teljes mértékben ki tudja használni az EU által engedélyezett évi 350 ezer hl-es kvótát
teljes mértékben ki tudja használni az
EU által engedélyezett évi 350 ezer hl-es
kvótát.
Összefogás, koordináció, marketing
A fenti három varázsszó mindegyik előadó szájából elhangzott
azon a tanácskozáson ahol a Magyar Szőlő- és Borvárosok Egyesülete
/MSZBE/ a Magyar Bor Akadémia /MBA/ a Magyar Borgazdaságok Szövetsége
/MBSZ/ a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa /HNT/ és a Magyar Borok Háza
/MBH/ tisztségviselői tartottak.
Szeptember 13-án millenniumi közgyűlést hirdetett a MSZBE a Magyar
Borok Házában Budapesten a várban.
A 22 fő részvételével megtartott ülésen Dr. Gimesi Szabolcs elnöki
köszöntőjében szólt, az alapítás évétől /1996/ eltelt időszakról. A 15
alapító tagú egyesület felé - amely ma 18 várost számlál - újabb
tagfelvételi kérelmek érkezetek.
Hallhattunk arról, hogy az egyes tagvárosok közötti programok
egyeztetésére a továbbiakban nagyobb figyelmet kell szentelni, így azt
javasolta minden tagváros jelöljön ki kontaktszemélyt aki az egyes
közgyűlések között egyeztet, illetve kapcsolatot tart a magyar szőlő-
és borkultúrával foglalkozó szervezetekkel.
Az elnök szólt a nemzetközi bordiplomáciai sikerekről is, hisz
hazánkba tett látogatása során a Nemzetközi Szőlő- és Borhivatal
/O.I.V./ elnöke Georges Dutruc Rosset elismerően nyilatkozott az
egyesület munkájáról.
Ezt követően Dr. Urbán András a HNT főtitkára mutatta be a
hegyközségek szerepét amelyek 1894-től törvényesen őrködnek a minőségi
szőlőtermelés és bor előállítás felett. Igaz 1949 és 1995 között nem
szabályozta törvény a működésüket, de a mai napon 313 hegyközség 135
ezer regisztrált tagot számlál.
Mivel minden tagvárosban van hegyközség így elengedhetetlen a
helyi önkormányzatokkal való együttműködés, a helyi és az országos
szőlő- és borkultúra érdekében. Népszerűsítő, ismeretterjesztő
kiadványok, helyi borversenyek, bornapok, borturisztikai és
bormarketing projektek közös bonyolítása a feladat.
A főtitkár kiemelte a testvérvárosokkal való nemzetközi színtű
kapcsolattartásban rejlő borexport lehetőségét.
A közeljövő hegyközségi program a neves dűlők védelme azok kiemelt
módon való kezelése.
Dr. Módos Péter a MBA főtitkára, előadásában szólt a világfajták
magyarországi szerepéről melyekkel a rossz többnyire a mennyiségi
szemléletű termesztési körülmények miatt a rendszerváltás után is
nehéz volt ellensúlyozni a hirtelen befagyott keleti piac hiányát.
Jelenleg a magyar borgazdaság szűk rétege világszínvonalon termel,
de hiányzik a szükséges árualap. Az előadó a jelenlegi szavai szerint
háztáji marketinget kiváltaná egy átfogó az országimázst formáló átütő
marketing programmal.
Hazánk 1999-ben 84 millió USA dollár export árbevételt ért el a
borgazdasági szektorban ugyan itt mindössze 80 millió forintot
fordított marketingre.
Dr. Módos Péter megállapította, hogy a magyar borok sikerét az
egyediségük határozza meg.
Az előadás után Dr. Herpay Balázs MBSZ ügyvezetője, szólt a
világban folyó trendekről majd a hazai számokról. Az elmúlt években
Franciaországban és Olaszországban folyamatosan csökkent az egy főre
jutó borfogyasztás. A franciák fogyasztása az utóbbi öt év során 160
l/fő/évről 60 l fő/évre változott. A fogyasztás egyre inkább a
minőségi borok felé tolódik. Ezzel szemben a skandináv országokban az
Egyesület Királyság területén az USÁ-ban és Japánban intenzíven nő az
egy főre eső borfogyasztás.
A nemzetközi piac átrendeződésének bizonyítéka, hogy a 90-es
években piacra kerületek az új-világ államai. Argentína, Chile,
Új-Zéland, Kalifornia, Ausztrália borai.
Megtörtént, hogy a legjobb standardnak számító brit piacon a
legjobb árat új-zélandi majd ausztráliai borok érték el.
Magyarország legfőbb feladata minőséget termelni, és marketinget
csinálni. Teljesörű összefogásra és közösségi marketingre van
szükségünk hisz az 1995-ben 128 millió dolláros export árbevétel
1999-re 84 millió dollárra csökken.
Hazánkban a borágazat az egyetlen ágazat amely büszkén mondhatja,
hogy teljes mértékben ki tudja használni az EU által engedélyezett évi
350 ezer hl-es kvótát. Jelenleg a kvóta 450 ezer hl-re való emelése a
cél.
Végül a bor országimázst alkotó és történelem formáló szerepéről
szólt az előadó. Ezután Nyikos István igazgató bemutatta a harmadik
éves születésnapját ünneplő Magyar Borok Házát, ahol jelenleg 700 féle
bort tárolnak, az MBA szakmai felügyelete mellett. A ház eddigi 15
ezer látogatójának 80%-a külföldi vendég volt. Fontos feladat a
magyar vendégkör nevelése.
A ház a magyar borok bemutatása mellett "Borkedvelő alapkurzust",
"Borértő középfokú kurzust" valamint "Borbíráló felsőfokú kurzust" is
szervez.
Sajtóborklub keretében az egyes borvidékek részére lehetőség
nyílik, hogy a fővárosi médiák számára közvetlenül mutassák be
termékeiket, mint ahogy azt a Soproni borvidék is megtette.
A ház felajánlotta, hogy a jövőben külön megjelenést biztosít a
borvárosok részére ahol bemutathatják címereiket és legjobb boraikat.
Az ünnepi közgyűlés délután Budafokon a Soós István Borászati
Szakközépiskolában folytatódott, ahol a látogatók Szabolcs Attila
polgármester és Márkus Pál igazgató vezetésével ismerték meg a
kerületet és az iskolát. Különlegességként kell megemlíteni azt a
bormúzeumot, amit az iskola hallgatói által készített és palackozott
borokból gyarapítanak 1995 óta.
A cikk szerzője szerénytelenség nélkül büszke arra, hogy az oly
sokat említett bormarketing témájában tagja lehet annak a szervező
bizottságnak, amely december 7-én és 8-án az Első Magyarországi
Bormarketing Konferenciát rendezi a Soproni borvidéken Sopronban.
Sopron 2000.09. 20.
Keglovich Istvan
titkár
2000. szeptember 26., kedd 00:00
|