Nem én vagyok az első, aki ilyesmire "vetemedem".
Nem én vagyok az első, aki ilyesmire
"vetemedem".
Beszélgetés Mikó
Istvánnal
Tisztelt Igazgató úr!
- Mindenfajta hízelgés nélkül kérdezem: van-e a
színház-történetben előzménye annak, hogy színészek igazgassák a
színházat, sőt sok darab sikerre vitele - a nézők véleménye szerint -
személyes közreműködésükön múljék? Ezt is takarja a "vezető színész"
fogalom?
- Természetesen van előzménye annak, hogy színészek igazgatják a
színházat. Nem én vagyok az első, aki ilyesmire "vetemedem". Végülis
mindenki, akár arra gondolt, hogy színházat vezessen, vagy azt
gondolta ki, hogy akár üzleti céllal is egy színházi group élére
álljon előtte megpróbálta azt, hogy milyen is azt a gyakorlatban
"csinálni". Előzmények nélkül kevesen merték. Van persze, majdnem
folyamatosan a magyar színháztörténetben. Az igazán nagy színház
vezető egyéniségek rendezők voltak, színészek, aztán megint rendezők
és ha ma körülnézek, megint sok olyan kolléga van, aki színészként
vette a vezetői gyeplőt a kezébe.Major Tamás, vagy a jelenlegiek
közül Bodrogi Gyuszi, Verebes Pista, Tatabányán is egy kolléga...
- Korábban azért erre kevesebb példa akadt.
- Igen, igen. Régen inkább az volt a jellemző, hogy egy vezető
rendező köré csoportosultak a színészek, aminek természetesen
ugyancsak megvolt az előnye... Mostanában, úgy látszik, a színészek is
éreznek magukban annyi bátorságot, hogy belefogjanak és én ezt nem
tartom bajnak, hiszen azok a kollégák, akik jónéhány évet eltöltöttek
a színpadon, jókora tapasztalatra tettek szert és gondolom, hogy ez a
tapasztalat kamatoztatható. A mi színházunk egyenes példája
ennek.Talán Valló Pétert , Szőke Pétert és Berényi Gábort kivéve,
mindenkinek, aki itt szokott rendezni, Székhelyi József és Szombathy
Gyula kollégám, vagy Puskás Tamás, aki a Karamazov testvéreket
rendezte, és hát jómagamnak is, van színészi diplomája is.
A vezető színész fogalma nemcsak ezt takarja. Mint színész valóban
az élvonalba tartozik és húzóerőként, kohéziós erőként működik a
társulatban. Természetesen esetemben a fogalom mindkét dolgot magába
foglalja.
- És ez itt fokozott anyagi felelősségel is
jár.
Hát ez abszolút igaz. Ez is a nehéz, hogy az embernek nemcsak
morálisan, de anyagilag is felelősséget kell vállalnia. Ráadásul ez
egy olyan konstrukció, amiben egyszemélyes felelős vagyok.Jól meg kell
válogatni a munkatársakat, hiszen azért ne gondolja senki sem, hogy én
mindenhez értek! Ilyent nem is mondtam soha. Gazdasági, tervezési
ügyekben nyilván kellenek olyan munkatársak, akikre bizton ráhagyhatom
a rész-felelősségeket.
- Hogyan változott Magyarország és Sopron "színháztársadalmi
földrajza" a rendszerváltás egy évtizedében?
Nézzük ezt először a színház oldaláról. Amikor engem először
megválasztottak színházigazgatóként, akkor az egy érdekes helyzet
volt, mert addig tulajdonképpen mindig kinevezték a
színházigazgatókat. Pályázat, semmi nem volt, a pártállamban nyilván
kellett, hogy valami legyen az ember zsebében a diplomán kívül, lehet,
hogy egy tagkönyv. Én voltam annak idején az első olyan igazgató, akit
az önkormányzat választott meg, persze aztán én voltam az első olyan
is, aki pályázat útján már nem nyertem el az igazgatói kinevezést. Ez
tulajdonképpen nem rossz, hogy pályázni lehet és többféle elképzelést
ütköztetnek. De éppen emiatt nagy összeütközések talaja is tud lenni
egy ilyen pályázat, és ezt inkább megszenvedi a színházi élet
mintsemhogy előnyére válna, annak ellenére, hogy szerintem a pályázat
jó, pályázni kell és valami értelmes, átfogó tervet kell benyújtani
egy ilyen helyzet alkalmával.
Folytatjuk
Szöveg és foto Pluzsik
Tamás kamerájával - DI -
1999. január 21., csütörtök 00:00
|