Műhelymunkák, mesterművek(?), kísérletek...
Műhelymunkák, mesterművek(?),
kísérletek...
A Soproni Képes Céh
kiállítása
November 18-án d.u. nyílt meg a Soproni Festőteremben a
Soproni
Képes Céh tagjai és meghívottjainak kiállítása, melyen nemcsak
késznek
tartott munkáikat, de vázlataikat is bemutatják a nézőknek.
A kiállítás invitáló szövege kísérletekről, a néző beavatásáról
szól. Ha nem lettünk volna már szenvedő alanyai az ilyen típusú
beavatásoknak, nagymesterségtől a lovagrendekig és
ingatlanvásárlástól
a hitelezésig, biztos, hogy jobb "alapszájízzel" mentünk volna a
megnyitóra.
Nagy mesterek kiállításainál is már többször megírtam, és
véleményem most sem változott: a festő nagy hibája, ha munkáit
időről-időre nem selejtezi. Igaz, hogy ezt a kellemetlen munkát
előbb-utóbb elvégzi az idő maga és a múzeumok látogatója (ha
kiállítására egyáltalán sor kerül). Ez azonban már nem ugyanaz!
Megírtam azt is, hogy a kiállító művész pucér, és a vázlatok,
előtanulmányok szinte már a bőrét rántják le a meztelenségben, a
koponyáját lékelik, az agyába engednek betekintést. Nem mindig jó!
Persze van a mai művészetnek egyfajta botránkoztató válfaja, melynek
éppen ez a célja, ennek a meghökkentésnek az előidézése.
Vannak persze héják és egyéb ragadozókhoz hasonlatos látogatók,
akik - tetszik, nem tetszik - lopnak. Vázlatokat, előtanulmányokat, a
művészek emberségének és gondolkodásmódjának a bizonyítékait. Mert
ezek a művek inkább arra jók, hogy ilyen irányú felvilágosítást
nyerjünk: a művek születése folyamatának belsőleg alkotott képét
asszisztálják, segítik. Nagy hiba és lekezelése az alkotónak, ha a
néző selejtez. Egyúttal ugyanis kiábrándul. Az "emberi szintre"
csúszott mesterrel pedig már nem tud mit kezdeni. Hányszor éljük át
ezt természetes és mesterséges alkalmanként, valahogyan így: "Ha ezt
tudom, dehogy...", és a pontok helyére a megfelelő szöveg írandó!
Van talán egy kivétel, de ez is csak korlátozottan, azokra
érvényes, akik a barokk-rokokó festészet 12 m2-nél nagyobb vásznai
előtt csak szédülnek, de gyönyört nem éreznek. Ezek vázlatai
fantasztikusan modernek, vonalasak, bármely normális zsűri bevehetné
őket egy mai grafikai kiállítás anyagába, ugyanígy a színes
kréta-vázlatokat, az ónnal rajzolt skicceket és a szürke papírra
fehér
fedőfestékkel alkotott miniatűr gyönyörűségeket. F. Boucher-ről
olvastam, hogy elsőként, a Párizsi Szalonon nemcsak festményeit,
hanem
rajzait, vázlatait is kiállította. Ezzel szándékozta növelni ezen
műfajok rangját. Elnézve műveit, hadd véljem úgy a gondolat
szabadságával élve, hogy elsőként látta meg az értéket a vázlatokban
a
kész művel szemben. Hogy a kész "mesterműveit" ezek után nem
semmisítette meg? Emberek vagyunk, kérem, és bizonyos elvárások
korában élünk és éltünk mindig is.
Akik a gyakorlatban művelik a művészetek ezen ágait, nagyon jól
ismerik az érzést: egyrészről késztetést a munka teljességére,
másrészről a gyakorlatban bevált szükségletet, hogy közben
meg-megálljanak, teret és időt hagyva a műnek, hogy "érjen bennük".
Lehet, hogy egy ecsetvonás nem sok, már annyit sem szabad tenni, de
lehet, hogy csak minimálisat és csak egy helyen.
Ha győz a "kísértés" és"készrefestik", abból sokszor jön ki saját
maguk számára is botrány a tökéletesség helyett. Ha belegondolok,
hogy
a világ képtermésének hány százaléka "túlfestett"... sok múzeum lenne
teljesen más, ha a festő komolyan gondolva magát időben abbahagyja
vagy lenne üres, ha az eggyel több, törölhetetlen ecsetvonás miatt a
kép "megsemmisül".
Képzeljék el, ha mondjuk, az "ecsetvonás-flecket" bevezetnék a
művészetben, s mint újságíró a betűket és bekezdéseket a festő
számolná az ecsethúzásokat, hogy vajon átlépett-e már az
engedélyezett
fleck-számon? Vázlatosabb lenne a művészet, de nem biztos, hogy
rosszabb.
A gyakorlatban így vagyunk ezen a kiállításon is: sokszor érezzük
a vázlat, műrészlet teljességét, míg a mű (én mesterművet csak úgy
kétszáz év múlva mondanék) vázlatosnak vagy éppen nem teljesnek, túl
telemázoltnak tűnik. Kitűnő illusztráció ez a kiállítás, és teljesen
elérte a célját, ha nem is teljesen abban az értelemben, ahogyan ezt
eredetileg szánták.
Ugyanis a vázlat is igazság, ugyanannak a kifejezése, mint az
eredeti, de mégis másképp, magyarázható marad. Aki igazságot
fest,annak vázlatában is az az igazság található. Ahol pedig a
vázlatot egy új műfajnak, egy új átverési lehetőségnek tekintik, ott
hiába a név, a hatás kriminális. Az önmagukhoz is őszinte és bátor
látogatókat megosztja a két terem.
Ha pl. két művészeti ágból lát, mondjuk 50-50%-ot, akkor nem adja
össze, hanem mint egy egykarú és egylábú embert, kombinált rokkantnak
minősíti. Ugyanakkor a második terem vázlatai, melyek ugyanolyan
teljesek, nem keltenek benne visszatetszést.
Tessék róla személyesen is meggyőződni!
A kiállítás december 17-ig tekinthető meg 10-18 óráig.
fotók Pluzsik Tamás gépével
és szöveg
- DI -
2000. november 18., szombat 00:00
|