CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

SzínházVilág  

Van-e az erkölcstelenségnek alternatívája?

Van-e az erkölcstelenségnek alternatívája?
Poliakoff-bemutató a Kamaraszínházban


Stephen Poliakoff:

...ÉS TE, SZÉPSÉGEM, IGEN-IGEN, TE...
(Cukorváros) Fordította: Bart István
Magyar színpadra alkalmazta: Szalma Dorothy és Dobák Lívia

Leonard BrazilSzakács Tibor
RexVarga Szabolcs
Nicola DaviesRácz Brigitta
SusanKeresztes Ildikó
JohnKonrád Antal
JaneTörtei Tünde

Dramaturg: Dobák Lívia
Díszlet: Wolfgang Rauschning
Jelmez: Kardos Anikó
Asszisztens: Gróf Katalin
Rendező: Szalma Dorothy

Nézzük először azt, ami a néző számára fontos! A Soproni Petőfi Színház társulata a darabhoz képest jó előadást produkál. A már megszokott, variábilis és olcsó, de hiteles díszletek között folyik az előadás: a férfi színészek a közzene alatt, a piros lámpák villogása közben ügyesen húzzák-vonják szét és össze a díszlet darabjait, melyek nagyrészt tojástartókból (valóban jó hangszigetelő a színpadi stúdióban!) készültek.


Kellően életidegen környezetben játszódik tehát a darab, annál "életközelibbek", hitelesek a szereplők. A rádiós DJ-t játszó Szakács Tibor testközeli szerepet kapott: a sok mozgással és jól kísért játék teljes illúziót kelt. A darab személyes "szituatív" kiegészítései, ha lehet, még durvítják az amúgy sem csipke lelkületű nézők számára készült, Sopronban egyfelvonásosként, "egy-ziccre" előadott darabot.
A mű (vagy az élet) koncepciótlansága, hogy meglehetősen egysíkú a jellemábrázolás. Valójában az utolsó jelenet szándékolt árnyalásával, a DJ komoly szándékának teljes hiányával bajlódó csak testi közeledés így még eredetében, gyökereiben sem hihető.


Jól sikerült az annyira különböző jellemek ábrázolása. A szemellenzős vakság és magára maradottság oldásával próbálkozó hölgyek alakjának színpadi kialakítása hiteles. Megdöbbentő különbségeket próbál ábrázolni a színmű. Mindez addig folytatható, amíg az idea-keresés teljes közös szürkeségébe fulladt magányába nem jutnak a jó alakítást nyújtó Rácz Brigitta, Keresztes Ildikó és Törtei Tünde.


A férfi oldal DJ-bálványozóit a Rex-et alakító Varga Szabolcs képviseli. Ugyancsak jó és érett alakítást nyújt a hírolvasó szerepében Konrád Antal.


A zenei aláfestés megfelelő, talán csak az utolsó percek kapkodása jelzi, hogy milyen nehéz helyzetbe kényszerült az anyag válogatója, mennyire mixelt csalamádé jött is ki végeredményül a nem tisztázható koncepció kapcsán. (Ez a vitatható beillesztés legalább halkan szól!)

Stephen Poliakoff, az Egyesült Királyság-beli szerző az irodalmi - oly méltányolt - toplisták éllovasai között található. Az 52-es születésű írónak a kilencvenes évek-beli darabjai keresettek és játszottak.

MI HÁT A BAJ?


Nem magyarázhatom bármiféle aktualitás nélküliséggel a színművet, és (sajnos) teljesen hiteles, durva hétköznapjainkra jellemző a fordítás nyelvezete is. Létező és nagyon is elevenbe vágó problémát boncol az "Igen...". Jó-jó, nem hamleti mélységben: ha nagyon a klasszikus kérdéskörre szeretnék utalni, akkor azt mondanám, a "lenni vagy nem lenni", "miért lenni" helyett ez a "hogyan és kiért, kivel lenni" kérdésköre, amely gyakorlati megalapozottságú és fals választ kap a mű szövegében.


Nem jut okosabb az eszembe, mint az, hogy a klasszikus művek mind-mind legalább alternatívát nyújtanak, ha a rossz felett nem is mindig egyértelműen ítélkezők. A címbe írottakkal szemben, ahol néminemű irodalmiasságra törekedtem, nem azt kérdezem a darab elolvasása és megtekintése után: "van-e az erkölcstelenségnek alternatívája", hanem sokkal prózaibban: "van-e a hülyeségnek alternatívája?"
Erre a kérdésre pedig - úgy tűnik a média műsorai alapján -, mások sem találták még meg a hatásos választ. Ha valaki mégis ismerné a megvalósítható változatot, az nem Poliakoff, aki nem mert, nem is tudott a megoldásra vállalkozni, megmaradt a kérdés hatásos(?) felvetésénél.


Egy pillanatig nem állítom, hogy aki megnézi a Petőfi Színház előadását, az nem érezheti meg a dolog hamisságát. Ahhoz túl harsány ez a darab és maga az előadás is, hogy csak úgy ki lehessen térni a kérdés elől. De mi lesz az a belső alap, ami a megoldás irányába taszigálja a színház látogatóit, akik maguk is többségükben ugyanolyan hamis bálványoknak áldoznak, csak a saját életterükben, mint Poliakoff szereplői? Az utolsó kérdés pedig így hangzik: valóban megnézik-e azok ezt az előadást, akik ezen a szinten élnek, sikoltoznak és csápolnak, vagy csak azok merik átlépni a küszöböt, akik - tévedésből - azt hiszik, ők mentek mindettől.



Szöveg és kép (Pluzsik Tamás kamerájával) -DI -



1999. november 19., péntek 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület