Soproni Horváth József és az utódok tisztelete
Soproni Horváth József és az utódok
tisztelete
A Magyar Vízfestők Társaságának
kiállítása a Festőteremben
Bátor emberek világában élünk.Magam, nyilván merő kicsinyességből,
nehezen tudom elképzelni, hogy egy szakma hiteles képviselője csak úgy
egyik napról a másikra, másból kénytelen életét fenntartani. Pedig van
ilyen. Amikor tűz és víz keveredik, ami vegyíthetetlen, oldhatatlan
cseppekként súrlódik egymáson.
Pedig nem csak a kényszer kiváltotta mindennapi élet-beli
pályamódosulásokra érvényes a tendencia.Amikor december 18-án az
országos köd miatt megkésett Wehner Tibor művészettörténész a Pro
Kultúra Sopron SZKKT és a Magyar VízfestőkTársasága "Akvarellek az
Ezredvégről" című kiállításának megnyitóján, a Soproni Festőteremben
definícióról, az akvarell definíciójáról beszélt, kénytelen volt a
meghatározást kiterjeszteni mindazon anyagok alkalmazására e művészeti
ágban, melyek vízben oldódnak és amelyek vízben nem oldódnak.
Kicsit egyszerűbben fogalmazva, a kiállítás anyagában neve ellenére
többségében vegyes technikával készült alkotások láthatók. A
megnyitóban e művészeti ág lassan testet öltő törekvéséről beszélt,
mely az 1968-ban kezdődő Egri Biennálékon át a Magyar Vízfestők
Társaságának 1990-es megalakulásáig vezetett.
A művészettel foglalkozók egyetértenek abban, ahogyan azt Supka
Magdolna is írta, hogy a poézishez, a tiszta akvarell végső
eredményéhez, meglehetősen rögös út vezet, hozzá a művész
tehetségén kívül virtuóz technika, imaginarius képesség, mely előre
látja a gyorsan száradó anyag végső megjelenési formáját és definitív
technika szükséges, melyben az utánfestés csaknem lehetetlen. A vegyes
technikák megjelenése mindenképpen könnyít ezen a szigorú
feltételrendszeren. Ha másért nem is, már ezért is tisztelet illeti az
akvarell olyan mesterét, mint Soproni Horváth József Munkácsy-díjas
soproni művészt, akinek tiszteletében fogant ez a kiállítás.
Soproni Horváth József:
Akt
Akinek volt szerencséje ismerni a nagyrabecsült művészt, könnyen
alátámaszthatja azon állításomat, melyet édesapámtól és Szarka
Árpádtól is hallottak alapján merek megfogalmazni: egy aszketikus,
nagyon tiszta és világos gondolkodású művész-tanárra emlékszik ez a
kiállítás, akinek foglalatosságában mindkét szó külön és nagy
hangsúlyt kapott. Sok tekintetben a technika korlátainak
széttörésével alkotott a soproni művész, a személyábrázolás és
gondolati tartalmak alá rendelve a "betört" technikát és saját magát
is. Erről a szerénységről, az anyagban rejlő lehetőségek iránti
alázatról, a tartalom szolgálatáról ma talán kevesebb szó esik...
A kiállítás anyaga jó áttekintést ad az ezredvégi művészet ezen
szeletéről, melyet a technika nagyfokú lazulása mellett a nagyvonalú
stilizáltság jellemez.Légrády Viktor kódex-művészet ihlette
alkotásai köszöntik a látogatót, aki sorban vonul el Magyar Gábor
egyszerű formái és szerény-című munkái, Stefanovics Péter vitatható
átváltozásai előtt, hogy a nagyteremben a térben egy festőállványon
egy tájkép és a szemben fekvő falon két emberábrázoláson (Akt, Piros
rékli) keresztül megcsodálhassa Soproni Horváth József művészetét. A
főfalon csatlakoznak ezen képekhez Tolvaly Ernő "Claude Monet háza"
sorozatának képei és a merész asszociációra felhívó "Balkáni erekció
I.,II." és a visszafogottabb "Tolna, 1998.július 4." című Szili Géza
festmények
Gyarmathy Tihamér:
Ősz
A kiállítás szemben levő falrészletein az üvegablak hatást utánzó
-és alkotójukhoz képest nagyon halkszavú- két El Kazovszkij vegyes
technika, ill. a sarokban Lossonczy Tamás nevével jelzett, vegyes
érzésekkel szemlélhető (árnyék)Bokszolók láthatók.
Deim Pál, mással össze nem téveszthető alkotásai késztetik megállásra
a kiállítás szemlélőjét, aki összesen 19 művész munkáit láthatja a
Festőterem falain.
Még a tudatosan választott Soproni Horváth József munkákból sem
lehet levezetni az akvarell technika olyan fokú differenciálódását
alig egy emberöltő távolságból, mint Polgár Csaba valóban "vásári"
vásárai, vagy a víztaszítás hatásait az akvalell(?)-ben használó
Pokorni Péter múlt idejű tusmosásait.
Tolvaly Ernő: A "Claude
Monet háza" sorozatból
Amennyire egyedül és világító toronyként áll Soproni Horváth József
az általa szuverén módon felvillantott lehetőséggel a magyar akvarell
történetében, annyira nehéz, sőt lehetetlen bármely alkotót ilyen
"eseményként" felmutatni az ezredév végén. Az individualista világ
kitermelte saját művészetét. Ennek egy szerencsés válogatása látható a
Soproni Festőteremben. Miután a művész, aki iránti tiszteletüket a
századvégi alkotók kifejezik, állandó kiállítással is rendelkezik
városunk jogos büszkeségeként, a festőtermi kiállítás megtekintésén
túl őszinte szívvel javasolhatjuk csak városunk polgárainak,
elevenítsék fel emlékké halványult ismereteiket a nagy soproni
művészről annak állandó kiállításán is!
- DI -
|