CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 6., hétfő, Ivett, Frida napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

SzínházVilág  

Ritka jó kezdés!

Ritka jó kezdés!

TAMÁSI ÁRON:
ÁBEL
Zenés játék három felvonásban




Színpadra alkalmazta: Pozsgai Zsolt

Zenéjét szerezte és hangszerelte: Könczei Árpád


Közreműködnek a Petőfi Színház Színműhelyének növendékei
Ábel Boros Zoltán
Szakállas Gergely, Ábel apja Lázár Csaba
Ábel édesanyja Szabó Anikó
Tekla, a kecske: Teréz néni Urbán Andrea
Blanka, a fogorvos cselédje: Jenny Merkovics sztriptíztáncosnő Ivancsics Ilona
Miss America Keresztes Ildikó
Bolha, a kutya: Gáspár bácsi Mikó István
Márkus barát: Éliás: János: pap Incze József
Igazgató: Kerekes: bankigazgató Benkő Péter
Surgyelán, a rendőr: Garmada a fogorvos, indián Győri Péter
Fuszulán, a rabló: komisszár: konferanszié Varga Szabolcs
Egyik úr: Győző: Solomon: Gigi,nőimitátor Zalai Tamás
Avner: Madarász bácsi, egyik bankigazgató Szántó Ferenc
Márkus legénye: Másik úr: cigány: Levy: Másik bankigazgató Suha Kálmán
Lány a vonaton: Zsuzsi: Koldusasszony Fekete Marianna
Táncosok Jánosi Attila, Tóth Edit
A hangfelvételen közreműködtek: Szalóki Ágnes, Major Levente, Szász József, Szász Lőrinc, Réman Zoltán, Berdisz Tamás, Lutz János, Könczei Árpád, Barcza Zsolt
Díszlet: Kerényi József
Jelmez: Halasi M. Zsuzsa
Koreográfus: Könczei Árpád
A rendező munkatársa: Szabó Anikó

Rendező: Szőke István

Kitűnő és igényes előadással kezdi az évadot a Soproni Petőfi Színház. Az Ábel trilógiából írt színdarab, zenés betétekkel 3 és 3/4 óra minimum, és ez idő alatt Pozsgai Zsolt arteficiális sűrítésében kapjuk Tamási Áron művészetét, hogy a végén az író talán egyetlen szállóigévé lett mondatával búcsúzzunk az előadástól: "Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne." Az eszmei hasonló konklúzió levonásában a nagyszerű színrevitel és az egyenletesen magas szintű megvalósítás segíti a nézőt.


A díszlet tetszik, egyszerű, lényegre törő és funkcionális, tehát minden darabjának "szerepe" lesz az előadás folyamán. A Hargita megjelenítése "vezeti" tán a sort, de a sötét hátterű színhelyek sok és kihasznált fényeffektusnak teremtik meg a fizikai feltételét. Ennek az előadást fényképező persze nem mindig örül, de az előadásnak - és ez a fontos - előnyére válnak.


A ruhatár szerencsésen egyszerűre választott. A legdíszesebb ruhák is valamilyen módon visszafogottak; az egész egységességét tartotta szem előtt a jelmeztervező, így a visszatérés az előző színbe soha nem okoz törést a darabban. A maszkok "egyéni megteremtése" sem bántó a durva jelenetek során: valamiképpen sikerül ezt a háttérben tartani, miközben a lényeges események folytatódnak, és a főszereplő alapkérdése kerül ismét az előtérbe.


A hangeffektusok hatásosak és hangulatilag megfelelők, a zenei aláfestés és kíséret is jól sikerült. Művészi a bevezető ének, de egészében is szépen kivitelezett az előadás egyik lényegi elemének teremtett énekek sora.


Ha Szőke István előző rendezésében az igényes rendezés erőszakos voltát állítottuk előtérbe, akkor most fejet kell hajtanunk a mozdulattól mozdulatig, pillanatról pillanatra tudatosan megtervezett koreográfia és egyben háttérmozgás kultúrája előtt. Ilyen szintű előadásnak feltétele az effajta magatartás, a "színészölő" 5-6 órás próbák, és az irányítás ott, ahol szükséges.


Miután a rendező mindent megtervezett, spontán színészi teljesítményre kevésbé hivatkozhatunk, de a megtervezettség mindenkiből a maximumot hozza ki.


A problémák sora a szöveg nehézségénél kezdődik, ugyanennek és a zenének az autenticitása, melynek megvalósításában Könczei Árpád volt a rendező (és színészek) nagy segítségére. Szinte elképzelhetetlen, de megvalósul, hogy egy soproni színésznő mindenfajta kíséret nélkül intonálva tisztán és szuggesztíven adjon elő egy népies dalt. A környezet adta szokatlan csendben óriási erejű.


Nem könnyű elképzelni egy szövegkönyv olvasásakor, hogy a két állat "megszemélyesítése'" hogyan sikerülhe. Urbán Andrea és Mikó István kedves és nem eltúlzott alakítása emlékezetes marad. Tudom, hogy a "kegyetlennek látszó kritikák" írójától szokatlan, de szíve szerint mindenkit egyenként dicsérne meg Ivancsics Ilonától Incze Józsefig, Győri Pétertől Boros Zoltánig és Ábel szüleinek alakítóiig, Szabó Anikóig és Lázár Csabáig. A visszafogott "Dietrich-szerű" Keresztes-alakítás szép befejezése a darabnak.


Egy dologban nem merném letenni úgy a voksomat, ahogyan a darabot tényszerűen az író életrajzából kiemelt adatokkal teszi az ismertető. Tamási Áront lehet az egyetemes magyar irodalom egyik legnagyobb alakjának állítani, de nem vagyok egyedül, aki őt inkább egy különleges kategória képviselőjeként tartom számon. Az Ábel történet nyelvezetében, környezetében sajátos, de szituatív feltételrendszerében egyáltalán nem helyhez kötött.


A kor kivándorló hajói akkor is és később is sok embert vittek át az óceánon, mely gyakran csak egy kis határfolyónak bizonyult az új világig. A századelő az egyik legmarkánsabb kezdetnek bizonyult a mesterségesen keltett román-magyar ellentétben. Ettől szeretnénk már oly hosszú ideje teljesen megszabadulni: még ma is sok tekintetben hiába. Kérdés, hogy tud-e a bűnös fél bocsánatot kérni, vagy eddig felemelkedni képtelen, s a másik fél a sajátos humorban próbál tovább élni, ha egyáltalán engedik. Persze főleg, s ez a dolog másik oldala, ha Bocskai hajdúi újból nem jelennének meg adott esetben az erdélyi fejedelemség képviseletében, mondjuk Sopronban, hogy várost és emberéletet romboljanak.


Tamási Áron sokszor nagyon közel jár ahhoz a még éppen elviselhető határmezsgyéhez, mely kegyetlen szókimondásában is tartalmaz némi igazságot. Ezzel a "némi" szóval, a kort "helyből kezelő" íróval vannak nehézségeim minden irodalmi értéke mellett.
Aki már közel négy órát rászán arra, hogy megtekintse ezt a kiváló előadást, az kézbe is vehetné könyveit, nehogy a színmű, a trilógia összevonása, egy "Száz regény"- könyv néhány oldalának bizonyuljon.

Fotó (Pluzsik Tamás kamerájával) és szöveg
- DI -



2000. szeptember 30., szombat 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület