Partikuláris kultúra, partikuláris igazság?
Partikuláris kultúra, partikuláris
igazság?
Szeletke akár az internet
világából
Illusztráció: D. Hoffer Erzsébet
Egyre több (írott) forrásból értesülök arról, hogy nem
feltétlenül a felvilágosodás időszaka volt, mely az örök igazságokat
kétségbevonva, az ember erejében bízva próbált egy sokszínű világot
alkotni, mely - milyen érdekes! - mégiscsak egységes, ekként
kezelhető
egész.
Tulajdonságok sora (szépség, egység, hasznossság, igazság) kapott
heterogén külsőt és hátteret. A századelő nagy viszaemlékezői is jobb
esetben egy kézlegyintéssel, rosszabb esetben mutogatással testálják
a
felelősséget a korábban egységesnek tűnő világ megbontásáért
egymásra.
Tény, hogy a korábbi, egységesnek látszó szemléletre való
visszatérés a XX.sz. során nem sok jóra vezetett, az egységesség
mindig
a kreativitás kárára történt, az e jegyben született izmusok nem
az emberiség büszkeségei.
Ennek a
sokszínűségnek a látszatával, legalábbis ennek igényével indult a
világháló is, s ahány divatot csak ebben a pár évben átéltünk a
design
területén, minden kereskedelmi vonás mellett inkább a
divatdiktátorok,
mintsem a tartalmi törekvések irányában vezették a látogatót.
Akik pedig valaha is arról álmodoztak volna, hogy az írott
kultúra
digitalizálása általános hozzáférhetőséget biztosít a monitorok előtt
ülőknek, azok nagyot csalódtak: a szerzői jogok kedvezőtlen
változásai
és ezen jogok ellenőreinek szaporodása szétfoszlatott minden ilyen
álmot; ugyanazok a boltok telepedtek át a telefonvonalakra, melyeket
korábban egészséges sétával jártunk végig.
Ma pedig már csak ülünk és klikkelünk.
A szellemi sokszínűség pedig nehezen tűri a másik színt, még ha
számára ugyanazok az oldalak (lehetőségek?) is adottak. Feltétlenül
érvényesül a világ igazsága: ahol a pénz tömörül, ott többet lehet
létrehozni. Ma már sokkal tisztább, "fair" játéknak tűnik, ha két
ember egy forintért öli egymást, mint ha pl. saját igazukért törnek
lándzsát.
Úgy néz ki a dolog, hogy a divergáló vélemények és színek
távolodása egy ideig, egy állapotig mindenképpen, törvényszerűen
tart. Vannak ugyan őshüllőszerűen ható emberek, akik az összekötő
szálakat már akkor keresik, amikor erre semmi látható fogyatékosság
(betegség, halálközelség, rokkantság, rászorultság) nem kényszeríti
még őket. És eljön az idő, amikor mégis végig kell tekinteni a világ
egységén, a magunkra is érvényes sors miatt. Megtaláljuk-e az erőt,
mely egy gyenge legyintésen túl valamiféle összegzésre teszi képessé
a
gyengülő testet és dörömbölő szellemet?
Előnyben vannak, akik a világ egészét valamilyen szempontból
bírják. Itt is nagyon különböző dolgokról van szó: egy tudomány
birtoklásánál (és értelmezéssel együtt gyakorlásánál) jobb egy
művészeti, alkotásbeli áttekintés, félelmetes különbözőségekkel. Ami
az ismeretek teljességét jelenti, az pedig az ember ismerete. Nem
bőrszínről és intelligenciáról, nem hosszú és zárt limuzinokról,
színes reflektorokról beszélek, hanem a járásról, ülésről és
fekvésről, a rongyokról, éhségről és szomjúságról, a magányról és a
megközelíthetetlenségről, az eltántoríthatatlan végső kézfogásról,
mely addig tart, amíg átlépünk. S addig is egyek vagyunk, talán
egyedül hihető módon a világ egységét képviseljük.
- DI -
2000. szeptember 12., kedd 00:00
|