ad egy pofont, leteszi maga mellé a furkósbotot és fojtogatni kezd
ad egy
pofont,
leteszi maga mellé a furkósbotot és fojtogatni
kezd
Gondolatok
sztrájk
közben
Negyven
évig "épült" a szocializmus, s mire
megszületett,
vadkapitalizmus lett belőle. Miközben a bérek
reálértéke
és a forint értéke állandóan
romlott,
a látszólagos jólét
fenntartásához
egyre nagyobb kölcsönöket vettünk fel a "tönk
szélén álló kapitalizmus"
gazdáitól,
megfeledkezve a közmondásról: "addig
nyújtózkodj,
amíg a takaród ér!" A "jólét"
árát
most fizetjük, amikor fizethetjük az elherdált
kölcsönök
kamatait és az esedékes törlesztéseket.
Érdekes,
hogy annak idején sikerről beszéltek azok,
akiknek
sikerült az átkozott nyugati
tőkésektől
kölcsönt kikunyerálniuk. Mindennek egyik
eredménye,
hogy az elmúlt években már sikerült az
elherdált
kölcsönök egy részét "visszafizetni", az
egykor
államosított vállalatok - leginkább
külföldieknek
történő - eladása
árán.
Abban az
időben
a szakszervezetek a munkaversenyt szervezték, a
sztrájkot
pedig szabotázsnak nevezték. Ma ugyanaz a szakszervezet
-
mert náluk még nem volt rendszerváltás -
vezeti
a "dolgozók jogos bérharcát", az azóta is
veszteséges
állami vállalatokkal szemben, azaz saját
magunkkal
szemben, hiszen ezeknek a vállalatoknak a
veszteségét
mindig a költségvetés viseli.
Kiknek az
érdeke
a sztrájk? A munkások jogos
bérigényét
épeszű ember nem vonja kétségbe.
Kérdés
azonban, hogy ha minden bérből és
fizetésből
élő ember megkapná az őt
ténylegesen
megillető béremelést, akkor az valóban
béremelés
lenne-e? A költségvetés terhére
vállalt
béremelés ugyanis csak látszólag jelentene
béremelést, hiszen az szükségszerűen
magával
hozná az infláció újbóli
emelkedését,
ami jelentős reálbércsökkenést
jelentene.
Ez a sztrájk így valójában nem a
munkájukból
élő emberek érdekét szolgálja,
hanem
visszakívánja azt a gazdálkodást, amely
kölcsönök
felvételéből teremtett "jólétet".
Köszönöm,
de nem kérek belőle. A "sikeres" sztrájk
valójában
öngól lenne.
Kiknek okoz
kárt
a sztrájk? Leginkább a bérből és
fizetésből
élő kisembereknek, akik munkába
járáshoz
tömegközlekedési eszközöket vesznek
igénybe,
akiknek nincs saját járművük. Ők nem
tudnak
eljutni munkahelyükre, és az el nem végzett
munkáért
nem fognak bért kapni, vagy ledolgozhatják a kiesett
munkaidőt
a szabad szombat terhére. Nem hiszem, hogy örömmel
cserélik
fel szabad szombatjaikat a téli hidegben rájuk
kényszeríttet
naplopással.
Súlyos
károkat
okoz a sztrájk a kisvállalkozóknak és
mindazoknak,
akiknek a pontos szállításokra
szükségük
van. ... Soroljam még? Ezek után még egy
költői
kérdés: Ki téríti meg a sztrájk
okozta
károkat? Bizonyára nem a szakszervezetek, hanem az
állami
vállalat, ismét csak a mi rovásunkra. A
legtöbb
károsult pedig még azt sem tudja,
egyáltalán
kihez vagy hová forduljon
kártérítésért.
Amint a jelek
mutatják,
a vasutasok többsége szívesebben dolgozna.
Örül,
hogy van munkája, nem úgy mint számtalan
munkanélküli
sorstárásának.
A sztrájk
így
valójában nem igazán bérharc, hanem
politikai
harc. Ám ezt nem az utcán kellene eldönteni, hanem
4
évenként a választások alkalmával.
Érdekes,
hogy amikor az Antall-kormány szükségesnek
látta
az első gazdasági megszorítást, és
fel
akarta emelni a benzin árát, megindult a
hecckampány,
taxisblokádot szerveztek ellene. A közben elkövetett
törvénytelenségeket
pedig megoldotta egy elnöki amnesztia. A Bokros-csomag
idején
senkinek sem jutott eszébe sztrájkot szervezni, akkor az
nyilván szabotázsnak számított volna. Ma a
sztrájk szervezői szép jelszavakat hangoztatnak,
csak
sokan nem veszik észre, hogy ezek mögött a jelszavak
mögött
egy olyan marxista gazdasági elképzelés
rejtőzik,
amely már egyszer megbukott...
A sztrájknak
nemcsak
gazdasági, hanem erkölcsi oldala is van. Azt hiszem,
mindenki
elfogadja azt az erkölcsi alapelvet, hogy "A cél nem
szentesíti
az eszközt". Önbíráskodásnak
nevezzük
és elítéljük, amikor valaki jogos
igényét
erőszakkal, önhatalmúlag
érvényesíti.
Zsarolásnak nevezzük, amikor valaki helyzetével,
fizikai
erejével vagy erőszakkal akar valami előnyt
kicsikarni
magának. Eddig még nem sikerült megértenem,
mi
a különbség a zsarolás és a
sztrájk
között? Erkölcsi szempontok alapján, ha
különbséget
lehet tenni, akkor nem az egy-két ember által
alkalmazott
zsarolás a súlyosabb eset. Jogilag
egyértelmű
a különbség: a zsarolás
bűncselekmény
- a törvényes előírásoknak
megfelelően
szervezett sztrájk nem az. Ettől azonban még nem
lesz
erkölcsileg jóvá, mert a cél nem
szentesíti
az eszközt, márpedig a sztrájk
szükségszerűen
károkozás, hiszen ennek a kárnak az
elkerülése
érdekében lehet a másik felet
meghátrálásra
késztetni.
Anekdotaként
egy
példa: Valaki tárgyalni akar velem. Ezt
előkészítendő
ad egy pofont, majd pedig amikor tárgyalóasztalhoz
ülünk,
leteszi maga mellé a furkósbotot és a torkomat
szorítva
fojtogatni kezd. És még ő mondja, hogy
kész
a jóindulatú
tárgyalásra.
A mostani
bértárgyalások
is úgy folynak, hogy volt egy figyelmeztető
sztrájk,
most pedig tart a 60 órás sztrájk és
kilátásba
helyezték a folytatást. Valahogy nem érzem a
tárgyaláshoz
szükséges jóindulatot.
Szerintem a
bérvitákat
nem így kellene eldönteni. Vannak gazdasági
szakemberei
mindkét félnek, tárgyaljanak, és amiben
nem
tudnak megegyezni, azt döntse el - gazdasági
szakértők
bevonásával - a
bíróság.
Dr. Rédly
Elemér
2000. január 20., csütörtök 00:00
|