Clementinától Sir Gewain-ig
Clementinától Sir
Gewain-ig
Szepessy Béla
kiállítása
A GySEV Rt., a GySEV Dolgozók Szabad Szakszervezete és az
Erdészeti és Faipari Szakközépiskola támogatásával jött létre és nyílt
meg február 12-én Szőcs Géza megnyitójával Szepessy Béla 1960-ban,
Nyíregyházán született grafikusművész kiállítása a
Toronygalériában.
A kulturális és művészeti "uborkaszezon", melyet olyan hatásosan
utánoz le az élet a gazdasági mutatók tendenciáját követve,
január-februárban Sopronba is beköszöntött. A polgároknak nem nagyon
marad más hátra, mint a fáradtságot a hétvégén egy-egy pohár forralt
bor és a meleg cserépkályha, esetleg barátok társaságában kipihenni.
Ha az általánosan követett és ugyancsak a gazdasági pangás kiváltotta
pótszilveszterekre és erőteljesen megcsúszott farsangokkal szemben még
a Hamvazószerdával induló Nagyböjt kívánalmait is figyelembe vesszük,
bizony nem sok rendezvény szerepel a programokat ajánló brossúrákban
sem.
Ezért is öröm ez a kiállítás, mely a formák keltette benyomásokon
túl elgondolkodásra késztet.
A falakon sorakozó linó-metszetek fekete-fehérjében jól érvényesül
a technika adta korlátokon belül az az erőteljes dinamizmus, ami
nyilvánvalóan az alkotó sajátja. Kicsit zavaróan hat ugyan a
pozitiv-negatív formák érvényesületlensége, következetlensége, de
mindez a képi kompozíció egységessége, komponálási szempontjainak tett
engedményként kevéssé rontja az összhatást. Számomra kicsit nehezebben
érthetőnek bizonyult az, hogy a megvalósítás során nem nőtt a
témaválasztás általános szempontjai fölé az a hangsúly, mely a
sajátnak tartottat az érdeklődési körhöz tartozótól elválasztotta
volna. Így az egyébként is spirituális vákuumként emlegetett
mese-mítosz-vallás-hiedelem-történelmi szemlélet együttese nem válik
kellőképpen szét és többnyire megmarad az egyéni vélemény nélküli
ábrázolásnál. Noha jól kivehetően érezzük az egységes, foszlányokból
és töredezett formaegyüttesekből áradó humort és iróniát, mégis az
egész strukturáltságával, és éppen ezért a kiállítás egység-érzetével
kicsit adós marad a szerző a nagyon erőteljes és formailag is jó
megvalósítás ellenére. Az egyszerűbb és felépítésében jobban
áttekinthető művek pl. Örökség jobban szolgálják a művészi közvetítés
szerepét. A színes nyomatokból hiányzik a fekete-fehér művek ereje,
ebből is látszik, hogy Szepessy Béla elsősorban grafikusművész.
Bármennyire is szép és nemes dolog a művészet ilyetén módon való
pártolása, az első hét után végigtekintve a képek állapotán - az
elektromos fűtés és a helyiség meglepően jó temperáltsága ellenére -
számos felpúposodás és felszíni egyenetlenség jelzi, hogy a képek
bizony "megszívták magukat". A cikk írója nem ismeri ennek megoldási
lehetőségét, de szereti ezeket a képeket annyira, hogy féltse is
állagukat.
És még egy apróság. Annak ellenére, hogy ismerni vélem a művészek
anyagi lehetőségeit és a képek interpretálása támasztotta anyagi
követelményeket is, sajnálom, hogy ezek a tartalmas és elgondolkoztató
művek nem egy szakmailag és a mai kor adta keretezési lehetőségek
kihasználásával kerültek a kiállítóterem falára.
A kiállítás február 28-ig tekinthető meg a Tornygalériában,
Sopronban, a Szent György utca 14. sz. alatt.
- DI -
1999. február 20., szombat 00:00
|