CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 17., pĂ©ntek, Paszkál napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A festészet boldogsága

A festészet boldogsága
Szabó Béla újabb kiállítása az Erdélyi Házban

A tíz év alatt, amióta Szabó Béla festőművész Sopronban él, több kiállítás adott alkalmat művészetének bemutatására.
A legutóbbi alkalom, hasonlóan az összes többihez, első látásra arról győzi meg a közönséget, hogy a művész tarsolyában még mindig rengeteg újabb és újabb ötlet, tetterő, kalandvágy rejtezik.


Eszik Alajos képzőművész megnyitó beszédet mond


Szabó Béla képei - az állandó alakulások, forrongások ellenére - az expresszív tájképektől, a fény-levegő nemes fluidumának megragadásán át, az expresszív absztrakció határáig jutva, vagy akár a rendbe szervezett formákon át, egyéni hangulatainak hordozói.
Akár geometrikus formákkal egyensúlyoz moccanatlanul, akár mozgás-vihar középpontjában kapaszkodik, a művész - egyidejűleg - műveinek belső részvevője és külső szemlélője. Sőt, ábrázolásaiban a nézőt is annyira közel viszi a képhez, hogy az a képen túli teret is érzékelni véli. A közelről kaotikumnak látszó, áthatolhatatlannak tűnő közeg mögött kusza vonalakból tűnik elő az organikusabb vagy szabálytalanabb, inkább megidézettként, mintsem megfoghatóként.


Szerkezetek szerkezete


A látogató így egy pillanatra megsejt valamit abból a titokzatos erőből, amely a művészt a további keresésre - helyesebben megfogalmazásokra - ösztönzi. Nem a lényeg keresése készteti Szabó Bélát azonos tárgyú képei esetében az újra- és újrafogalmazásra, hanem a lényeges körüli folytonos mozgása az, ami különböző látószögekből - megfontolásból - láttatja ugyanazt. Az újrafogalmazások és átgondolások technikája az olajfesték, amely ily módon cinkosává válik a művésznek, hiszen a színek napszaktól, fényhatásoktól, sőt az idő múlásától függően különböző formában keltik életre a képet.
Szabó Béla mellé társul szegődhetünk a görbehalmi erdőbe, a Fertő-partra, a harkai dombra, mellette Isten-keresőként emelhetjük tekintetünk a mérhetetlen töménységű fény felé, vagy akár alapvető fizikai törvényeket teljesen felborító időbeli utazásra szánhatjuk rá magunkat.
Monokróm nyugodtság vagy a színek kíméletlenül felvert nyugalma, az erővonalak meghatározta téren túli világ időtlenségének rejtelme, a fény által áthatott súlytalanság és lebegés; igen, ez a festészet boldogsága.

szöveg és fotó Tóth Éva



2000. március 06., hétfő 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület