Egy alternatíva teljessége
Egy alternatíva teljessége
Magyarországi őspremier a
Kamaraszínházban
August Strindberg: Hitelezők
tragédia két részben
Magyarországi ősbemutató
Fordította: Kertész Judit
Szereplők:
Tekla - Molnár Zsuzsa
Adolf a férje, festő - Nagy Gábor
Gustaf, tanár, előző férje - Incze József
A színen Gerlóczy Sári képei láthatóak.
Díszlet: Langmár András
Jelmez: Kardos Anikó
A rendező munkatársa: Andrási Katalin
Rendező: Székhelyi József
Mindenek előtt tisztázzuk, hogy mit is láthatnak mindazok, akik
ezt a hazai ősbemutatót választják esti programként. Tragédiát és nem
tragikomédiát, mint ahogyan a színmű eredeti címlapján látható.
Tragédia zajlik a színpadon, játékos elemekkel, de mindenben a
klasszikus színjátszás szabályait követve. Egy sajátos szerelmi
háromszög az (feleség,első férj, második férj), ami igazán számunkra,
magyarok számára az Éva, Lucifer, Ádám szereposztásra emlékeztet a
darab folyamán. Változtatva a változtatandókat a modern színjáték
többlehetőségű színpadra vitelével ez az alaphelyzet az, amivel a
rendezőnek és a színésznek is meg kellett küzdenie.
Intellektuális kihívás ez a darab még a szerző életének
ismeretében is, mert a szubjektív momentumokon túl általános emberit
fogalmaz meg. Minden néző mintegy külön-külön, egyedileg küzd meg a
darabbal, netán saját helyzetét, ismeretségi körét, problémamegoldó
készségét helyezve a szituációkba, a felépített díszletek közé.
Lehetetlen tehát a feladat, ha azt tűznénk ki célul, hogy mindenki
szájíze szerint, valami általános megoldást nyújtson ez az este, ez a
tragédia.
A színre vivő aktuálizálta a 150 éve született szerző darabját. Az
aktualizálási törekvés jó kifejezője az a kis műterem-sarok, enteriőr
az előtérben, ami mellett a közönség, mintegy "ráhangoló díszlet"
előtt elhaladva a nézőtérre jut. A színtérre belépve a néző is a saját
helyzetével, talán saját, nagyon is hasonló érzéseivel máris a helyzet
részese, hogy hívott látogatóként szemtanúja legyen egy "megoldásnak",
mely a tragédia szintjén jó, de konkrét vonatkozási pontjai nagyon is
különbözhetnek.
A darab tartalma az a folyamat, ahogyan az első, érzelmeiben még
mindig sértett és valamennyire lelkivilágában károsodott férj a
gyenge alkatú második férj bizalmába férkőzve ellentétet szít közte és
felesége között, majd ezt saját nyílt közbelépésével a tragédia
végkifejletéig hajszolja.
Aktuális a helyzet, melynek "intelligens megoldása" napjainkban is
inkább papír-, mint valóság ízű.
Molnár Zsuzsa Tekla-alakítása árnyalt és hiteles -egyébként ez az
írott szerep közelíti meg legjobban a valóság sokszínűségét. Egy-egy
passzív szakasz kivételével végig éli-neveti-szenvedi, felidézve
élete egy-egy nehezen túlléphető szakaszát, melyet a férfiak
képviselnek. Figurája inkább általánosra, "Évaira" szabott, mint
karakteresre - ez lehetőség, mely a tudatosan végtelen tágra nyitott
tér magányában asszociációra késztetheti a nézőt.
A második férj alakja - egészség-problémáinak tisztázatlansága és
túlhangsúlyozottsága mellett is (az író járatlansága és a kor
ismeret-hiánya ez!) igazi élmény Nagy Gábor alakításában. Végig izzik
a darab egészén a hullásra ítélt élet, monológjaiban, párbeszédeiben
és csendjeiben-szótlanságban is jelenlévő módon. Nagyon szép, érett,
értékes színészi alakítás.
Incze József szerepe a legbonyolultabb, így talán a legnehezebb.
Könnyű volna úgy leegyszerűsíteni a dolgot, hogy ez egy luciferi
intrikus szerep, de az első férj alakítása nagyon sokféleképpen
elképzelhető, építkezése ugyanakkor tudatos, mégis tele feszültséggel,
többértelműségekkel. Egy kicsit mindig homályban, takarásban marad
személyisége, egészen az utolsó jelenetig, pontosabban az utolsó
szóig. Csak innen "visszafejtve " értelmezhetőek az alakítás érzelmi
hullámzásai. Egészében jó megoldásnak tűnik az Incze Józseftől
egyébként szokatlan visszafogott hanghordozás, a legélesebb helyzetek
"piano megoldása", az érzelmek elviselhetetlen hangtalan sűrítése az
egy, utolsó jelenet kivételével. Mégis , egy-egy esetben, a "gyeplő
alkalmi lazításával" lehet, hogy közérthetőbb lenne - a nyilvánvaló
írói szándék ellenére - a szerepformálás. Csak hangosan gondolkodik a
kritikus, amikor arra is kitér, hogy egy igazi tanárember ritkán
beszél egynek, csaknem mindig, mindenkit oktat - általában. Ez a
közönség felé fordulás, a "kikacsintás" talán az előadás adóssága. A
néző magánya, gondolatainak irányítatlansága mennyire viseli el a
retrospektív megoldás lehetőségét?
Az előzőekben megfogalmazott elő-enteriőrön (és a szomszéd
szobának a százötven éves évfordulóra finoman utaló számán (1849) )
kívül nehéz a nagyon általánosra sikeredett díszlet értékelése.
Ugyanilyen kevert stílusúak - tudatosan? - a ruhák. Ez a hatás az
általánosan "időtlen" ruhadarabok tudatosabb alkalmazásával lehet,
hogy jobban szolgálta volna az időn kívüliséget.
Összefoglalva: jó darabot és jó előadást láthat az a néző, aki
ellátogat a Kamaraszínház Strindberg előadásaira. Ahhoz nem férhet
kétség, hogy ez a darab egy egészen más fajta sikert céloz meg, mint a
repertoár többi darabja. Nem titkoltan egy intellektuálisabb
élményszerzés a kitűzött cél - ennélfogva igényesebb közönség tudja
csak végigkövetni a mű egészének történetét, annak teljességét. Csak
remélhetjük, hogy ez a figyelemre méltó igényes, immár a klasszikus
sorozatba illeszthető tragédia és annak előadása zsúfolásig telt
házakat és vastapsot eredményez a művelt polgári város
kamaraszínházában, Sopronban...
Szöveg és fotó Pluzsik Tamás kamerájával - DI -
1999. október 01., péntek 00:00
|