Van-e az erkölcstelenségnek alternatívája?
Van-e az erkölcstelenségnek
alternatívája?
Poliakoff-bemutató a Kamaraszínházban
Stephen Poliakoff:
...ÉS TE, SZÉPSÉGEM, IGEN-IGEN, TE...
(Cukorváros)
Fordította: Bart István
Magyar színpadra alkalmazta: Szalma Dorothy és Dobák Lívia
Leonard Brazil | | Szakács
Tibor
| Rex | | Varga Szabolcs
| Nicola Davies | | Rácz
Brigitta
| Susan | | Keresztes Ildikó
| John | | Konrád Antal
| Jane | | Törtei Tünde
|
Dramaturg: Dobák Lívia
Díszlet: Wolfgang Rauschning
Jelmez: Kardos Anikó
Asszisztens: Gróf Katalin
Rendező: Szalma Dorothy
Nézzük először azt, ami a néző számára fontos! A Soproni Petőfi
Színház társulata a darabhoz képest jó előadást produkál. A már
megszokott, variábilis és olcsó, de hiteles díszletek között folyik az
előadás: a férfi színészek a közzene alatt, a piros lámpák villogása
közben ügyesen húzzák-vonják szét és össze a díszlet darabjait, melyek
nagyrészt tojástartókból (valóban jó hangszigetelő a színpadi
stúdióban!) készültek.
Kellően életidegen környezetben játszódik tehát a darab, annál
"életközelibbek", hitelesek a szereplők. A rádiós DJ-t játszó Szakács
Tibor testközeli szerepet kapott: a sok mozgással és jól kísért játék
teljes illúziót kelt. A darab személyes "szituatív" kiegészítései,
ha lehet, még durvítják az amúgy sem csipke lelkületű nézők
számára készült, Sopronban egyfelvonásosként, "egy-ziccre" előadott
darabot.
A mű (vagy az élet) koncepciótlansága, hogy meglehetősen egysíkú a
jellemábrázolás. Valójában az utolsó jelenet szándékolt árnyalásával,
a DJ komoly szándékának teljes hiányával bajlódó csak testi közeledés
így még eredetében, gyökereiben sem hihető.
Jól sikerült az annyira különböző jellemek ábrázolása. A
szemellenzős vakság és magára maradottság oldásával próbálkozó
hölgyek alakjának színpadi kialakítása hiteles. Megdöbbentő
különbségeket próbál ábrázolni a színmű. Mindez addig folytatható,
amíg az idea-keresés teljes közös szürkeségébe fulladt magányába nem
jutnak a jó alakítást nyújtó Rácz Brigitta, Keresztes Ildikó és Törtei
Tünde.
A férfi oldal DJ-bálványozóit a Rex-et alakító Varga Szabolcs
képviseli. Ugyancsak jó és érett alakítást nyújt a hírolvasó
szerepében Konrád Antal.
A zenei aláfestés megfelelő, talán csak az utolsó percek kapkodása
jelzi, hogy milyen nehéz helyzetbe kényszerült az anyag válogatója,
mennyire mixelt csalamádé jött is ki végeredményül a nem tisztázható
koncepció kapcsán. (Ez a vitatható beillesztés legalább halkan szól!)
Stephen Poliakoff, az Egyesült Királyság-beli szerző az
irodalmi - oly méltányolt - toplisták éllovasai között található. Az
52-es születésű írónak a kilencvenes évek-beli darabjai keresettek és
játszottak.
MI HÁT A BAJ?
Nem magyarázhatom bármiféle aktualitás nélküliséggel a színművet,
és (sajnos) teljesen hiteles, durva hétköznapjainkra jellemző a
fordítás nyelvezete is. Létező és nagyon is elevenbe vágó problémát
boncol az "Igen...". Jó-jó, nem hamleti mélységben: ha nagyon a
klasszikus kérdéskörre szeretnék utalni, akkor azt mondanám, a "lenni
vagy nem lenni", "miért lenni" helyett ez a "hogyan és kiért, kivel
lenni" kérdésköre, amely gyakorlati megalapozottságú és fals választ
kap a mű szövegében.
Nem jut okosabb az eszembe, mint az, hogy a klasszikus művek
mind-mind legalább alternatívát nyújtanak, ha a rossz felett nem is
mindig egyértelműen ítélkezők. A címbe írottakkal szemben, ahol
néminemű irodalmiasságra törekedtem, nem azt kérdezem a darab
elolvasása és megtekintése után: "van-e az erkölcstelenségnek
alternatívája", hanem sokkal prózaibban: "van-e a hülyeségnek
alternatívája?"
Erre a kérdésre pedig - úgy tűnik a média műsorai alapján -, mások
sem találták még meg a hatásos választ. Ha valaki mégis ismerné a
megvalósítható változatot, az nem Poliakoff, aki nem mert, nem is
tudott a megoldásra vállalkozni, megmaradt a kérdés hatásos(?)
felvetésénél.
Egy pillanatig nem állítom, hogy aki megnézi a Petőfi Színház
előadását, az nem érezheti meg a dolog hamisságát. Ahhoz túl harsány
ez a darab és maga az előadás is, hogy csak úgy ki lehessen térni a
kérdés elől. De mi lesz az a belső alap, ami a megoldás irányába
taszigálja a színház látogatóit, akik maguk is többségükben ugyanolyan
hamis bálványoknak áldoznak, csak a saját életterükben, mint
Poliakoff szereplői? Az utolsó kérdés pedig így hangzik: valóban
megnézik-e azok ezt az előadást, akik ezen a szinten élnek,
sikoltoznak és csápolnak, vagy csak azok merik átlépni a küszöböt,
akik - tévedésből - azt hiszik, ők mentek mindettől.
Szöveg és kép (Pluzsik Tamás kamerájával) -DI -
1999. november 19., péntek 00:00
|