Sajtótájékoztató a Nyugat-Dunántúli
Regionális Fejlesztési Tanács (NYDRFT) üléséről
Június 26-án a Városháza Tanácstermében tartotta ülését a
Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács.
Az ülés utáni sajtótájékoztatón Dr. Gimesi Szabolcs polgármester
köszöntötte a sajtó képviselőit:
"Nagy öröm a NYDRFT számára, hogy a mostani tanácskozásra
Sopronban került sor, a megbeszélt és elhatározott menetrend szerint,
hogy a különböző Megyei Jogú városok ABC sorrendben egymás után
kerülnek sorra a NYDRFT üléseinek színhelyeként, azért, hogy a régió
városai között minél szorosabb kapcsolat alakuljon ki, az egyes
városok vezetői, tisztségviselői megismerjék a régió másik városait.
A
NYDRFT ezzel is szeretne nyomatékot adni annak, hogy egy közös ügyről
van szó.
Most harmadik alkalommal Győr és Nagykanizsa után Sopronban
került
sor a NYDRFT ülésére."
A köszöntő szavak után Ivanics Ferenc, a Megyei Közgyűlés és a
NYDRFT elnöke a napirendi pontok alapján tájékoztatta a sajtó
képviselőit az ülésen megtárgyalt kérdésekről és döntésekről:
1. Az előző tanácsülés óta eltelt időszak eseményeiről:
A beszámoló tartalmazta egy faxos szavazásnak az eredményét,
amelyben a Nyugat Dunántúli Régió először véleményezhetett szennyvíz
céltámogatási javaslatokat, a Széchenyi terv véleményezése szerepelt
ebben a programban, és azok a programok, melyek a régiót érintve
kerültek megrendezésre, mint a magyar - szlovén együttműködés,
Regionális Ifjúsági Konferencia, Zala megye az információs
társadalomban, és egy budapesti konferencia, ahol a Regionális
Ifjúsági Tanácsok és a Regionális Fejlesztési Tanácsok kapcsolatáról
volt szó.
2. A bizottságok és munkacsoportok kialakítása:
A Tanács felállított 4 bizottságot, amely annyiban újszerű,
hogy a bizottságok a készülő területfejlesztési program
prioritásaihoz
igazodnak. Ilyen az elnök tudomása szerint egyetlen régióban sincs,
ez
azt jelenti, hogy a Fejlesztési Tanács struktúrája követi a
feladatokat. A prioritások kapcsán meghatározott intézkedések
különböző területeket jelentenek, a tanács ezeket az intézkedéseket
vette alapul, amikor a munkacsoportokat kialakította. A Tanács
kapcsán
ebben a struktúrában tud megvalósulni - ami új és szintén egyedülálló
a
régiók között - egy olyan partnerségi együttműködés, amelyben a civil
szervezetektől kezdve mindenki részt tud venni a NYDRFT munkájában. A
munkacsoportok száma jelenleg 12, amelyekben csoportonként 9-12 fő
dolgozhat, általában 2-4 munkacsoport tartozik egy bizottsághoz.
A munkacsoportokba delegálhatnak a civil szervezetek
képviselőket, ezek munkájában tudnak részt venni.
A munkacsoportok javaslataikat beterjesztik a bizottságok
felé, amely bizottságok a területfejlesztés elveinek megfelelően
vannak összeállítva, tehát itt szerepelnek a megyék, a kistérségek, a
megyei jogú városok és az adott szakterülethez tartozó minisztériumok
képviselői. Így alakul ki a négy 15 fős bizottság. Az a szándék, hogy
a munkacsoport vezetői legyenek tagjai a bizottságoknak. Ily módon
átlagban 10 fős munkacsoportokkal összesen 120 fő, 4 bizottsággal 60
fő, összesen 180 fő döntési javaslata kerül be a Fejlesztési
Tanácshoz, tehát elmondható, hogy a döntésben közel 200 fő vesz
részt.
Ez hihetetlenül magas számot jelent. Ezáltal valósulhatnak meg azok
az alapelvek, amelyeket az Európai Unió folyamatosan számon kér a
magyar területfejlesztéstől, és amelyre különösen figyel a
csatlakozandó országoknál. A mostani bizottságok felállítása után, a
nyár folyamán következik a munkacsoportok összetételének
megállapítása. A javaslattételi határidőt a Tanács július 10-ig
hosszabbította meg. A munkacsoportokba történt delegálások
aránytalanságát szeretné kiegyenlíteni. A szeptemberi, Szombathelyen
sorra kerülő ülésen a Tanács már a munkacsoportok és a bizottságok
javaslatai alapján hozza meg döntéseit, tehát felállt és működik a
rendszer.
3. A regionális fejlesztési program egyeztetési anyagának
elfogadása:
Ez olyan kibővített anyag, melyre épülve elkészülhet majd a
területi fejlesztési program, amely a novemberi ülésen kerül majd
elfogadásra. Jelentős egyeztetéseket kell végezni a
területfejlesztésben érdekelt minden partnerrel. Több észrevétel is
született, ezek beépülnek majd az anyagba, mint például az Uniós
feltételek megteremtése. Az Unió által kijelölt ír szakértők, akik a
programot készítik javarészt, feladatul kapták a régió felkészítését
az előcsatlakozásra és majdan a strukturális alapok a
felhasználására. Javaslatok érkeztek a program agrár-oldalának, a
régió déli részének erősítésére a logisztikai, az ipari park és
inkubátorházak kapcsán.
4. Az 1998. és 1999. évi területfejlesztési célelőirányzat
befejezett projektjeinek elfogadása:
A Tanács 6 projekttel foglalkozott, volt, amelyet elfogadott
teljes egészében, volt, amelyet további fejlesztésre, kidolgozásra
visszaadott, és volt olyan, amit feltételesen fogadott el.
5. Javaslat a 2000. évi területfejlesztési célelőirányzat
felhasználására:
A napirendi pont nem került megtárgyalásra, mivel a
Földművelésügyi Minisztériumból nem érkeztek meg az irányelvek,
amelyek alapján tárgyalható lett volna.
6. Nyugat-Dunántúl részvétele a Balaton Fejlesztési Tanácsban:
A jelenlegi együttműködés alapján a NYDRFT-nek van delegáltja
a Fejlesztési Tanácsban, várható egy együttműködési megállapodás
aláírása.
7. Együttműködési megállapodás az Észak-magyarországi régió és
a
Nyugat-Dunántúl között:
A cél a területfejlesztésre visszaosztott pénzek régiók
közötti aránytalanságának megszüntetése. Borsod-Abaúj-Zemplén megye
számára 1998-ban 6 milliárd, míg Győr-Moson-Sopron megye számára 600
millió Ft volt a területfejlesztésre fordítható összeg, mindez a GDP
alapján, amelyet bizonyos gócpontokban termel a megye. Ilyen a győri
Audi gyár, amely lassacskán az ország legjobb vállalatává növi ki
magát, ennek ellenére a visszaosztott pénzösszegek nem tükrözik a
megtermelt GDP arányát.
8. Tájékoztatás a nemzeti fejlesztés finanszírozás
decentralizációjáról és javaslat a Regionális Fejlesztési Tanács
kezdeményező fellépésére:
Cél a finanszírozás területén megfelelő arányosságot létrehozni,
nem a fejletlenebb régiók rovására, hanem saját régiónk megfelelő
fejlesztési lehetőségének megteremtésére.
9. Tájékoztatás a Phare 2000 programhoz illeszkedő integrált
regionális programok Nyugat-Dunántúlra történő 2001. évi
kiterjesztéséről:
Tavaly kijelölésre kerültek a célrégiók, amelyek Phare
támogatásban részesülnek. A régió sokat tett, hogy megkaphassa ezt a
címet, és Phare forrásokból nagyobb volumenű fejlesztésekbe
kezdhessen.
A kormány ajánlata alapján a régió 1.374.000 Ft a Phare támogatás
nagyságrendjével azonos arányban részesül. Ez előnyt is jelent a
Phare
támogatással szemben, mert közvetlenül, a Phare rendszeren való
átfuttatás nélkül jut a régió a támogatáshoz, amely gyorsabb
leosztást
tesz lehetővé.
10.Tájékoztató a Nyugat-Pannon Eurégió eredményeiről, a
továbblépés lehetőségeiről:
Sajnálatos módon kevés eredményről lehet beszámolni. Az okok főleg
az osztrák belpolitikai helyzetre vetíthetők vissza, mert a
választások idején kevés konkrét döntés születik, és idő kell, amíg
az
új rendszer megkezdi működését.
11. A Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Alapító
okiratának módosítása:
Az RFT az ügyvezető státuszának megváltoztatásával az
Ügynökség ügyvezető igazgatói posztjára 2004. július 31-ig Győrffy
Gábort nevezte ki.
A tájékoztató után a Cyberpress kérdésére Ivanics Ferenc Úr
felsorolta a prioritás szerint meghatározott 4 bizottságot és annak
munkacsoportjait, a további kérdésre, hogy miért csak munkacsoport
szintjén szerepel az "intelligens régió" - amikor az uniós törekvések
pontosan a nyitott önkormányzatok, önkormányzat és polgár közvetlen
kapcsolatára koncentrálnak, ugyanakkor a magyarországi régiók neve
nem
merül fel egyetlen ilyen jellegű uniós projektben sem, kivéve a
Teleház programot - elmondta, hogy külön bizottságként nem
illeszkedett bele a fejlesztési programba, de kiemelt szerepe van a
munkacsoportok között, és a finanszírozási lehetőségektől függően a
cél minél hamarabb egy regionális információs rendszer kialakítása.
Tóth
Szabolcs
2000. jĂşnius 27., kedd 00:00
|