Fehéren messze világló templomtornyaink
Fehéren messze világló
templomtornyaink
Sütő András: Ne hagyjátok a
templomot!
Alig egy éve múlt, hogy Molnár Dénes marosvásárhelyi művész a
soproni közönségnek erdélyi templomokat
megörökítő fametszeteit elhozta. "Életem nagy nyeresége a veletek való
találkozás" írta ez év elején - mint utólag
kiderült - a halál árnyékának völgyéből. Hogy pontosan mire
gondolhatott, már nem tudjuk meg, mert azóta az
ittmaradottak szomorúságával értesültünk Molnár Dénes korai haláláról.
Emlékére tesszük közzé Sütő András alábbi írását, a szerző
engedélyével, amelyet ezúton is köszönünk.
Az Úrnak 1301-ik évében III. Endre halálával megszakadt az
Árpád-ház férfiága: A trón betöltésének drámai küzdelmekkel
terhes kora kezdődik el és csapolja erejét, vérét a nemzetnek. Kihalt
a honfoglaló és országépítő Árpád-ház, de fennmaradt és
rossz századok viharzónáin küzdötte keresztül magát napjainkig a
magyarság.
Millenniumi emlékezéseink vezérmotívumaként hangzik el gyakorta,
hogy megannyi kihalt vándor nép között csodával határos
tény a magyar állam létrejötte a Kárpát-medencében. A csodának persze
magyarázata van, Szent István által megtartó
erőnkké lett, vén Európának fiatal, erős népévé növesztett minket a
keresztyénség felvétele.
Indulhatunk máris – templomnézőbe. Erről kell ugyanis röviden
szólnom; Erdély műemlék-templomairól, amelyeket Molnár
Dénes grafikusművész örökített meg – hogyan is? Mi végett? Különös
művészi indítékról adok hírt, felebarátaim! Az első
tatárjárás óta, megannyi borzalmas pusztítás, hungarocídium és
templomdúlás, rablás, omlasztás, fölégetés után; a mohácsi
tragédiánál is nagyobb veszteséggel járó Trianon-i országdarabolás
után újabb tatárjárás veszedelmeként sújtott le ránk a
80-as években a falurombolás híre: Románia hírhedett diktátorának az a
terve, hogy az ország tizenötezer falujából háromezret
hagy meg, a többit eltörli a föld színéről.
Templomostul
persze! Tájékozódásait ilyenformán, akár Batu kánét hajdan, karcsú,
fehéren messze világló templomtornyaink is meghatározták. A
magyarfóbiában szenvedő államelnök-pártfőtitkárt kiváltképp a
Székelyföld magyarságának kompakt mivolta, nemzeti szellemiségének
ereje nyugtalanította. Rángógörcs indulat fogta el olyan fogalmak
hallatán, mint: Árpád-kori templom, ezeréves magyar műemlék Erdélyben.
Ezt tudván, hallván Molnár Dénes: művészként, magyarként, székelyföldi
születésű grafikusként indult vándorútra ceruzával, ecsettel templomot
menteni, azaz átmenteni Árpád-kori értékeinket romboló szándék elől a
művészet dimenziójába. Így született híressé vált sorozata, nevezvén
magát újból sorozatok emberének. Epitheton ornansa lenne ez a
művésznek, aki csillagképekben is elidőzik emberlétünk titkait
fürkészve? Annyi bizonyos, hogy múzsáinak sugallata sajátos nemzeti
sorsot is jelez: Honfoglaló népét Árpád nem Árkádiába vezette.
Lepkefogásból, idillből
virányos, csalogánydalos mezőkön a magyar művésznek jutott mindétig a
legcsekélyebb lehetőség. Hisz gyakorta tűzből,
vérzivatarból, halál csontkezéből kellett a szépséget kimentenie.
Erdélyi magyar festő- és grafikusművésznek így lehet
szellemőseként a várvédő, kardos poéta Balassi Bálintot is megnevezni.
Változó időkben – úgy tűnik föl – változatlan vonása
ez a magyar esztétikumnak. Németh László úgy hívta: sorsnyomás.
Törvénye Molnár Dénesnek is.
(Megjelent Molnár Dénes Erdélyi templomok című kiállításának
katalógusi előszavaként a budapesti Vármegye
Galéria kiadásában.)
2000. május 14., vasárnap 00:00
|