Honnan az öröm?
Honnan az öröm?
A Schine Graz kiállítása a Várkerület
Galériában
A Graz-i
Képzőművészeti Kör anyagából nyílt kiállítás a Várkerület Galériában.
Az eredeti névsorban Irene Daxböck, Helga Gaisser, Margit Reisch, Olga
Trebos és Gertraud Wamprechtsamer nevei láthatók. Helga Gaisser és
Gertraud Wamprechtsamer nevével rövidebb lett a végleges névsor,
viszont csatlakozott a kiállítókhoz Maria Buchhaus, utóbbi
mindannyiunk örömére. A kiállított művek nagy része a nyári helyi
képzőművészeti táborban született, vagy annak élményanyagából
táplálkozik. Láthatóan sok a városunkban-városunkról vagy annak
környékéről mesélő alkotás, hangulatában pedig csaknem mindegyik jól
illik a területhez: mintha itt született volna. Nem is vagyunk olyan
messzire!?
A tárlatot a Soproni Képzőművészeti Társaság elnöke Sz.Nagy
Sándor nyitotta meg.
Margit Reisch képei között kollázsok és kék-piros alapszínben
utcarészletek láthatók. Az absztrakt és kollázs közös formai megoldása
az "egy törzsből" felfelé szétterülő forma, mely a nyitás, vagy -
ellenkező oldalról - a befogadás lehetőségét rejti magában, s
megfelelő képi osztással nagyon jó hatást ér el vele a művész. A jól
komponált, kevés anyaggal, de expresszíven elénk tárt
településrészletek előtt is szívesen meg-megáll a látogató, hogy a
képeken keresztül hozzáférhető levegőből jót szippantson.
A kiállítók közül legegységesebbek és legérettebbek Maria Buchhaus
képei. A nagyon kevés anyaggal, lényegretörően, nagyon egyszerű
formákban-kihagyásokban megjelenő látványok kicsit konstruktivista
módon, de a valóságot sűrítve, lényegi elemeit jól megragadva hatnak a
látogatóra. Egyszerűségüket nem lehet eléggé dicsérni, emellett
természetesen jól komponáltak és ugyanazt az örömöt árasztják
magukból, mint Reisch képei. Ezekből a képekből a velük és témájukkal
foglalkozás szeretete árad letagadhatatlanul, ennek az őszinte
ajánlatnak pedig nem lehet ellenállni.
Olga Trebos-nál ugyanez még kevésbé érződik. Ő még küszködik az
anyaggal, többszöri és vastagságában már szinte plasztikus hatást is
keltő képei talán a legkiforratlanabbak: alkotójuk még láthatóan nem
találta meg a saját magát is kielégítő anyag- és formanyelvet. Ez a
nyugtalanság átszáll a nézőre is, és a zöldek nehézkes kezelésében az
átgondolt formák sem tudják igazán hatásukat kifejteni.
Irene Daxböck képanyagának nagyon érdekes az összetétele:
találhatók benne olyan absztrakt alkotások, melyek ugyanakkor jól
asszociálhatók konkrét, realista formákhoz, tájakhoz, jelenetekhez.
Ezek azok a képek, amelyek a kritika írójának az övéi közül a
legjobban tetszettek.
Kedves és érdekes az a légszerűen, könnyeden papírra vetett
toronyegyüttes, mely a látogatónál a hatást nem tévesztheti el. Merész
színösszeállítása mellett is sajátos hangulata van: impresszív, egy
pillanatnak a nagyon jól sikerült megfogalmazása, láthatóan könnyed
módon. Ami kicsit meglepő, ahogyan ugyanezen bravúrosnak mondható
képek alkotója közelít a reális megfogalmazás felé, lefest egy
udvarrészletet vagy két madarat, úgy már nem képes ugyanerre a
könnyedségre, elvonatkoztatásra: nem tudja ugyanúgy a lényeges és
kevésbé fontos elemeket különválasztani. Egyértelműen jobbak az
elvonatkoztatottabbak.
Aki a város lakói közül veszi a fáradságot és megtekinti a
Várkerület 19-ben ezt a kiállítást, jó érzéssel hagyja ott a termeket
még akkor is, ha mindent nem értett meg és mindent nem tud a
sajátjának elfogadni. Azzal az örömmel, az alkotás örömével
mindenképpen gazdagabban távoznak, mely az értékteremtés egyik fő
mozgatórugója. Ez pedig letagadhatatlanul látszik minden kiállított
képen. Már akkor sokat nyert a közönség, ha csak magának teszi fel a
kérdést: honnan az öröm? Hátha egyszer ő is - bármi más módon -
ugyanezt érezni szeretné!
- DI -
2000. március 13., hétfő 00:00
|