Három dé
Dekoratív, depresszív,
dilettáns
Lassan egy hete már, hogy látható a Magyar Művelődés Házában az a
bizonyos 3D-s mozi. Fogadtatása elég vegyes: a látogatók között
egyaránt megtalálható a "Hű, de jó volt" és a "đ@×+!" álláspont. De
lássuk részletesebben:
A csütörtöki előadásra szép számmal gyülekeznek a nézők. Mindenki
valami újra kíváncsi. Valami olyanra, amely nem mindennapos látványt
kínál a soproni moziközönségnek.
Megtelik a nézőtér, kikapcsolnak a fények.
Hang figyelmeztet, hogy ideje felvenni a szemüveget, és ezt érdemes is
megfogadni, ha nem szeretnénk közel két óráig színes szellemképet
látni.
Az első 30 perc kellemes időtöltést kínál; egy szimpla
ismeretterjesztő természetfilm, megspékelve egy csipetnyi kalanddal –
repüléssel, hullámvasutazással.
A kezdő képsor segítségével a tengerparti fövenyen találjuk magunkat
két frizbiző fiatal társaságában. Itt az első alkalom, hogy ízelítőt
kapjunk a 3D-ből: a csészealjként repülő tányér lassított felvételben
közeledik az orrunk felé, majd az utána nyúló fiatal keze matat
előttünk. Tiszta idill. A zene és a kép együtt – képzavarral élve –
nyúlósan ragad.
A rendezés elég unalmas, a 3D bűvölete azonban elfedi az ilyen
"apróságokat". Igaz, a megjelenített állatok "tök" térben vannak – a
halak és egyéb vízben úszó lábatlanok pimaszul úsznak el az orrunk
előtt, szinte megpaskolják az arcunkat uszonyaikkal s mi flegmán
csapnánk agyon őket... ha tudnánk –, de ez a minimum, amit egy 3D-s
mozitól elvárhatunk. A látvány folyamatos és logikus összefűzése
hiányzik. A rendező – mindha egyszerre akarna mindent megmutatni,
csapong a témák között – nem akar semmit kihagyni az élet
sava-borsából: megreptet (sajnos a sorozatos vágások miatt a szemlélő
szinte teljesen kiesik a térbeli hatásból), végigvezet egy
hullámvasúton, és ki tudja még milyen hatásoknak teszi ki a látványba
feledkező, bambuló nézőt. Az összhatás valahogy mégis pozitív.
Akinek még nem esett ki szeme a fél óra alatt, az egy – a címből is
sejthető: Négy korona kincse – kvalitásos filmopuszt csodálhat
végig, összesen 70 percben. A későbbiekben látni fogjuk, hogy ennyi is
bőven elég lesz - sőt, sok is.
"In medias res" kezdéssel indul a történet. A főhőst – nevezzük talán,
az ízfokozó után, Erős Pistának; megérdemli! – éppen "cselekmény"
közben látjuk meg először: miután végigmászik jópár kőfalon, megküzd
néhány, életére törő szerkezettel, bejut egy kriptába. Itt – a
horrorfilmekből már jól ismert – csontvázak és harcra kész, jó nagy
karddal ellátott lovagok tanyáznak, akik szerepükhöz híven nem
komálják a hús-vér jövevényt. Már csak azért sem, mert Erős Pista –
megbontva a síri csendet – éppen egy boltív alatt elhelyezkedő
kriptafedelet kíván felnyitni, megfelelő mennyiségű trotil
segítségével. Némi matatás után a kő megadja magát, és hősünk
diadalittasan könyveli el: nini, a koporsó már foglalt. Lakója
elhanyagolt, bőre kipattogzott,... szóval ritka rusnya teremtés.
Pistát – 3D-s szemüveggel is jól láthatóan – ez nem izgatja, mert
rutinos mozdulatokkal feszít ki a hulla kezéből egy jogarszerűséget,
annak belsejéből pedig egy kulcsszerű akármit. Igazán kedves gesztus;
szó szerint orrunk alá nyomja a valamit, majd uccu neki: megpróbál
eliszkolni. Nem viszik olyan forrón a kulcsot – mondhatnók –, mert
ekkor kapnak szerepet a már említett csontvázak. A lovag orrunk alá
nyomja kardját – ez valami új divat? – és hadonászik egyet. Megindul a
küzdelem: a vásznon a kulcsért megy a harc, a nézőtéren pedig a
kacagással birkózik a közönség. Repülnek a tűzgömbök, a dárdák pedig
mintha az előttem ülőbe fúródnának... Körülbelül öt perc telik el így,
amikor is elfogynak a lándzsák és a csontvázak is, Erős Pista pedig
megmenekül, ahogy egy ilyen hősnek dukál... az üvegablakon át.
A továbbiakból kiderül, hogy a kulcs egy olyan titokzatos koronát nyit
– ki hitte volna! –, mely varázserővel bír. Pista – ismét – orrunk alá
dugja, szemrevételezés céljából, a kulcsot, amely kinyitja a
varázskorona fedelét. A benne talált pergament egy tudós olvassa el,
akinek megállapítása hurrikán erejével hat: létezik még korona az
üveghegyen túl is! S ezeknek a megszerzését – nincs mese – végig kell
izgulnunk. Bizooony! Erős Pista némi morfondírozás után – mivel fejére
olvassák, hogy: "most már tehetnél valamit a világért!" – kötélnek
áll, és szemében fellobban az emberiségért tenni akarás halvány
szikrája. Pénzt és időt nem kímélve nekilát újabb feladatának:
megszerezni a két csodakoronát a gonosz lelkipásztor karmaiból, aki
rettegésben tartja híveit és a nagyvilágot. (Ha ez a történet
valamilyen okból ismerős lenne, az minden bizonnyal csak a véletlen
műve.)
Főhősünk magához hasonló agykapacitású emberekből csapatot verbuvál.
Mivel már csak 30-35 perc áll rendelkezésükre, hogy pontot tegyenek a
történet végére, elindulnak a messzi várkastély felé.
A dolguk azonban nem olyan egyszerű. A vártemplom telis-tele van
lézerérzékelővel, így a cucc megszerzése korántsem egyszerű. De a
csapat nem futamodik meg, és közös ötlettől vezérelve, mindannyian
felkapaszkodnak a templom plafonjára, így járván túl a mozgásérzékelő
szerkezeteken. A párbeszédekből kiderül, hogy a koronák egy szobor
tetején vannak; és ez a néző számára előrevetíti egy újabb látványos
action megtekintésének veszélyét. Némi szerencsétlenkedés – és
pár sorstárs elhullása – után eljutnak a szentséges szoborhoz. Erős
Úr, a hozzá illő alapossággal, szemügyre veszi az alkotást, minek
következtében mérgező füst csap ki a szobor – most nem konkretizált –
testnyílásából. A szerencsétlenség miatt füstölgő hős, átadja a
kezdeményezőkészséget társának, akivel a szobor közepéből kisurranó
kard végez. Pista közben magához tér, és learatja a babérokat:
felmászik az alkotmányra és a – korábbi epizódból – már ismert
kulccsal, amit természetesen ismét az orrunk alá nyom – kinyitja a
koronákat. Ezekben most nem papiros, hanem egy-egy színes gömb van,
melyek a bolygatás hatására vibrálni és morgolódni kezdenek. Ez
felkelti István érdeklődését, mert felemeli őket, és eddigre – az
akció közbeni neszeket meghalló gonosz őrök is megérkeznek. Láthatóan
nem arat viharos tapsot főhősünk ténykedése, amiért megkaparintotta a
szent tárgyakat. Az őrök megpróbálják jobb belátásra bírni Pistát, de
ekkor szokatlan dolog történik: Pista megváltozik, a kezében lévő
golyók pedig füstöt, lángot kezdenek szórni.
Látszik a szemében: igazán élvezi a dolgot. Aprítja rendesen az
ellenséget, és ezzel rávilágít ama örökbecsű mondatunk igazságára,
hogy "isa, pur és homu vogymuk".
Miután nem marad egyetlen éghető dolog sem a templomban, hősünk is
odébbáll, a történetnek vége szakad... szerencsére.
Az eszmei mondanivalót ki-ki megkeresheti a filmben, de a lényeg az,
hogy a néző a végén fellélegezhet; a hőssel együtt túlélte a filmet. A
Négy korona kincsében megjelenő effektusok kezdetben még
izgalmasak, de egyre unalmasabbakká válnak; gyakorlatilag néhány – nem
is eredeti – ötlet váltakozik a történet folyamán, a háromdimenziós
hatást pedig a magyar – kétdimenziós! – feliratozás üti agyon.
Hát így volt Disneyland a "kispiszkosban". Talán majd
legközelebb...
Go-Ga
|