KultúrVáros |
Egy festőcsalád
Antwerpenből Bruegel-kiállítás Bécsben
|
Id. Pieter
Bruegel képeinek mintegy harmada a bécsi Kunsthistorisches Museumban
van, és - érthető módon - a képtár legfőbb és legvonzóbb látványosságai
közé tartoznak. Az állandó gyűjteményt 1998. április 14-ig
kibővítették, így két generáció - id. Pieter Bruegel és fiai, Jan és
Pieter Bruegel - művei adnak átfogó képet a 16-17. századi
németalföldi festészetről. A kiállítás érdekessége, hogy az ismert,
eredeti művek mellett (pl.
Parasztlakodalom
, Madártolvaj,
Paraszttánc, Téli vadászat,
Bábel tornya
) láthatók a kortárs
festők ezekről készített másolatai is. Az eseményt akár miniatűr
világtalálkozónak is nevezhetnénk. Képviselteti magát jónéhány náció -
olasz, japán, francia, német, magyar látogatók; felesleges mind felsorolni
-, jópár életszemlélet, no meg ebből kifolyólag irdatlan tömeg...
Mindenki jön-megy, értelmez vagy bambul. Van, aki könnyed sétagalopp
közben elégedetten konstatálja, hogy megint látott egy újabb kiállítást.
Elnézegeti a kicsit talán ügyetlenül megfestett életjeleneteket, az
esetlen, szépségesen rút világot, ahol még hiányoznak a mai tabuk, és ahol
a bakkecskeként ugráló, ránctól, szesztől torzult arcú, odvas fogai közül
kivigyorgó vénség játszva megfér az apró, de annál tökéletesebben
megfestett természeti részletekkel. Van olyan is, aki csodálja, és
emellett érteni is szeretné a látottakat, de a mondanivaló körül gyakran
nagy a homály. Sötét középkor?! Meglehet, de csak nekünk, utókornak, mert
elvesztettük mindazt a tudást, ami csak világosságot gyújthatna a
fejünkben. Pedig ezek a képek mesélnének annyit, ami csak egy
nagylexikonba férne bele.
Ez a néhány négyzetméter vászon és pár marék
festék a kultúrtörténet kincsesbányája. Mint a borostyán a beágyazott
bogarat, ezek a képek teljes hűséggel megőrizték az egykori öltözködési
stílust, a viselkedési formákat az őket kiváltó élethelyzetekkel egy ütt.
A sok figura, csendéletrészlet mind egy-egy szimbólum, jelkép, amiben
fehéren-feketén ott áll annak az egykori társadalomnak a hierarchiája,
erkölcsi alapértékei, vallásközpontúsága. Mindez az ábrázolás puszta
tárgyilagosságán túl, a kor embere számára mélyebb jelentéstartalommal
bírt: íratlan törvényeket fogalmazott meg számára. Csakhogy az éremnek két
oldala van. Nem elég valamit megjeleníteni, annak érthetővé is kell
válnia: a számukra egyértelmű dolgok megértése korunkban már komolyabb
utánajárást igényel. Ezen szimbólumrendszerek használata köti össze a
három különálló festőegyéniség munkásságát. Érdekes megfigyelni az idősebb
Bruegel műhelyéből kikerült testvérpár eltérő művészi fejlődését, ami
főleg az azonos témájú képeknél szembetűnő. Ennek kihangsúlyo zására a
kiállítás szervezői egymás mellett szerepeltetik az említett képpárokat,
így mindenki maga fedezheti fel a stílus- és kvalitásbeli
különbségeket.
Akinek mindez felkeltette az érdeklődését - bár csak
pár nap van hátra a kiállításból -, még Húsvét utánig lehetősége van a
tárlat megtekintésére. Go-Ga
|
1998. április 09., csütörtök 00:00
|
|
|