Az Apostol, mint rock-opera
Az Apostol, mint rock-opera
Ősbemutató a Soproni Petőfi Színházban II.
Most nézzük, hogy milyen az Apostol, mint
rockopera?
Először is dramaturgiailag nagyon jó irányban megoldott: pergő
cselekményű, nem hiányoznak a gondolati és érzelmi hangsúlyok. Nagyon
jó érzékkel sikerült úgy megvágni a történet nélküli részeket, hogy a
folyamatosság és gondolati egység megmaradjon, néhol még tisztuljon
is.
A dalszövegek alapja döntő többségében az eredeti Petőfi
költemény, sőt a többszörös kaleidoszkóp-szerű szinpadi megoldásban a
"Minek nevezzelek?", mint szerelmi kettős, visszatérő duettként
hallható (telitalálat!) A tudatosítóan csoportosított, a refréneket
jól használó lágy rockos zene minden korosztály számára élvezhető és
az optimális rockos hangerő mellett még el is viselhető.(Nem utolsó
szempont az idősebbeknek!)
A hangszeres teljes alap és részben a choralis részek felvételről
hangzanak, melyekhez jól illeszkednek az "élő" színpadi szóló részek
és kórusok. A technika segítségével kiegyensúlyozott az előadás
egészének hangzása, sikerült a szólóénekesek és a technikával nem
segített élő kórus arányát megtalálni.
A színpadtechnika teljes kelléktárát felvonultatja: az
átalakítható, többfunkciójú és körbejárható, minden oldalról
kihasznált díszlet jól szolgálja az előadás gördülékenységét, a
rendező által többször is fel(ki)használt körszinpad már említett
kaleidoszkóp jellege mindig a történet megértését szolgálja,
gazdagítja a megjelenítést és soha nem öncélű játszadozás a technikai
lehetőségekkel. A fényeffektusok keményebbek a színpadon általában
megszokottnál, ha úgy tetszik "rockos" jellegű, élesen és didaktikusan
választja szét a figyelem középpontjában levőt attól, mely az állandó
színpadi változás miatt éppen takarást igényel.Ugyanakkor stílusos
hangulati hatásai fokozzák az előadás effektivitását.
A kosztümök szépek és jól segítik a szereplők jellemének
kiemelését: nem hivalkodók és a jelenetek egy részében vannak annyira
jelzésszerűek, hogy senkinek ne essen nehezére a gondolati
kiegészítés.
A Soproni Színház relatíve kis színpadához képest jelentős számú
szereplőgárda a sok mozgással és a több részletben megjelenítéssel nem
eredményez zsúfolt színpadképet, a jól koreografált mozgások
célratörők, mindig funkcióval rendelkeznek. A szereplők jól
válogatottak.
Az ismert és most is nagyon jól teljesítő, nagyon tudatosan és
részleteiben is meggondoltan megformált Szilveszter szerepében remeklő
Varga Miklóson, a címszereplőn kívül feltétlenül Gombos László vérbő
és életteli csavargó alakja a legemlékezetesebb, de Keresztes Ildikó
koldusasszony boszorkány-alakja, Törtei Tünde gyengéd feleség és anya-
szerepe is tartósan megmarad emlékezetünkben az előadásból. Szépen
énekel Nyírő Bea, akinek szomszédasszony-szerepe érdekesen alakul
az eredeti költemény "béranyja"-ként, Lázár Csaba és Zalai Tamás
jellemformálásai a groteszk határán ugyancsak hatásosak. A
gyermek-Szilveszter megformálója és a kisfiú alakja nagy örömömre
mentes volt mindenfajta amerikai affektségtől, igazán hitelesen épült
be a felnőttek játékába.
Utoljára, de nem utolsósorban Mikó István mesélője mesteri
sokszínűségében viszi előre az előadást, akkor is, amikor látszólag
jelentéktelen alakként az utcasarkot támasztja, narrátorként lírai
dalba fog, a szó szoros értelmében karmesterkedik a tömegben, vagy
amikor az istenített királyként palástban a lépcsőn felvonul, hogy
utána a nézőre kacsintva mint narrátor folytassa-fejezze be a darabot.
Egy kíváló színész kelléktárát jeleníti meg ebben a mások számára
annyira szürkére is vehető szerepben.
A Soproni Petőfi Színház Apostol c. rock-opera ősbemutatója könnyen
ajánlható a potenciális nézőknek.Nyugodt szívvel teszem ezt annak
ellenére, hogy magam sem szeretem az ömlengő és csak pozitívumokat
felsoroló kritikát. Ha most egy mondatban arról írok, hogy talán a
zene változatossága, slágerszerű énekelhető-dallamossága - ami a
népszerűséget növelhetné - némi kívánnivalót hagy maga után, ha néhány
magas hang nehezebb, esetleg elvétett intonálását említem, a kórus
mozgásainak kicsit mechanikus, esetleges voltát, akkor csak azért
teszem, mert ezek olyan apróságok, melyek az előadásra beülő nézőt nem
fogják befolyásolni abban, hogy hosszú tapssal jutalmazza ennek a
rock-operának a színre vivőit.
- DI -
Foto:Pluzsik Tamás
gépével
1999. március 12., péntek 00:00
|