Árpád-házi királyok üvegképeken
Árpád-házi királyok
üvegképeken
Takács Borbála kiállítása az Erdélyi Házban
A Millenniumi Évhez méltó kiállításnak adott otthont a közelmúltban
az Erdélyi Ház.
Németországi, ausztriai kiállításai után Takács Borbála Árpád-házi
királyainkat bemutató üvegképekből álló sorozatával első
alkalommal jelent meg a magyarországi nagyközönség előtt.
A művész Szent Istvántól III.Endréig huszonegy királyportréhoz,
valamint Árpád-házi női szenteket ábrázoló képeihez mindig
a fellelhető legrégebbi ábrázolást használta fel: a bécsi Képes
krónikát, a Thuróczy krónikát, a Szent Korona zománclemezén
látható I. Géza portrét, a firenzei Santa Croce Szent Erzsébet képét,
a Hagia Sophia mozaik ábrázolását.
Köztudott, hogy a sokszor évszázadokkal előbbi keletkezési
időpontjuk miatt az eredeti ábrázolások sem felelnek meg az élethűség
követelményeinek. Ezek sokkal inkább egy pontosan kódolt képi
jelrendszer szabályai szerint - sokszor a
szöveges résznél részletesebb és alapvetőbb - információkat rejtenek.
Az ábrázolt személy mögötti háttér - akárcsak a korabeli krónikák
képein vagy festett iniciáléin - ezért intenzitásban és
motívumbeli gazdagságával a királyportrék szerves része.
Az üveglap különleges fényt ad a felvitt festéknek, a művész a
csodálatos színek hatását arany és ezüst használatával teszi még
nemesebbé.
Az üvegkép csarnok királyportréiban különleges embereket látunk,
ismert portrék, élettörténetek, történelmi momentumok jelennek meg.
Királyok ők, akiknek akarata, döntése egy nép életét, sorsát határozta
meg. Most, a Millennium évében talán az is tudatosulhat
a fejekben, hogy a királyi döntéseken túl, a nép sorsa az uralkodóénál
sokkal biztosabb kezekben volt (avagy lehetett volna).
Takács Borbála nagyszerűen megkomponált sorozatának különleges
kisugárzása a kereszténység általi megmaradás örök
érvényű üzenetét hordozza magában.
szöveg és fotó Tóth
Éva
2000. március 20., hétfő 00:00
|