Mitől tért el és mi volt azonos?
Mitől tért el és mi volt
azonos?
Mozart: Requiem a Szent Mihály
Templomban
Ha egy zenei előadást vizsgálunk, két dologra kell választ
adnunk elsősorban. Az első az, hogy a hangok a helyükön voltak-e
(magasságban és az ütemen belül) és azt a jelentést adták-e vissza a
szöveggel együtt jelen esetben, amit a szerző annak szánt? A válasz
első felének is ezernyi összetevője van: megfelelő ütemválasztás
(tempó), együttlét a légzés teljes szinkronitásában, időbeli
belépések, és mindez egy előadás természetes módon felfokozott
érzelmi
állapotában.
A második fél mégis a nehezebb, hiszen összbenyomásról van szó:
egy ideál megközelítéséről, mely a komponista zsenialitásában
fogalmazódott újra az ősi himnusz alapján. Sajátos, eltéveszthetetlen
egyéniség, mely nem azonos Verdi opera-szerű, de ugyancsak csodálatos
Requiemjével, de nem azonos Webber próbálkozásával sem. Pedig
ahogyan
ezt mostanában mondják "az sem semmi!". Sok Mozart mű - és
interpretálója - magában hordja a kísértést: "ha jól eltalálod a
tempót, bírod is és nem ütsz mellé, már te vagy a győztes"!
A requiem technikailag nem bonyolult, szép és egyszerű, valamit
átment a preklasszikus zene formáiból is, előre is mutat az
érzelmileg
hangsúlyos tételekben, mégis rendkívül nehéz. Olyan nehéz, mint a
legegyszerűbb dallam tiszta intonációja, egy kitartott hang tiszta,
felhangok kísérte csengése. Olyan ellentétek szólalnak meg a zenében,
melyek bennünk is állandóan, egymás mellett vannak jelen, meg sem
merjük szólaltatni, de még bevallani sem! Menny és pokol egyazon
tételen belül, egyazon emberen belül. És mindez bennünk van. Aki
bírta, az az "etalon" mellett még 17.30-kor a TV-ben is
meghallgathatta a művet Vásáry Tamás vezényletében. "Alul-fölül" fel
voltunk készítve a hangversenyre. Aki helyet talált autójának az esti
temetői áradatban, az még be is juthatott.
Megvolt-e mindez a sajátosság Sopronban Mindenszentek estéjén, a
Szent Mihály Templomban, melyet ezen az estén az öreg- és újtemető
sokezernyi lángocskája melegített kívülről, egyben látogatókat adva
és
hangulati lehetőséget az előadásnak?
Dárdai Árpád vezényelte az előadást a Soproni Liszt Ferenc
Szimfonikus Zenekar és a Pedagógus Kórus élén. A szólisták: Altorjay
Kinga (szoprán), Makkos Ágnes (alt), Kovács Etele (tenor) és Bordás
György (basszus).
Senki ne nevezze másnak: dicséretet mondok. Egy jó közepes
provinciális előadást hallhatott a közönség. Megállás, jelentős
kiesés
nélkül, majdnem minden hangot lejátszva. Aki még jobbat nem hallott,
annak ismerkedésnek megfelelt (talán).
Szerencsére Dárdai Árpád nem törekedett semmi extrára: néhány
tempóválasztási ízlésbeli különbségen kívül jól vezényelt, sikerült a
legnehezebb és kisiklófélben levő részeknél is a nyugodt vizekre
"visszaevezni". Tehát ismétlem: ebből a "nyersanyagból" nem volt
rossz
az előadás.
Csak attól félve, hogy bárki is azzal vádol, hogy közben
elaludtam, elsorolom a tételek fő hiányosságait.
Requiem: szétesett a zenekar és az énekkar: ez annál feltűnőbb,
mert ugyanazt húzzák-fújják-éneklik.
Dies irae: Ha a harag, a megítélés napja ilyen lassú lenne, soha
meg nem halnánk, és Isten előtt végeláthatatlan sor kígyózna; itt
először nem bírta az énekkar szusszal, tűnt fel a férfikar
gyengesége,
a zenekar relatíve erős volta.
Tuba mirum: a szólóénekesek bemutatkozása. Végig jellemzők: a
basszista nehezen bírja a mély hangokat, kicsit mindig siet, a tenor
tempója kiszámíthatatlanul, olaszosan énekel latinul (ez később
szűnik), díszítő elemei ellene mondanak minden zenei szabványnak,
Dárdai először "tornázik" kicsit kétségbeesettebben. Az alt tiszta,
de
gyenge, a SZOPRÁN TISZTA, jó szövegértelmező, öröm hallgatni.
A Rex tremendae "x"-ei eltűntek: az a betű hiányzott, ami a
legfontosabb. A Salva me pianója mezzofortéra sikerült és nem tudott
még ezen sem végig megmaradni.
A Recordare tétel szóló tétel, egyszerűen hamis (ilyen fokú
mellétalálás csak ez egyszer fordult elő).
A Confutatis lángocskái legfeljebb malacpörkölésre lennének
elégségesek, mégis egészében az egyik legjobb tétel.
A Lacrimosa kicsit romantizál, majd hangjára talál: másodszor nem
bírja levegővel kitölteni az énekkar a hangokat.
A Domine Jesu szövege egyszerűen érthetetlen.
A Hostias tempóvétele érthetetlenül gyors, nem találták meg a
dallamívek megkívánta tempó és a szépség elemeinek felvillantásához
szükséges kompromisszumot.
A Sanctus szép, kis kiegyensúlyozatlanság, bizonytalanság az
elején, de a másik jó tétel.
A Benedictust a szólóénekesek szétesettsége miatt nem lehet a jól
sikerültek közé sorolni, pedig voltak nagyon szép részei.
Az Agnus Dei a harmadik, csaknem maradék nélkül tetsző tétel,
egyszerű, formált, jól sikerült.
A befejező tétel, mely nem túl meggyőző, a szoprán szóló itt
érthetetlen módon tördelt.
Mit mondhatnék ezen kívül? Minden nagyobb malőr nélkül
lezajlottak a fúgák, a pozan (harsona) túlharsogott mindent, és az
üstdobot is lehet halkabban ütni, ha éppen szükséges.
Az érzelmi részét nem fogalmazom meg. Ma már harmadszor
hallottam,
különböző előadókkal a művet: így nehéz is lenne versenyre kelni. A
Requiem persze elsősorban imádság, amit együtt mondunk halottainkért.
Jó lett volna gondtalanul együtt imádkozni. Talán majd elalvás előtt.
- DI -
2000. november 01., szerda 00:00
|