Értékválság és személyi fejlődés
Értékválság és személyi fejlődés
Dr. Nagy Attila és Dr. Villányi Lenke
Sopronban
A Kurucdombi Fiókkönyvtár és a Keresztény Értelmiségiek Soproni
Csoportja szervezésében március 22-én 15 órakor a Rozália út 3-ban Dr.
Nagy Attila olvasáspszichológus és Dr. Villányi Lenke nevelési
tanácsadó vezető tartottak előadást. Az előzetesen meghirdetett cím
előbbi esetén a "Baradlay meg Tiffany, avagy mit adunk át a következő
generációnak", utóbbinál a "Konfliktusmegoldás a családban és az
iskolában" volt. A hosszú és komoly címek senkit nem riasztottak el, a
fiókkönyvtár minden széke "elkelt", sőt többen állva hallgatták a két
előadót.
A könyvtári rendezvények törzshallgatóin, a nagymamákon és
unokáikon kívül szép számban jelentek meg pedagógusok és könyvtárosok
is, akiket a várhatóan tartalmas óra reményén túl a szakmai
kötelesség is ide hozott.
Kelemen Endréné könyvtárvezető köszöntötte a megjelenteket, és
adta tovább a szót Dr. Nagy Attilának. Ő - mondandóját alátámasztandó
- mellbevágó adatokkal és a mai kor "trend"-jét értékelő idézetekkel
sokkolta a hallgatóságot. Ki gondolná, hogy az olvasás szeretete az
értéksorrendben a '67-es első helyről '87-ben a hatodikra, '97-re a
tizenkettedik helyre szorult? Ki merné kimondani a felmérést végző
pszichológuson kívül, hogy az állami és a felekezeti iskolák között
nyilvánvaló különbség van a "nem szeretem" - "értéknek tartom"
kategóriákban? A különbség pedig az egyházi iskolák javára billenti a
mérleget. Lehet, hogy az annyit hangoztatott: "csak címert cseréltek a
kapu felett" kifejezés mégsem állja meg a helyét?
Ki merné a felmérés adatai nélkül kimondani, ha nem ő, hogy az
iskolai folyamatos beszéd EGY ÉV ALATT a diák részéről a 8 percet alig
éri el tanórán, a családi NAPI beszélgetések ideje percekben alig
mérhető, míg a TV előtt töltött idő a 180 percet meghaladja? (Nyugaton
a TV tovább hódít - most kell meghúzni a harangkötelet!) Ezek a
változások pedig nem múlnak el nyomtalanul: a leghétköznapibb
percünket, minden találkozásunkat át- és átszövik. Nagy Attila külön
is hangsúlyozta, hogy a beszélgetésnek, az esti mesének milyen nagy
szerepe van abban a "rendrakásban", melyet nap mint nap mindenkinek el
kell végeznie.
Dr. Villányi Lenke arról beszélt - az egyes életkorok sajátságai
közül egyet-egyet kiemelve -, hogy a normális fejlődés egyes fejezetei
között milyen váratlan összefüggéseket fedezett fel a neveléstudomány,
és az egészséges élet a gyerekkori fejlődés olyan nélkülözhetetlen
feltétele, melyet aligha lehet túlhangsúlyozni. Összefüggések
hangzottak el az áldott állapot, a gyermek kívántsága, ill. a drog és
deviancia, az öngyilkossági mutatók között, a barátság és az érett
személyiség teljesítmény felett érzett elégedettsége, valamint a
serdülőkori gyűjtőszenvedély és a pályaválasztás között. Kiragadott
példák, melyek csak azt jelzik, hogy minden kornak vannak olyan fontos
állomásai, melyeket hajlamosak vagyunk egy kézlegyintéssel elintézni,
vagy minden felelősség vállalása nélkül az elintézési módot a kor
számlájára írni.
A hallgatóság soraiból érkezett hozzászólások, konkrét helyzeteket
tárgyalva, ugyancsak az előadók tapasztalatait erősítették meg. A
résztvevők közül biztosan sokan tértek haza új ismeretekkel. Lehetett
ez is az előadók egyik szándéka: fontos dolog egy ismeretterjesztő
előadáson. Még fontosabb azonban az előadás "utóélete". Már megérte a
fáradság és a szervezés gondja, ha ma este - és talán minden este -
néhánnyal több szülő vagy nagymama ül le a gyerekek ágya mellé kezüket
megfogva mesélni. Lehet könyvből, lehet az életből, de csak így
alakulhat ki az "én"-ből a "mi", a társadalom és az egyén
szempontjából egyaránt annyira fontos többes szám első személy.
-DI -
2000. március 22., szerda 00:00
|