Megnyitó utáni beszélgetés Eva Triller-Wiegisser-rel a Várkerület Galériában
Eva Triller-Wiegisser a Várkerület
Galériában
A festészet a lélek láthatóvá tételét jelenti
Megnyitó után a
művésznővel
A Várkerület Galériában Eva Triller-Wiegisser grazi
festőművész kiállításán jellegzetes poncichter udvarok, Sopron ismert
városrészletei mellett csendéletek, természet ihlette erdőrészletek és
virágakvarellek teremtenek bensőséges hangulatot.
- Művésznő! Milyen módon határozta meg művészetének alakulását a
két város, Sopron és Graz?
- Gyermekkoromat és ifjúságom egy részét Sopronban töltöttem.
Ilyen értelemben ez a város formált azzá, ami vagyok.
Nevelőapám Mühl Aladár, miközben festegetni járt, gyakran vitt
magával. Valósággal belém oltotta e város szeretetét. Az itteni
tapasztalatokkal kerültem Grazba, a városba, amely Sopronhoz
jellegében, hangulatában sokban hasonlít. Ott is otthon éreztem
magam. Soprontól igazából soha nem szakadtam el.
- Grazban érkezett el az a pillanat, amikor már alkotásaimban
igazán önmagam tudtam lenni. Ausztriai neves mesterek mellett,
több külföldi szeminárium és művésztelep során folyamatosan fejlődtem
és formálódtam, míg saját egyéni stílusomra rátaláltam.
- Milyen volt egy olyan egyéniség mellett tanulni az alkotás
rejtelmeit, mint Mühl Aladár?
- Az ő nagyon erős és határozott egyénisége soproni éveimre sokban
hatott. A legjobb szándékkal tanított, irányított, nevelt. Az
egyik legfontosabb dolog, amit tőle tanultam, hogy az alkotásba mindig
az őszinteséget kell bevinni. Igazán az őszinte alkotás hiteles. Az
alkotást meg kell szerkeszteni, ki kell dolgozni. Az akvarelltechnikát
őáltala ismertem meg igazán.
Eva Triller-Wiegisser kísérletező, folyamatosan megújuló
művészetében helyet kapnak új technikák is.
- Különböző témák más-más megoldást kívánnak. A kísérletezés, a
más műfajokkal való kokettálás izgalmas. Az új, a még idegen
megismerése sokszor megtermékenyítőleg hat arra, amit a művész már
begyakorlottan jól tud. Ezért az új technikák keresése, önmagunk
másképpeni kifejezése mindig érzelmi gazdagodást is eredményez. Amúgy
ha az ember egy súlyosabb témára összpontosítva, az adekvát módszert
használva dolgozik, mindig kellemes dolog visszatérni egy kis időre a
csendélethez, tájképhez.
- Az ábrázolás mögötti lelki, érzelmi tartalom a művészi
hitvallásában is megfogalmazódik: "A festészet a lélek láthatóvá
tételét jelenti".
- Személyes és izgalmas dolog az alkotás. A fehér papírlap előtt a
művész elképzeli ugyan, hogy gondolatának hogyan szeretne
vizuális formát adni, de a kész mű, amelybe az alkotást generáló
minden belső feszültség összpontosul, az értelem és az érzelem
dialektikájából alakul ki. A művész dolga nem a látott világ
reprodukciója, hanem annak - mintegy - átdolgozása.
A mostani kiállítással Eva Triller-Wiegisser Sopronhoz való
kötődését szeretné kifejezni; kötődését a városhoz, ahonnan
művészi pályafutása elindult, és amely - a kiállításnyitó beszédben
elhangzottak szerint is - "számon tartja őt, nem ereszti el, s
örömmel látja itthon művészként is, emberként is."
szöveg és fotó Tóth
Éva
1999. oktĂłber 12., kedd 00:00
|