az alkalmazott technikának köszönhetően, a különböző textúrájú felületek kölcsönhatásából
képein minden
összefügg a léttel és a nem-léttel...
Z.
Erdei Anna kiállítása az Erdélyi Házban
Az ember a rajznál aligha ismer ősibb és nemesebb kifejezési
módot.
A rajz a gondolkodásnak, az életérzéseknek sajátos kifejezési
rendszere, amelyet ösztönösen a kisgyerek is használ, mindaddig, amíg
racionalitása felül nem kerekedik a veleszületett természetességnél.
A betűvetés is a rajzolásból alakult ki. Ez a teremtés
hatalmának,
kultikus varázsának illúziójával kecsegtető tevékenység kőbe,
fába véste a megfoghatatlant, a megállíthatatlant, az időt.
A rajzolás nagyjai mind egyet kerestek és keresnek alkotás
közben:
az élet lüktetését, lendületét, kifürkészhetetlen véletleneit.
A rajz más technikákhoz képest őszintébb és egyenesebb, hiszen
karakterénél fogva elárulja, átláthatóvá teszi keletkezésének
titkait.
Talán ebben az ősi egyszerűségben és őszinteségben rejlik drámai
kifejező ereje.
Z. Erdei Anna szénrajzait hozta el önöknek, minekünk. A szén az
egyik legősibb rajzeszköz. A fehér papír és a fekete vonal drámai
feszültségét a művészi érzék és a tehetség áramkörein áramoltatja
alkotásaiba. Imígyen árnyalatgazdagságában végtelen lehetőségeket
rejtő művek születnek.
A rajzeszköz által a papíron hagyott egydimenziós pontokból állnak
össze azok a vonalak - egyenesek, hajlítottak, töredezettek
- amelyek szerves egységben összeforrva jelenítik meg bármelyik
bonyolult formarendszert. Így a kétdimenziós világosabb és sötétebb
árnyékok révén alakul ki a három dimenziós, térben megjelenő,
térhatású forma. Mindehhez az anyag tulajdonságainak ismerete,
tisztelete és művészi megbecsülése szükségeltetik, és még valami. Az
a
képesség, az az érzés, amely a rajzoló kezét vezeti. Vezeti a kezét,
amikor a szén érintette papíron a hol keskenyebb, hol szélesebb,
porhanyósabb, vagy keményebb vonalak egymás
mellett futnak, vagy egymást metszik, néhol összefutva egyesülnek,
elfödik egymást, vagy újból előtűnnek, megrövidülnek, vagy
megnyúlnak,
esetleg láthatatlanná válnak, így alakítva ki az emberi test, a
dologi
világ körvonalait, a temérdek jól ismert formát. Amennyiben az
ábrázolás valósághűségét, helyes arányait, felismerhetőségét,
dokumentum-jellegét tartanánk egyedüli, fő szempontnak - ez az a
folyamat, amely az érzékszervekkel felfogott élményektől, a
látásingertől a kézmozdulattal megvalósult rajzig való utat jelenti.
Z. Erdei Annánál a valóságszerűség formai megragadása - a sok
közül - csupán egyetlen eszköze az önkifejezésnek. Az ábrázolt
dologgal való együttérzésen, az azonosulásig menő formaérzék
jelenségén túl Z. Erdei Anna műveiben sokkal fontosabb az a momentum,
amikor a testek háromdimenziós megjelenítése különálló térbeli
egységekbe helyezetten a térelemekkel való kölcsönhatás révén kilép a
tér-idő általunk érzékelt dimenziójából. Az ábrázolt figura képi
megragadása nem párosul a logikusan
következtethető tér megjelenítésével. Térbeli függetlenségben élő
alakok így lépnek ki a harmadik dimenzióból, és élik saját anyagi
világtól független életüket. Terek transzparenciája ez esetben több,
mint egyszerű optikai sajátosság. Lehetővé teszi a térben,
dimenziókban való fluktuálást, a közelebbi és a távolabbi fogalmának
egyidejű észlelését.
Z. Erdei Anna képein minden összefügg a léttel és nem-léttel,
képein egyszerre van jelen múlt és jövendő, és itt vagyunk mi,
a jelenben szemlélődők mindezek határmezsgyéjén állva, akik
azonosulunk az asszimetriákban rejlő dinamikával, érezzük a tér
meghódításának kényszerét, megéljük a triptichonok folyamatosságát,
megpróbálunk belenézni a fekete-fehér megannyi árnyalatából mesterien
megalkotott fénybe. Ezek a láthatatlan erők, a láthatatlan erő,
akárcsak az üzeneteteket folyamatosan közvetítő,
ám nem mindig vett és érzékelt elektromágneses hullámok vannak a
jelen
a képekben.
Szó szerint - hiszen a fény is hullám - és átvitt értelemben is,
hiszen ez az erő sugárzik a képekből.
Mondanivalóban, hangulatban a drámaiság jellemzi a művésznő
színes szénrajzait is, amelyeken a fekete-fehér kontrasztját a
meleg barnák teszik még érzelemdúsabbá. Ezeken a táj, a tájelemek
drámaian fenséges hangulata jelenik meg.
Színes kollázsnyomatai az alkalmazott technikának köszönhetően, a
különböző textúrájú felületek kölcsönhatásából adódóan,
- a gyergyószárhegyi Lázár-kastély, a kolozsvári Farkas utcai
templom,
vagy a marosvásárhelyi Vártemplom - egy-egy jellegzetes építészeti
elemét - formákat és motívumokat - szervesen a képbe építve a
történetiségre utalnak, míg a fa-föld meleg és természetes színek
mindezt bensőségessé, személyessé teszik.
Befejezésül ajánlom önöknek Z. Erdei Anna kiállítását Banner
Zoltán
erdélyi származású, közismert művészeti író szavaival:
"Valamikor, előző korszakában, mondjuk, egy jó évtizeddel
ezelőtt
magát a humuszt is átforgatta (tájkompozíciókban, szépirodalmi
illusztrációkban, szénnel, pasztellel, rézkarccal, kollográfiával),
hogy a rétegek, amelyeken áttöri magát ez a mélyről fakadó művészi
akarat - ne törjék meg, inkább nemesítsék, telítsék energiával a rajz
ívét. Hiszen már régóta szinte egyetlen, kizárólagos eszköze a
szénrúd, s a tónusokban meg a villogó duktusban millió életet élő
vonalrajz, amely egy sajátos grafikai-gravitációs térben születik. A
Teremtés és az Utolsó ítélet tere ez..."
té
2000. október 22., vasárnap 00:00
|