell tennem, hogy nem unalmas olvasmány.
Igazi detektív-feladat! Hogy stílszerű legyek Maigret felügyelőnek
való, hiszen szegény festőről - akinek ezelőtt 2 évvel Bécsben nagyon
szép kiállítása volt az Oberes Belvedere-ben - már a fénykép sem jó!
Nem a 28 éves Monet-t ábrázolja, hanem Gustave Geffroy műkritikust
(1855-1926.), aki a festőt felkarolta és nagyon szépen írt
róla.(Cézanne megfestette portréját, Rodin pedig elkészítette
mellszobrát.)
Gustave Geffroy műkritikus
és a hasonló korú Monet. Férfi-férfi, de nem
ugyanaz!.
A fordító most sem állt feladata magaslatán, amikor barbizoniak
helyett "barbárokat" ír, akik követőiként a fiatal festők - így a
fiatal Monet - munkája nyomán az impresszionizmus kialakult. Nem
barbárok voltak, sőt még vadak sem (fauves), hiszen ők nem e kor
szülöttei.(2.o.) A 28. oldalon az alcímben már barbizoniak
szerepelnek, de csak egy fél oldalig tart az örömünk, mert a kép
aláírásában már barbizáni iskoláról beszél.
A nyelvi finomságokról inkább ne is beszéljünk: a
kifejezés-tévesztések durva árnyalási hibákhoz vezetnek.
 Giorgione
(1477/78-1510.) fesménye: Koncert a szabadban.
A másik "csúcsa" a kiadványnak a hasonló megfestett téma, a
"Reggeli a szabadban" című E.Manet képről írottak a 8. oldalon,
miszerint "1863-ban Edouard Manet a Párizsi Művészeti Akadémia
hivatalos Szalonja mellett megrendezett Függetlenek Szalonjában
bemutatja, Giorgione Vidéki koncertjén készült, Reggeli a szabadban
című képét". A valóság evvel szemben az, hogy Manet képe Giorgione
Koncert a szabadban című képe nyomán (utánérzéseként?) készült.
"Mecsoda különbség!"
 A Manet
(1832-1883. ) festmény: Reggeli a szabadban.
Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a jelen számhoz csatolt
"cetlin" a kiadó megígéri, hogy a 4. szám vásárlói ingyen megkapják az
első szám javított változatát, mely a nyomdai munkák és a számítógép
hibája miatt lett ilyen magyartalan és hibás. Csak halkan teszem
hozzá, lehet, hogy a fordító és szakértő máshol ült, miközben a
számítógép és a nyomda - akár a jogosítvány nélkül hajtó"Hunyadi
János" - dolgozott.
 A füzet
névadójának egy csodálatos képe
Tessék mondani! Ha jó a következtetés, akkor az ötödik számhoz
fogják ennek a másodiknak a javított kiadását ingyen csatolni?
- DI -
1999. május 29., szombat 00:00
|
|
|