A szerzői névvel való megtévesztés minősített esete
A szerzői névvel való megtévesztés
minősített esete
Könyvhét, Polcz Alaine: Az életed, Bíró
Berta
A
Könyvhétre jellemző mohósággal várta sokunk Polcz Alaine új könyvét,
mellyel a szenvedés avatott és a thanatológia ismert szakértője, aki
legutóbb éppen szakácskönyvével aratott méltán nagy sikert,
jelentkezett.
A könyvvel a szociográfia egy dokumentarista szabályos
riportkönyvét, magnós riport leírt változatát kaptuk nagyjából kézhez.
Tartalma nem volt ismeretlen, hiszen Erdély és az ottani pusztulás
"avatott szakértői" jártak többször is városunkban: aki erre kíváncsi
volt, ott mindent megtudhatott.
Valahogyan egy fura kettős érzés kerített hatalmába. Mintha Bartók
egyik fonográf hengere került volna birtokomba: kivitelezése, a
beszéd, az összefüggések elmosódottsága, a személyessége és számomra
személytelen, érdektelen volta mind-mind emellett szólt. Mit csináljak
vele? Lekottázzam? Összehasonlítani nem tudom, minőségében számomra
élvezhetetlen. Ennek a minősítésnek pontosan megfelel képi anyaga is,
ismétlődő, unalmas, mely silány voltában semmit nem bizonyít sem
negatív, sem pozitív oldalról. Ettől függetlenül persze lehet érték a
henger maga, mely egy határokat és távolságokat kibíró barátság
bizonyítéka egyben."Távolról könnyű", mondják erre sokan.
A másik, erre a könyvre bevillanó "élmény" pedig Törőcsik Mari
sikertelen riporteri "beugrása, bevánszorgása". Állandó elalvási inger
gyötör már a könyv egymondatos kérdései elején. Egyszerűen unalmas. Ha
engem, mint gyengeelméjűt, már a kérdésekkel így terelgetnének, én
inkább hátat fordítanék. A riportalanynak volt igaza: nem lett ebből
irodalom. Dokumentumként, melyből sokan és sokat meríthetnek, kellett
volna elrakni. Levéltárban, történeti gyűjteményben lenne (csak)
helye.
A szerző nevét - nem szívesen mondom ki a Hospice alapítójáról és
aligha túlbecsülhető ismeretek szerzőjéről - most nem arra használták,
amit érdemel: vele adják el a könyvet, ami sok minden, de nem az,
amire bárki is gondolna, gondolhatna az előzmények ismeretében. Joga
volna mást és jót várni, mást és jót alkottatni, de itt valami-valaki,
egy őszinte kritika hiányzott. Üzlet lett egy névből, ami mögött nem
akárki van. Igen, ismerjük ezt a módszert a képzőművészet számos
ágánál és személyénél. Játszottak türelmünk sokszor feszes húrjain
silány, de szignált "alkotásokkal".
Bennem mindig élt a remény, hogy van az életben legalább egy
dolog, ami komolyabb annál, semhogy visszaéljenek személyesen vele.
Most ez a bizalmam ingott meg. Lesz-e még időm, lesz-e még másnak
ideje helyrehozni ezt a tévedést?
Amikor elmentem a Panónia Med Hotel Kongresszusi termébe, abban
reménykedtem, hogy kapok valamiféle magyarázatot. Jó szándékot,
alapítványt, egyesületet, koporsóravalót a Bíró Bertáknak, hogy ne
legyenek a "kerítésnek támasztva".
A Pont Kiadónak valóban szép szándékai vannak, kiadványaik egy
része - bár országjáró gyermekpszichológusok révén már hallottuk a
témákat - tiszteletet parancsoló, de magáról a kiadóról nem szeretnék
írni, talán szintén jelen levő kolléganőm magára vállalja.
Polcz Alaine könyvével kapcsolatban nem változott a véleményem,
sőt, most már a kiadó állításával szemben hangsúlyozom a fedőlap
stílusbeli hiányosságait, színkomponálatlanságát és albumnak még a
legjobb indulattal sem nevezhető képminőségét. Állítom, hogy a kiadó
tévedett, amikor ennek a kiadványnak irodalmi értékét megítélte.
Ahogyan hallottuk, Polcz Alaine több munkája is megjelenik,
remélhetőleg ezek már, ha szakembernek, ha érdeklődőnek, de egyaránt
több haszonnal lesznek forgathatók.
Szöveg - DI -
2000. jĂşnius 06., kedd 00:00
|