KultúrVáros |
"A Soproni Erdélyi Házban szeptember 13-án nyílt fotókiállítás a mai Bözödújfalut mutatja be"
ATLANTISZ
HARANGOZ
Báró Orbán Balázs Székelyföld
nagy ismerője, kutatója és bemutatója az
udvarhelyszéki
Bözödújfalu említésekor annak
székely
szombatos (unitáriusból kiszakadt, izraelita
felekezethez
húzó) lakosairól így ír: „ ...igen
szorgalmas,
jó módú, becsületes és
erkölcsös
emberek, s ez által érdemelték ki a nép
között
azt az elnézést és becsülést, melyben
általában részesülnek; mert a
székelyeknél
hit dolgában nincsen toleránsabb nép; csak ne
legyen
ki vallásos érzelmeiket sértse, és
felbujtogassa,
egy faluban akárhány vallásfelekezet hívei
elélnek egymás mellett... és bár
életök
folytonos társadalmi mártyrság, ők
rendületlenül
ragaszkodnak őseiktől öröklött
hitükhöz;
lelki meggyőződésükben semmi megingatni nem
tudja;
s ily szilárdság, ily önzetlen hűség,
ily
rendületlenség még akkor is becsülést
érdemel,
ha talán tévelygők lennének.
Az út amelyen az emberek az üdvösséget
keresik,
különböző lehet, de ki életét
nemesen
használja, ki becsülettel él, az bármely
úton
is elérheti azt...”
A Soproni Erdélyi Házban szeptember 13-án
nyílt
fotókiállítás a mai
Bözödújfalut
mutatja be. Balázs József
Marosvásárhelyről
származó fotóművész képei
először
dokumentum-erejükkel döbbentik meg a
látogatót.
Építészeti-képzőművészeti,
iparművészeti képzettsége
révén
Balázs József óhatatlanul mélyebbre
lát
a témában, azaz képei nem egy
kiküldött
tudósító, fotóriporter hiteles fotói,
hanem
egy művészi látásmód síkbeli
megjelenítései.
Művészi képekké nem csupán és
elsősorban a kompozíció teszi azokat, hanem
sokkal
inkább az az érzelemgazdagság: iszonyat,
düh,
indulat, elkeseredettség avagy konok hallgatás, mely a
képekből
a döbbent látogató felé irányul.
Igen,
tisztelt látogatók, mert a mai
Bözödújfalu
immár egy tó fenekén nyugszik. Balázs
József
képeit végignézve, ezért kell
felocsúdnunk
a döbbenetből és iszonyatból, ahhoz, hogy a
képeken
megjelenő művészi megoldásokra is
felfigyeljünk.
A fotósorozat korhű dokumentuma egy erdélyi falu
vízbe
temetésének, Atlantisszá
válásának.
Marosvásárhely-Szováta-Székelykeresztúr
háromszögben 1989-ben eltűnt a föld
színéről
egy falu: egy olyan székely falu, amelyben öt felekezet
hívei
éltek békeségben. Olyan emberek, akik
őseik
földjét szorgalmasan művelték
emberöltőkön
keresztül és - mondják-, hogy a falu
elárasztása
előtti időszakban is rendületlenül az
ősi
törvényeknek engedelmeskedve vetettek, ültettek,
kapáltak,
metszették a gyümölcsfákat. Közben
folyamatosan
tanúi voltak a falu közvetlen határában
kezdődő
építkezésnek. Gát épült, azzal
a céllal, hogy gyűjtőtavat
létesítsenek.
Bözödújfalu helyén. A falu lakosait a
négy
égtáj irányába
kitelepítették:
panellakásokat kaptak.
Véginézzük a kiállítást: a
víztenger közepén magányosan
álló
székelykaput, a víz feletti semmibe vezető
lépcsőfokokat,
a néma, harang nélküli templomtornyokat, az
1900-ban
készült orgonát, a vízben álló
temetőkertet, aztán a jég fogságába
meredt kísértet-tájat ... Balázs
József
drámai részleteket láttat meg,
érzékenyen
és csendes szomorúsággal hajol a
tájhoz,
nem szenzációt hajhász és nem
vaku-villogtató-módra
fényképez. Képein a csend, a halál
és
pusztulás csendje elnyomja a víz
loccsanásának
zaját... A képek - javarészt Reményik
Sándortól
kölcsönzött - címei segítenek a
sokkoló
látvány okozta dermedtségen
túllendülni
és továbbgondolni a látottakat.
Miért
? - kérdezik Balázs József fotói.
Mikor 1991-ben először tárult elém az
erdőszentgyörgyi
úton a kanyar után a tó,- akkor a víz
szintje
sokkal magasabb volt, úgyannyira, hogy a templomnak csak a
tornya
látszott ki a vízből - , két dolog jutott
eszembe:
a falu lakói, a házaik egy részét
lebontották
ugyan, de a templomokhoz nem nyúltak, mert templomot, azt csak
építeni
lehet, lerombolni nem. A másik gondolat: vajon az utolsó
istentiszteleten miről prédikálhatott a
tiszteletes
abban a templomban, amelynek küszöbét már a
víz
nyaldosta, mit mondhatott még azoknak az embereknek,
akiktől
erőszakkal elvették ősi földjüket,
házukat,
halottaikat, emlékeiket, életüket...1989-ben.
E rövid kiállítás-bemutatóban a
képekről
kevesebb, inkább a történésekről
esett
több szó. talán ezúttal Balázs
József
fotóművész célja is ez volt.
Tóth Éva
| | |