CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Sajtótájékoztató a Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács (NYDRFT) üléséről

Június 26-án a Városháza Tanácstermében tartotta ülését a Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács.
Az ülés utáni sajtótájékoztatón Dr. Gimesi Szabolcs polgármester köszöntötte a sajtó képviselőit:
"Nagy öröm a NYDRFT számára, hogy a mostani tanácskozásra Sopronban került sor, a megbeszélt és elhatározott menetrend szerint, hogy a különböző Megyei Jogú városok ABC sorrendben egymás után kerülnek sorra a NYDRFT üléseinek színhelyeként, azért, hogy a régió városai között minél szorosabb kapcsolat alakuljon ki, az egyes városok vezetői, tisztségviselői megismerjék a régió másik városait. A NYDRFT ezzel is szeretne nyomatékot adni annak, hogy egy közös ügyről van szó.
Most harmadik alkalommal Győr és Nagykanizsa után Sopronban került sor a NYDRFT ülésére."

A köszöntő szavak után Ivanics Ferenc, a Megyei Közgyűlés és a NYDRFT elnöke a napirendi pontok alapján tájékoztatta a sajtó képviselőit az ülésen megtárgyalt kérdésekről és döntésekről:

1. Az előző tanácsülés óta eltelt időszak eseményeiről:

A beszámoló tartalmazta egy faxos szavazásnak az eredményét, amelyben a Nyugat Dunántúli Régió először véleményezhetett szennyvíz céltámogatási javaslatokat, a Széchenyi terv véleményezése szerepelt ebben a programban, és azok a programok, melyek a régiót érintve kerültek megrendezésre, mint a magyar - szlovén együttműködés, Regionális Ifjúsági Konferencia, Zala megye az információs társadalomban, és egy budapesti konferencia, ahol a Regionális Ifjúsági Tanácsok és a Regionális Fejlesztési Tanácsok kapcsolatáról volt szó.

2. A bizottságok és munkacsoportok kialakítása:

A Tanács felállított 4 bizottságot, amely annyiban újszerű, hogy a bizottságok a készülő területfejlesztési program prioritásaihoz igazodnak. Ilyen az elnök tudomása szerint egyetlen régióban sincs, ez azt jelenti, hogy a Fejlesztési Tanács struktúrája követi a feladatokat. A prioritások kapcsán meghatározott intézkedések különböző területeket jelentenek, a tanács ezeket az intézkedéseket vette alapul, amikor a munkacsoportokat kialakította. A Tanács kapcsán ebben a struktúrában tud megvalósulni - ami új és szintén egyedülálló a régiók között - egy olyan partnerségi együttműködés, amelyben a civil szervezetektől kezdve mindenki részt tud venni a NYDRFT munkájában. A munkacsoportok száma jelenleg 12, amelyekben csoportonként 9-12 fő dolgozhat, általában 2-4 munkacsoport tartozik egy bizottsághoz.
A munkacsoportokba delegálhatnak a civil szervezetek képviselőket, ezek munkájában tudnak részt venni.
A munkacsoportok javaslataikat beterjesztik a bizottságok felé, amely bizottságok a területfejlesztés elveinek megfelelően vannak összeállítva, tehát itt szerepelnek a megyék, a kistérségek, a megyei jogú városok és az adott szakterülethez tartozó minisztériumok képviselői. Így alakul ki a négy 15 fős bizottság. Az a szándék, hogy a munkacsoport vezetői legyenek tagjai a bizottságoknak. Ily módon átlagban 10 fős munkacsoportokkal összesen 120 fő, 4 bizottsággal 60 fő, összesen 180 fő döntési javaslata kerül be a Fejlesztési Tanácshoz, tehát elmondható, hogy a döntésben közel 200 fő vesz részt. Ez hihetetlenül magas számot jelent. Ezáltal valósulhatnak meg azok az alapelvek, amelyeket az Európai Unió folyamatosan számon kér a magyar területfejlesztéstől, és amelyre különösen figyel a csatlakozandó országoknál. A mostani bizottságok felállítása után, a nyár folyamán következik a munkacsoportok összetételének megállapítása. A javaslattételi határidőt a Tanács július 10-ig hosszabbította meg. A munkacsoportokba történt delegálások aránytalanságát szeretné kiegyenlíteni. A szeptemberi, Szombathelyen sorra kerülő ülésen a Tanács már a munkacsoportok és a bizottságok javaslatai alapján hozza meg döntéseit, tehát felállt és működik a rendszer.

3. A regionális fejlesztési program egyeztetési anyagának elfogadása:

Ez olyan kibővített anyag, melyre épülve elkészülhet majd a területi fejlesztési program, amely a novemberi ülésen kerül majd elfogadásra. Jelentős egyeztetéseket kell végezni a területfejlesztésben érdekelt minden partnerrel. Több észrevétel is született, ezek beépülnek majd az anyagba, mint például az Uniós feltételek megteremtése. Az Unió által kijelölt ír szakértők, akik a programot készítik javarészt, feladatul kapták a régió felkészítését az előcsatlakozásra és majdan a strukturális alapok a felhasználására. Javaslatok érkeztek a program agrár-oldalának, a régió déli részének erősítésére a logisztikai, az ipari park és inkubátorházak kapcsán.

4. Az 1998. és 1999. évi területfejlesztési célelőirányzat befejezett projektjeinek elfogadása:

A Tanács 6 projekttel foglalkozott, volt, amelyet elfogadott teljes egészében, volt, amelyet további fejlesztésre, kidolgozásra visszaadott, és volt olyan, amit feltételesen fogadott el.

5. Javaslat a 2000. évi területfejlesztési célelőirányzat felhasználására:

A napirendi pont nem került megtárgyalásra, mivel a Földművelésügyi Minisztériumból nem érkeztek meg az irányelvek, amelyek alapján tárgyalható lett volna.

6. Nyugat-Dunántúl részvétele a Balaton Fejlesztési Tanácsban:

A jelenlegi együttműködés alapján a NYDRFT-nek van delegáltja a Fejlesztési Tanácsban, várható egy együttműködési megállapodás aláírása.

7. Együttműködési megállapodás az Észak-magyarországi régió és a Nyugat-Dunántúl között:

A cél a területfejlesztésre visszaosztott pénzek régiók közötti aránytalanságának megszüntetése. Borsod-Abaúj-Zemplén megye számára 1998-ban 6 milliárd, míg Győr-Moson-Sopron megye számára 600 millió Ft volt a területfejlesztésre fordítható összeg, mindez a GDP alapján, amelyet bizonyos gócpontokban termel a megye. Ilyen a győri Audi gyár, amely lassacskán az ország legjobb vállalatává növi ki magát, ennek ellenére a visszaosztott pénzösszegek nem tükrözik a megtermelt GDP arányát.

8. Tájékoztatás a nemzeti fejlesztés finanszírozás decentralizációjáról és javaslat a Regionális Fejlesztési Tanács kezdeményező fellépésére:

Cél a finanszírozás területén megfelelő arányosságot létrehozni, nem a fejletlenebb régiók rovására, hanem saját régiónk megfelelő fejlesztési lehetőségének megteremtésére.

9. Tájékoztatás a Phare 2000 programhoz illeszkedő integrált regionális programok Nyugat-Dunántúlra történő 2001. évi kiterjesztéséről:

Tavaly kijelölésre kerültek a célrégiók, amelyek Phare támogatásban részesülnek. A régió sokat tett, hogy megkaphassa ezt a címet, és Phare forrásokból nagyobb volumenű fejlesztésekbe kezdhessen. A kormány ajánlata alapján a régió 1.374.000 Ft a Phare támogatás nagyságrendjével azonos arányban részesül. Ez előnyt is jelent a Phare támogatással szemben, mert közvetlenül, a Phare rendszeren való átfuttatás nélkül jut a régió a támogatáshoz, amely gyorsabb leosztást tesz lehetővé.

10.Tájékoztató a Nyugat-Pannon Eurégió eredményeiről, a továbblépés lehetőségeiről:

Sajnálatos módon kevés eredményről lehet beszámolni. Az okok főleg az osztrák belpolitikai helyzetre vetíthetők vissza, mert a választások idején kevés konkrét döntés születik, és idő kell, amíg az új rendszer megkezdi működését.

11. A Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Alapító okiratának módosítása:

Az RFT az ügyvezető státuszának megváltoztatásával az Ügynökség ügyvezető igazgatói posztjára 2004. július 31-ig Győrffy Gábort nevezte ki.

A tájékoztató után a Cyberpress kérdésére Ivanics Ferenc Úr felsorolta a prioritás szerint meghatározott 4 bizottságot és annak munkacsoportjait, a további kérdésre, hogy miért csak munkacsoport szintjén szerepel az "intelligens régió" - amikor az uniós törekvések pontosan a nyitott önkormányzatok, önkormányzat és polgár közvetlen kapcsolatára koncentrálnak, ugyanakkor a magyarországi régiók neve nem merül fel egyetlen ilyen jellegű uniós projektben sem, kivéve a Teleház programot - elmondta, hogy külön bizottságként nem illeszkedett bele a fejlesztési programba, de kiemelt szerepe van a munkacsoportok között, és a finanszírozási lehetőségektől függően a cél minél hamarabb egy regionális információs rendszer kialakítása.

Tóth Szabolcs



2000. jĂşnius 27., kedd 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület