A borfogyasztás és gastronomia szakmai megalapozása
A borfogyasztás és gasztronómia szakmai
megalapozása
Folytatódik a “Soproni bor útja”
!
Grafika: V.M.rajza alapján
A téma aktualitását mi sem mutatja jobban, minthogy ez a
kiemelkedően fontos és Magyarországra oly
jellemző turisztikai vonzerő 1999-ben - a “Bor és Gasztronómia
Évében" - országosan kiemelt
marketing-programként szerepelt. Ennek jelentőségét és súlyát növeli,
hogy a helyi sajátosságokat is figyelembe
véve a PHARE CBC az Alpokalja Idegenforgalmi Alapítvány Tourinform
iroda pályázata alapján összeállított
szakmai programsorozatot támogatásáról biztosította.
A program sikeres
megvalósítása a szakmai körök támogatása és aktív részvétele nélkül
elképzelhetetlen. A
cél a a kommunikáció és a partnerség erősítése; olyan konstruktív,
cselekvő környezet kialakítása, mellyel megteremthető egy közös –
történelmi alapokon nyugvó – régióban való gondolkodás.
Kiemelt szerepet kap az Európai Unió által támogatott
projektben a három régió - a soproni, a csallóközi, valamint
a deutschkreutzi - szakembereinek együttműködése, szakmai
tapasztalatcseréje.
Az EU-csatlakozással összefüggő kérdések és szükségszerű
fejlesztések mellett a marketing és a borturizmus
szakmai kérdései is a tárgyalások megbeszélendő témái közé kerülnek.
A bor és a gasztronómia együttes szerepének megfelelően, a
programra a borvidékek gazdái és
gasztronómiai szakemberei mellett a borkereskedők és turisztikai
szakemberek is meghívást kapnak.
Az 1999. évben benyújtott pályázat szakmai programsorozata - a
kooperációs szerződések és
megállapodások aláírása után - 2000. április 12-én az ún. “EU borút
bejárással” ténylegesen elkezdődött.
A projekt keretében a következő 5 program megszervezése
jelent feladatot, melyek megvalósítását – az erre
vonatkozó pályázat megnyerését követően – a Taschnervin Kft. végzi,
szorosan együttműködve az Alapítvánnyal
és a szakmai szervezetekkel.
Az egész programsorozat fővédnökségére Rudolf Schuster szlovák
államfőt kértük fel, aki tevékenysége
révén már bizonyította a régiós együttgondolkodás és cselekvés
fontosságát.
I. A SOPRONI BORÜNNEP A MILLENIUM JEGYÉBEN
Cél: a borvidékek borainak piacra segítése a minőség jegyében.
Időpont: 2000. május 27-28.
Helyszín: Sopron, Fő tér
A program védnöke dr. Gimesi Szabolcs, Sopron Megyei Jogú Város
polgármestere, a Magyarországi Borvárosok
Szövetségének Elnöke.
A Soproni Borünnep idén először nemcsak a soproni, hanem osztrák
és szlovák borvidékek bemutatkozására is lehetőséget
teremt. A Sopron város Fő terén felállított faházakban a borvidékek
termelői kínálják boraikat, melyeket szívesen bemutatnak az
érdeklődőknek.
A program majorette-felvonulással és ünnepélyes megnyitóval veszi
kezdetét. A magas színvonalú kulturális (fúvószenekari találkozó –
zene - tánc) műsorok összeállításáról Sopron Város Fúvószenekara
gondoskodik. Közreműködésük nélkül nem fejlődhetett volna idáig a
rendezvény. Weinberger Károly, a zenekar titkára volt az eredeti
ötletgazda, és az ő aktív tevékenységével idén már a 10. alkalommal
kerül megszervezésre a borünnep.
II. SZAKMAI FÓRUM / Dunaszerdahely /
Időpont: 2000. június 30.
Helyszín: Szlovákia, Dunaszerdahely, Hotel Bonbon
Célja: plenáris ülésen a három borvidék szakmai helyzetértékelése,
fejlesztési stratégiák, integrációs lehetőségek kidolgozása.
1. szekció: Bor és marketing - a piacra jutás és a piacon maradás
kérdései
2. szekció: Borutak – Borturizmus
Záró ülés: Szekcióvezetők beszámolója az eredményekről
A szünetekben a borvidékek termelői borkóstoló keretében mutatják
be boraikat.
III. BOR- ÉS GASZTRONÓMIAI KIADVÁNY
A kiadvány a borvidékek boraival, ételkultúrájával és tájjellegű
ételkülönlegességeivel ismerteti meg az “
ínyenctúra ” résztvevőit. A három régió ízeinek világát megismerni
vágyók a készülő kiadványt a tervek szerint
októberben, a Bor- és gasztronómiai konferencia kiadványi
sajtótájékoztatója után vehetik kezükbe.
Kivitelezési időszak: 2000. június – július - augusztus
Megjelenítés: A/5-ös méretű; 4 színnyomásban; magyar, német,
szlovák és angol nyelvű kiadvány, mely nyelvenként 3000
példányban készül.
Tartalma:
- A három borvidék bemutatása a jellemző borfajták ismertetésével.
- Borvidékenként a legjellemzőbb tájjellegű ételek ajánlása a
hozzájuk illő borkínálatokkal kiegészítve.
- A kiadványban a bor- és gasztronómiai kínálatot – az ahhoz
kapcsolódó tárgyakra és eseményekre utaló -
- montázskép színesíti.
- E montázskép alapján korlátozott számú plakát nyomtatása.
IV. NEMZETKÖZI BORVERSENY
A 2000. év augusztus 24-én a három borvidék jeles képviselőinek
borversenyét rendezzük meg.
Helyszín: Auszria, Deutschkreutz
A bíráló bizottság tagjait a három borvidék szakmai köre
delegálja.
A bizottság a borverseny eredményét ünnepélyes keretek között a
verseny helyszínén, augusztus 31-én hirdeti ki.
A verseny eredményhirdetésére a résztvevő gazdákon és a
szakembereken kívül a borkereskedők is meghívást kapnak.
V. “ A BOR SZEREPE A GASZTRONÓMIÁBAN “ című gasztronómiai és
bormarketing konferencia
Időpont: 2000. október 26-27.
Helyszín Sopron, Bio-Sport Hotel Lővér
Az előadások hallgatói magyar, osztrák, szlovák bortermelők,
borkereskedők, gasztronómiai és szállásadó
szakemberek. Az elkészült bor és gasztronómiai kiadvány
sajtóbemutatóján a termelők is bemutatkoznak, majd azt követően
kóstolón mutatják be boraikat.
A szakmai tanácskozás a következő témaköröket öleli fel:
- Borkultúra a Kárpát-medencében
- A hazai és világfajták piaci versenye
- Európai borrendek
- A borfogyasztás alakulása, ösztönzésének módszerei
- A történelmi borvidékek, hagyományőrző étrendek
- Borok kínálása, ajánlása
- Az ételek és a borok szakszerű párosítása
- Bor és vendégfogadás
- A Bor és gasztronómiai ajánló kiadvány sajtóbemutatója
- Szakmai borbemutató
Szöveg: Tourinform
Szöveg: Keglovich István
2000. május 11., csütörtök 00:00
|