Gondolatcsere valós és fiktív beszélgető partnerekkel egy közös kiállítás kapcsán
Gondolatcsere valós és fiktív beszélgető
partnerekkel egy közös kiállítás kapcsán
Székely Annamária és Szabó Ábel
kiállítása az Erdélyi Házban
Székely Annamáriában és Szabó Ábelben sok közös vonást
találni.Mindketten pályájuk elején állnak.Mindketten húszas éveik
közepén járnak, művészeti gimnáziumot végeztek, majd a Képzőművészeti
Főiskola falai között töltöttek hosszú éveket. Tehát szó sincs
arról, hogy valami elnéző szeretettel kellene elsiklanunk zsenge
megoldások felett. Mindkettőjüket szakmai perfekció
jellemzi.
Még közös bennük, hogy mindketten Erdélyben születtek.
Az erdélyi gyökerek alkotásaikban? Mindketten már legalább tíz
éve Budapesten élnek, tanulnak, alkotnak. A felnőtté érés időszakának
színhelye a nagyvárosi közeg. A világvárosi ritmus diktálta lüktetés
és életforma a lételemük. Amennyiben a gyermekkori élmények és hatások
beépülnek a személyiségbe, bevésődnek a lélekbe és magatartásba,
annyiban vallják, hogy a szülőföld áttételesen, de nyilván munkál.
Az embernek vannak közhelyszerű képzetei erről a fogalomról,
hogy erdélyi képzőművész. Zsögödi Nagy Imre festményei, Gy. Szabó Béla
metszetei vagy Szervátiusz Jenő szobrai villannak fel előttünk. Az
erdélyi táj, az erdélyi ember balladás hangú megéneklése. A gyermekkor
mindenkinek meghatározza az életét. Biztos vagyok abban, hogy 10-20-30
év múlva egy érzékeny itész majd ki tudja mutatni e két alkotó ember
munkássságában az erdélyi indulás jegyeit; nem feltétlen olyan
manifeszt módon nyilvánul az majd meg, mint az előbb említett igen
tiszteletre méltó mestereknél.
A művészet - mondja Ábel - mindig az adott társadalom történéseit,
hangulatát, közérzetét tükrözi. A művész világszemlélete,
vérmérséklete, hangulata és nem utolsó sorban tehetsége szerint
ábrázolja mindezt. Az eredmény, a műalkotás. Ez, az adott térben és
időben, az egyéniség életérzésének vetülete.
Konkrét művészeti irányzat ? Geometrikus formáinak világa a jelen
lenyomatai, kifejezései.Az idő múlásával, előrehaladtával, biztosan
mást és másként fog alkotni és majd tíz, vagy talán több év távlatából
visszatekintve lehet és érdemes kielemezni a mostani alkotásokat, a
mostani világ szülte életérzéseket. Abból az időbeli távlatból a
jelenkor eseményei és alkotásai biztosan egészen másként értelmezhető
magyarázatot nyernek…
Szabó Ábel nagy grafitképeket és szita lenyomatokat állított ki.
Grafitképeinek anyaga az ő leleménye: lereszelt grafitrudakból nyert
port egy kötőanyaggal vegyítette és azt hengerelte a papírra. Ezt
vegyítette szitatechnikával. Nüansznyi tónusváltozások jelenítik meg a
motívumokat, amelyek rafinált teret hoznak létre abban az acélszürke
elegánsan közömbös mezőben. Akárha egy szürke bársonyt borzolna egy
sávban más irányba - csak ennyi a változás, mégis megnyílik ez az
ólomarcú massza. Kiemelkedően szép munkák. A reduktív hajlam ebben
nyer teret leginkább. Abban a Puppen-Theaterben, amelyet a kép oldalai
hoznak létre itt már egy-egy nyílirányú gesztus a szereplő. Absztrakt,
de a geometriához képest vaskosan materiális.
Annamária szereti megragadni az anyagot: követ, fémet, fát , a
formát, a fényt és az árnyékot . Hidak, lépcsők, épület-elemek.
Ezekből egy pedanter, high-tec világot lehetne konstruálni, de ez nem
az...
Embernélküli csendvilág, amelyben a kicsit is figyelmes
szemlélő az átszűrődő fényben, megérzi az alkotói jelenlétet. A fény
letapogatja és ezáltal megszólaltatja a formákat/. Natura morte - így
hívják a csendéletet latinul, de az alkotó jelenléte élővé avatja a
holt formákat. Ahogy a fény letapogatja és megváltoztatja a formákat.
Olyan lírai festészet ez, amely legkevésbé akar líraiságával
tüntetni.
A művészi pálya ? Annamária családi indíttatásról vall. Bármely
kisgyermekhez hasonlóan örömmel fedezte fel a rajzolás adta örömöket,
tíz éves kora körül született benne az az elhatározás, hogy életét a
képzőművészetnek szenteli. Nincs semmi egyéb a világon, amivel ennél
szívesebben foglalkozna, ehhez ért, ezt szereti mindennél jobban. Ábel
első rajzos próbálkozásainál és további fejlődésének különböző
állomásainál is jelen volt a képzőművész-tanár apa.
Szabó Ábel tavaly már egyéni kiállításon mutatta meg egyéni
munkáit Sopronnak. Az akkori anyag, amely a diplomamunkájára épült
tovább bővült azóta. A tavaly Salzburgban a Sommerakademie egyik
magyar ösztöndíjasaként dolgozott. Látóköre szélesedett,
kísérletezőkedve nőtt, önbizalma megerősődött.
A szitamunkák egy sorozatot alkotnak. A sorozat két lapja díjat
nyert a főiskola szitapályázatán. Újabban plexi, szita és fénygrafika
házasításán kísérletezik. Büszke vagyok rá, mint volt tanítványomra
azon okból is, hogy az idén a Derkovits-stipendiumot is
elnyerte.(Eszik)
Két képzőművész - közös konstruktív hajlam és egyfajta (de inkább
kétfajta) redukcionizmus. A redukció egy szigorú rosta, aminek
során a látható világ kaotikus gazdagságából kiemelik azokat a
motívumokat, amelyek kompozicióik hősei lehetnek. Az alkotói ökonomia
meghatározza azt az apparátust amit mozgat. Ezután következik a
konstruktív mozzanat: ezekből az elemekből
kompozíciót építeni.
Két fiatal képzőművész: sok minden más közös bennük: tehetségük,
tudásuk , erős egyéniségük és jellemük, szerénységük: művészi
értékrendjükön a mai piac-, és reklámorientált szemlélet kívülrekedt.
Vallják, hogy értékeset alkotni csak folyamatos tanulással, kemény,
kitartó munkával lehet. Ehhez kívánunk nekik sok kitartást.
Eszik Alajos képzőművész, főiskolai tanárnak ezúttal köszönjük,
hogy beszélgetésünkbe negyedik partnerként - megnyitó beszéde
révén-résztvett.
- TÉ -
1999. április 16., péntek 00:00
|