CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

teljes mértékben ki tudja használni az EU által engedélyezett évi 350 ezer hl-es kvótát

teljes mértékben ki tudja használni az EU által engedélyezett évi 350 ezer hl-es kvótát.
Összefogás, koordináció, marketing

A fenti három varázsszó mindegyik előadó szájából elhangzott azon a tanácskozáson ahol a Magyar Szőlő- és Borvárosok Egyesülete /MSZBE/ a Magyar Bor Akadémia /MBA/ a Magyar Borgazdaságok Szövetsége /MBSZ/ a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa /HNT/ és a Magyar Borok Háza /MBH/ tisztségviselői tartottak.

Szeptember 13-án millenniumi közgyűlést hirdetett a MSZBE a Magyar Borok Házában Budapesten a várban.
A 22 fő részvételével megtartott ülésen Dr. Gimesi Szabolcs elnöki köszöntőjében szólt, az alapítás évétől /1996/ eltelt időszakról. A 15 alapító tagú egyesület felé - amely ma 18 várost számlál - újabb tagfelvételi kérelmek érkezetek.
Hallhattunk arról, hogy az egyes tagvárosok közötti programok egyeztetésére a továbbiakban nagyobb figyelmet kell szentelni, így azt javasolta minden tagváros jelöljön ki kontaktszemélyt aki az egyes közgyűlések között egyeztet, illetve kapcsolatot tart a magyar szőlő- és borkultúrával foglalkozó szervezetekkel.

Az elnök szólt a nemzetközi bordiplomáciai sikerekről is, hisz hazánkba tett látogatása során a Nemzetközi Szőlő- és Borhivatal /O.I.V./ elnöke Georges Dutruc Rosset elismerően nyilatkozott az egyesület munkájáról.

Ezt követően Dr. Urbán András a HNT főtitkára mutatta be a hegyközségek szerepét amelyek 1894-től törvényesen őrködnek a minőségi szőlőtermelés és bor előállítás felett. Igaz 1949 és 1995 között nem szabályozta törvény a működésüket, de a mai napon 313 hegyközség 135 ezer regisztrált tagot számlál.
Mivel minden tagvárosban van hegyközség így elengedhetetlen a helyi önkormányzatokkal való együttműködés, a helyi és az országos szőlő- és borkultúra érdekében. Népszerűsítő, ismeretterjesztő kiadványok, helyi borversenyek, bornapok, borturisztikai és bormarketing projektek közös bonyolítása a feladat.
A főtitkár kiemelte a testvérvárosokkal való nemzetközi színtű kapcsolattartásban rejlő borexport lehetőségét.
A közeljövő hegyközségi program a neves dűlők védelme azok kiemelt módon való kezelése.

Dr. Módos Péter a MBA főtitkára, előadásában szólt a világfajták magyarországi szerepéről melyekkel a rossz többnyire a mennyiségi szemléletű termesztési körülmények miatt a rendszerváltás után is nehéz volt ellensúlyozni a hirtelen befagyott keleti piac hiányát.
Jelenleg a magyar borgazdaság szűk rétege világszínvonalon termel, de hiányzik a szükséges árualap. Az előadó a jelenlegi szavai szerint háztáji marketinget kiváltaná egy átfogó az országimázst formáló átütő marketing programmal.
Hazánk 1999-ben 84 millió USA dollár export árbevételt ért el a borgazdasági szektorban ugyan itt mindössze 80 millió forintot fordított marketingre.
Dr. Módos Péter megállapította, hogy a magyar borok sikerét az egyediségük határozza meg.

Az előadás után Dr. Herpay Balázs MBSZ ügyvezetője, szólt a világban folyó trendekről majd a hazai számokról. Az elmúlt években Franciaországban és Olaszországban folyamatosan csökkent az egy főre jutó borfogyasztás. A franciák fogyasztása az utóbbi öt év során 160 l/fő/évről 60 l fő/évre változott. A fogyasztás egyre inkább a minőségi borok felé tolódik. Ezzel szemben a skandináv országokban az Egyesület Királyság területén az USÁ-ban és Japánban intenzíven nő az egy főre eső borfogyasztás.
A nemzetközi piac átrendeződésének bizonyítéka, hogy a 90-es években piacra kerületek az új-világ államai. Argentína, Chile, Új-Zéland, Kalifornia, Ausztrália borai.
Megtörtént, hogy a legjobb standardnak számító brit piacon a legjobb árat új-zélandi majd ausztráliai borok érték el.
Magyarország legfőbb feladata minőséget termelni, és marketinget csinálni. Teljesörű összefogásra és közösségi marketingre van szükségünk hisz az 1995-ben 128 millió dolláros export árbevétel 1999-re 84 millió dollárra csökken.
Hazánkban a borágazat az egyetlen ágazat amely büszkén mondhatja, hogy teljes mértékben ki tudja használni az EU által engedélyezett évi 350 ezer hl-es kvótát. Jelenleg a kvóta 450 ezer hl-re való emelése a cél.

Végül a bor országimázst alkotó és történelem formáló szerepéről szólt az előadó. Ezután Nyikos István igazgató bemutatta a harmadik éves születésnapját ünneplő Magyar Borok Házát, ahol jelenleg 700 féle bort tárolnak, az MBA szakmai felügyelete mellett. A ház eddigi 15 ezer látogatójának 80%-a külföldi vendég volt. Fontos feladat a magyar vendégkör nevelése.
A ház a magyar borok bemutatása mellett "Borkedvelő alapkurzust", "Borértő középfokú kurzust" valamint "Borbíráló felsőfokú kurzust" is szervez.
Sajtóborklub keretében az egyes borvidékek részére lehetőség nyílik, hogy a fővárosi médiák számára közvetlenül mutassák be termékeiket, mint ahogy azt a Soproni borvidék is megtette.
A ház felajánlotta, hogy a jövőben külön megjelenést biztosít a borvárosok részére ahol bemutathatják címereiket és legjobb boraikat.

Az ünnepi közgyűlés délután Budafokon a Soós István Borászati Szakközépiskolában folytatódott, ahol a látogatók Szabolcs Attila polgármester és Márkus Pál igazgató vezetésével ismerték meg a kerületet és az iskolát. Különlegességként kell megemlíteni azt a bormúzeumot, amit az iskola hallgatói által készített és palackozott borokból gyarapítanak 1995 óta.

A cikk szerzője szerénytelenség nélkül büszke arra, hogy az oly sokat említett bormarketing témájában tagja lehet annak a szervező bizottságnak, amely december 7-én és 8-án az Első Magyarországi Bormarketing Konferenciát rendezi a Soproni borvidéken Sopronban.

Sopron 2000.09. 20.

Keglovich Istvan
titkár



2000. szeptember 26., kedd 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület