Művész, és ennyi...
A kritika és annak (el)viselése
Közszereplést vállaló egyén, legyen akár politikus, vagy magát
bármilyen
műfajban megmutatni szándékozó alkotó, kénytelen tudomásul venni, hogy
a közszerepléssel együtt mintegy magától értetődően, sőt mondhatni
kötelezően
ajánlja fel az alkotásaival - s ezek révén a saját magával - szembeni
elfogadó
vagy elutasító, esetleg közömbös viszonyulását környezetének.
Annak ellenére, hogy az alkotásban az alkotói szubjektum teljes
mértékben
van jelen, ez előbbi mégsem azonosítható teljes mértékben az
utóbbival.
Petőfi költeményeinek irodalmi értékét sem befolyásolja a költő
köztudomásúan
kiállhatatlan és elviselhetetlen természete.
A kört a képzőművészetre szűkítve ugyanígy elmondható, hogy egy
kiállítás
alkalmával a művész mindazt, amit a világról gondol, fontosnak tart,
alkotásaiban
sűrítve tárja a közönség elé. E kommunikáció sikeressége
minősíti
egyrészt a művészt, másrészt a közönséget. Amennyiben az egyik félre
ráillik
az "értő közönség" megnevezés, annyiban másik oldalon egyszerűen "a
művész"-nek
kell állnia. Művész, és ennyi; egyetlen kifejezés, amely mellett
bármilyen
jelző fölöslegessé válik, hiszen e szó feltételezi a kapott
tehetséget
és a megszerzett tudást, amelyek révén eredeti és egyedi utat járva
esztétikai
értékkel bíró alkotásaiban sűrítve jelenik meg a világ. A látható és a
láthatatlan.
Értelemszerűen az említett kommunikáció során keletkezett zavar, az
egyik vagy másik, esetleg mindkét fél rovására írható.
A képzőművészeti kiállítások - a válogatás és rendezés folyamatának
eredményeként - külön alkotások. A kiállított művek egymáshoz
rendelése
jól meghatározott elvet tükröz. Ha ez nincs így, akkor vagy az elv
hiányzik,
vagy a kiállítás rosszul rendezett. Ugyanígy, a kiállításokhoz
elengedhetetlenül
hozzátartoznak a megnyitó beszédek. A kiállítást megnyitó beszéd külön
műfaj. Léte a művészeti eseményhez kötött, egyszeri és
megismételhetetlen.
Funkcióját a közönség szemszögéből vizsgálva, amennyiben az a kiállító
művész gondolatainak és műveinek értelmezését segíti, nyilván a
kiállítás
fontos részét képezi. A művész szempontjából, talán némi iróniával
ugyan,
ám a gyakorlat által bizonyíthatóan, állíthatjuk, hogy a kiállítást
megnyitó
beszéd a kritika ellenpontját képezi, amelynek ilyen formán a sajtóban
való utólagos közlése a biztosan jó kritika látszatát kelti, ez
utóbbival
való összetéveszthetősége révén. Manapság pedig kiállítást az is
rendezhet,
aki egy adott falfelület beborítására kellő számú alkotással együtt
egy
kiállítóterem bérleti díjának kifizetésére elegendő összeggel, vagy
ennek
elengedéséhez megfelelő kapcsolatokkal, divatos kifejezéssel:
szponzorral
rendelkezik; szóval manapság egy-egy kiállítás megnyitó beszéd sokszor
több közös stilisztikai és műfaji jellemző vonást mutat a
reklámszövegekkel,
mint bármi mással.
A kritika is alkotás, és bizony annak művelőjét is ér(het)i
kritika.
Konkrétan, érte is: hogyan ír úgy egy kiállításról, hogy a megnyitókor
elhangzottakat nem ismeri. - Miért ? - kérdem én. Kellene?
A Picasso, vagy Munkácsy kiállításmegnyitóin elhangzottak (már
amennyiben
voltak ilyenek) ismeretében mennyire változna meg bárkinek is
művészetükről
a véleménye? Befolyásolhatja-e egy jó barát, rajongó, kolléga, vagy
éppen
köztiszteletben álló személy ünnepi megnyitó beszéde az egyébként
pontosan
megfogalmazható értékrend szerinti valódi értékét bármely műnek is?
Aligha.
A műalkotásban benne van a közlendő tökéletes és teljes
megfogalmazásába
fektetett emberfeletti energia. A műalkotásnak mindent hordoznia és
közölnie
kell alkotójáról, jobban bármilyen verbális megfogalmazásnál, hiszen
azért
született a vizualitásba. A kritikust pedig minden esetben a
tökéletesség
és a teljesség iránti vágy vezérli, akkor, amikor a közönséges
látogatónál
szinoptikusabb megítélés alá veszi a látottakat. Amikor a maradandót
keresi,
a mű válik a kritika tárgyává, nem a művész személye. A művész
személyét akkor érheti közvetlenül kritika, ha műveiben
exhibicionista
módon csakis saját magát mutogatja. Akkor meg az ő baja.
A kritikus dolga pedig nem a mindenáron való dicséret, hanem a
művek
tartalmában, hangulatában, szuggesztivitásában a maradandót, a
hiteleset
felfedezni, és azt továbbadni. Az nem kritikus, aki
az alkotó születési adatai, felmenői, kiállításainak felsorolása,
barátainak
és ismerőseinek száma és személye, a kiállítás költségei (és még
sorolhatnánk)
függvényében értékeli a látottakat. A művek az esztétikai és etikai
abszolút
értékrend szerinti együttlátás és a globális megítélés viszonylatában
értékelhetők
megfelelően. Erre kell törekednie az igazán jó kritikusnak, abban a
hitben,
hogy minél többen megtalálják a széphez és talán annak igazi
forrásához
vezető utat.
té
2000. jĂşlius 12., szerda 00:00