A gyökerek féltékeny szeretete
A gyökerek féltékeny
szeretete
Myskovszky Viktor élete és
műve
A Lábasházban látható Myskovszky Viktornak (1838-1909.),
a Bártfán született építésznek, volt Kassai Állami Reáltanoda
tanárának, a Magyar Tudományos Akadémia tagjának emlékkiállítása. Ő a
műemlékvédelem egyik úttörője, aki szakszerű dokumentációs munkájával
felmérhetetlen szolgálatot tett a műemlékek megőrzése, szakszerű
restaurálása terén.
Születésének 160. évfordulóján egy nemzetközi konferencia kapcsán
jött létre ez a kiállítás, ahol levéltári anyag és dokumentáció,
grafikai munkák és színes fényképek láthatók (természetesen ez
utóbbiak a kiállítás névadója által felmért és kutatott épületek mai
állapotáról).
Az ismeret-megőrzés és továbbadás területén felbecsülhetetlen
értékű munkát végző kutató kiállítására belépőt mégsem a 110 éves
dokumentáció "szaga", ősisége, antikvitása az, ami megfogja. A tájak,
műemlékek, várak, templomok, oltárok szeretete tölti meg a termeket.
A megmagyarázhatatlan varázslat, ami a fényképezés helyett készült
rajzokból és festményekből árad. A ma már elképzelhetetlen figyelem és
fegyelem, ami a lavírozott tusrajzokon, vízfestéssel készült képeken
látható, az anyagszerűség aprólékos kifejezésével, a szerénység
határozott egyenes tartásával mutatja az utókornak a gyökerek
szeretetét, példát ad annak megbecsülésére.
Felvidéki templomok, a gótika csodái, az anyaországot árván hagyó
elcsatolt katedrálisok üzennek a képekről, s mindezt a tudományos
igényű munka száraz eszközeivel. Fatemplomok, melyek mostoha
kezekben, a közelség lelkiismeretet nyugton nem hagyó hatása miatt,
gazdátlanságban találtattak. Az európaiság reménye tölti meg a
kiállítótermet, mely lehet olyan meghatározó, hogy erőszakosság nélkül
minden félnek elégtételt biztosíthat. Nehéz elhinni, hogy a Van Gogh
munkássága alatt keletkezett művek, az alkotó másolás dokumentarista
aprólékossága, a papundeklire kasírozott másolatok lassan csíkossá
váló felülete ilyen hatással lehet a látogatóra.
Köszönet a tárlatot létrehozóknak, akiknek szándékán hatásában
messze túlnő ez a kiállítás.
- DI -
1999. április 14., szerda 00:00
|