A Soproni Bor Útja Budapestig avagy a regionális bormarketing program szükségessége
A Soproni Bor Útja Budapestig avagy a
regionális bormarketing program szükségessége
A Soproni Bor Útja 2.
A nyári szünidő vége felé, augusztus közepén Budapestre
utaztam.
Pár napos látogatásom fő célja az volt, hogy felmérjem, a Soproni
borvidéken a Soproni Bor Útja közösségi agrármarketing program
keretében elindítani kívánt borkultúrával és bormarketinggel
foglalkozó szakkollégiumnak milyenek a kilátásai. A felmérésre azért
volt szükség, mivel a fent említett kezdeményezés a régió egységes
arculatát kívánja megteremteni, amihez szükség van arra, hogy a
környék borait az ország más területein is megismerhessék, mielőtt
nemzetközi méretekben kezdenénk gondolkodni.
A szakkollégiumról információként annyit, hogy nagy
valószínűséggel a Nyugat-Magyarországi Egyetem adna otthont
rendezvényeinek, előadásainak, amelyek teljes mértékben nyilvánosan
zajlanak.
A terepszemle megtartásához segítségül hívtam egy kedves
ismerősömet, aki az Amerikai Egyesült Államok nyugati részéből
érkezett, ahol grafikus- és festőművészként ismert. Személyében
olyan
társat szereztem, aki a magyar borokat még csak ízről ismeri, a
részletekben kevésbé járatos, vizuális érzéke viszont kifinomult.
A vizsgálatot kettesben végeztük el, bejárva fővárosunk néhány
kisebb borszaküzletét, vinotékáját és egyes, nagy nemzetközi
áruházláncok kötelékébe tartozó áruházakat, bevásárlóközpontokat.
A felmérés eredményeként megállapítottuk, hogy a Sopronban és
környékén előállított borok közül a legnagyobb mennyiségben és a
leggyakrabban a soproni székhelyű Vinex Kft. által előállított
Soproni
Kékfrankos, Kékfrankos Rosé, Merlot, Cuvée és Cabernet Sauvignon
található meg a polcokon. Fehérboraik közül a Chardonnay és a
Tramini
áll a legnagyobb mennyiségben a vásárlók rendelkezésére.
A soproni borokat még a Hungarovin Rt. által forgalmazott Soproni
Kékfrankos és Kékfrankos Rosé termékek képviselik, amelyek azonban
kiszerelésben nem érik el a Vinex Kft. termékeinek színvonalát,
leginkább a helyi jellegzetességek mellőzése miatt.
A megjelenést illetően megállapítottuk, hogy a kisebb
szaküzletekben a Sopron-környéki borokat mennyiségben meghaladják az
ország más borvidékeinek termékei. Elhelyezésüknek köszönhetően
megkülönböztethetőségük azonban jobb, mint a nagyáruházakban. A
palackozás és címkézés kérdésében, amelyek vizuális úton hivatottak a
termékek fogyasztását ösztönözni, elmondható, hogy a palackok formája
és minősége valamivel tetszetősebb és jobb, mint a hazai
konkurenciáé.
A címkék elkészítésére, megtervezésére eddig azonban vajmi kevés
hangsúlyt fektettek. Ezen a területen látványos előrelépés lenne
elérhető a rendelkezésre álló humán erőforrás nagyobbmérvű
kihasználásával, amelynek legkézenfekvőbb módja a Nyugat-
Magyarországi
Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézetének bevonása volna borvidéki,
regionális, mi több, országos szinten is
A hipermarketek polcain a soproni borok versenyképes mennyiségben
vannak jelen, azonban az áruházak óriási méretei és tömegcikkeket
árusító mivolta miatt nehezen felfedezhetők, keverednek más
vidékekről szállított társaikkal.
A magyar szokással ellentétben az eredmény engem nem borúlátóvá,
hanem inkább bizakodóvá tett, abban a tekintetben, hogy a Soproni
Borok Útja névvel fémjelzett regionális borkultúra és bormarketing
fejlesztő elhatározásra igenis szükség van, és tevékenységének
eredményei hamarosan kézzelfoghatóak lesznek. Ezek az eredmények
pedig nemcsak a magyar minőségi borfogyasztás arányainak eltolódását,
hanem a kritikus külföldi vásárlók figyelmének a "Soproni" feliratú
palackok felé fordulását fogják eredményezni.
Németh György Valentin
Nyugat-Magyarországi Egyetem
VI. évfolyamos
közgazdászhallgató
Sopron, 2000. október 2.
2000. október 02., hétfő 00:00
|