Amikor valaki ma a szórakozást említi, azon azt is érti.
Amikor valaki ma a szórakozást említi, azon
azt is érti.
Beszélgetés Mikó Istvánnal
2.
- Milyen elképzelés vezette önt a soproni színház
megszervezésekor?
Mindenhol minden megváltozott és ez történt itt, először, Sopronban
is.Végeredményben ez más szempontból is egy érdekes helyzet. Itt a
város akarta a színházat.Minden más megyében egy színház van
valójában, ami megyei és városi is egyben. Ez az egyetlen színház ma
Magyarországon, amit egy város és a minisztérium támogat.Mindenhol
máshol a megye is benn van a
támogatók között.Én úgy gondolom, hogy ez nagyon nagy felelősség,
elsősorban a város részéről, de a mi részünkről is, akik megpróbáltuk
azt, hogy gyökeret verjen itt egy állandó társulat. Először nem
képezte a pályázat részét, hogy önálló társulat legyen itt, akkor
éppen az Arizona színház igazgatója is voltam és azt találtuk ki -
szerintem nem volt rossz ötlet-, hogy tulajdonképpen egy nagy társulat
közösen működtesse a két színházat.Itt a néző befogadási képesség
jóval kevesebb, mint Budapesten. Tehát miből indultunk ki? Ha már
bemutatunk egy darabot, lehet játszani 15-20-szor, a darab a huszadik
táján kapja meg azt a bizonyos "tartását", amikor a színészek is már
igazán élvezik, amikor már benne van a testükben: a zsigereikben, az
arcukban, a végtagjaikban, a mozdulataikban, a száj-berendezésükben,
egyszóval mindenben, s akkor, amikor éppen kezd jó lenni egy előadás,
akkor szoktuk levenni. És ez lett volna a terv: éljen tovább!
Gyakorlatilag fele-fele alapon lehetett volna a dolgot működtetni, nem
kellett volna olyan hamar a műsorról levenni bizonyos előadásokat és
mehetett volna az a néhány produkció tovább, ami megérdemelte
volna.
- Ugyanez a változás a közönség oldaláról hogyan néz
ki?
Én úgy gondolom, hogy az mindenképpen jelzés értékű, hogy a
bérletet vásárlók száma emelkedik. Nem óriás léptekkel, mindig csak
egy picivel. Abból az 50-60000 emberből, aki itt él, az állandó
színházba járó olyan 2-3000. Indultunk kétezer bérletessel és most
négyezer valamennyinél tartunk. Tehát szépen, minden évben egy
picikével többen járnak színházba, és természetesen vannak olyanok,
akik nem akarnak minden előadást megnézni, szelektálnak és inkább
jegyet vennének.
Hát ez is a nagy probléma, hogy a várossal kötött szerződés
értelmében évente bizonyos előadásszám produkálása mellett nem
mindegy, hogy hány bemutató van: az is meg van határozva a
szerződésben.Most, hogy minél több bemutatót készítünk, kevesebb az
esély arra, hogy egy darabot "ki tudjunk játszani", mert ahogy megy az
egyik, a másik már kopogtat, hogy " én is akarok szerepelni"! Igazából
azok kerülnek hátrányba, akiknek nincs bérletük és szeretnének jeggyel
látni egy jól sikerült előadást. És nem tudjuk szabad
előadásban eljátszani, mert már telítve van az előadási napló.
Úgy érzem, a közönség szépen, lassan megszerette a színházat.
Természetesen
előfordul, hogy valami nem tetszik, hogy van ami jobban tetszik, van,
ami
nagyon-nagyon tetszik.
- Milyen elvi és milyen gyakorlati tényezők határozzák meg a
színház műsorpolitikáját? Hogyan változik ez a harmadik évezred
küszöbén? Mennyire léteznek és építhetők a színház műsortervébe a mai
(magyar) drámák és mennyire a nosztalgia-hullámot
"lovagolja meg" a műsortervező?
Nem elhanyagolható tényező a műsorpolitikában számomra, mint vezető
számára, hogy kedvet csináljak a színészeimnek a munkához, ahhoz, hogy
itt is minél több szerepet eljátsszanak! Meg kell azt is néznem, hogy
ŐK miben tudnák a legjobbat nyújtani? Tehát kettős a választás:
szeretek olyan műsort készíteni, ahol mindenkinek megvan a személyre
szabott feladata, másrészt abban elől járunk, hogy időben mindenki
megtudja a következő feladatait.Nálunk gyakorlatilag áprilisban már
minden színész pontosan tudja a következő évad-beli feladatát: milyen
darabokban fog szerepelni, bemutatók időpontját, mindent. Tehát nagyon
előre is tervezünk. Ennek az az előnye, hogy a művész előre beírva a
noteszébe, figyelembe tudja venni más programok tervezésénél.(És
szerződése szerint ez az elsődleges program!) Vannak kivételek, amikor
egy művészt egy-egy szerep eljátszására szerződtetünk, ilyenkor
természetesen, ahogyan lehet, egyeztetünk.
Az, hogy bukásunk nem volt, jelzi egyben azt is, hogy az az
előadás, ami valakiknek nem a megszokott, azért nyújt valamiféle
élményt és kell is, hogy nyújtson, hiszen az egyetlen profi színház
vagyunk a városban, kell, hogy a műsortervben a "mindenevő
közönségnek" mindenfélét felkínáljunk. Minden, amire érdeklődés van,
azt érdemes kihasználni.Azért ne legyünk naívak! Amikor valaki ma a
szórakozást említi, azon azt is érti. Én, amikor szórakozásról
beszélek, abba beleértek mondjuk egy drámát is, amit megnézve
egy katarktikus élményt kap a néző. Kinek mi a szórakozás. Persze,
mondom, amikor ma egy néző szórakozásról beszél, akkor szeretne
kikapcsolni, nevetni, elandalodni. Ez észre is vehető a műsoron. Ha
megnézi 60-40 vagy 70-30 százalékban a szórakoztató műfajú darabok
mennek.
A mai magyar darabok kérdése bizony elég nehéz! Ha megnézzük
közelebbről, eredeti mai magyar darabot alig mutattunk be, voltak
zenés darabok, most is lesz bemutatónk Petőfi Apostolának rock-opera
változata, volt egy Első sírásó című darab, vagy a Tenger szerelmesei
című darabok most keletkeztek, de más művek (Shakespeare, Madách,
Amado) voltak az ihletői és bizonyos
értelemben forrásai. Új művek ezek, most születtek, akár a Hrabal
bemutató, ami a színház számára készült. De meg kell, hogy mondjam,
olyan jelentős mai magyar szerzőt és darabot, amit bemutattam volna,
még nem találtam.Ez lehet az én hibám is, természetesen. Ugye itt van
Örkény is, de már ő is klasszikus! Magyar darabokat játszunk, de
inkább a polgári színjátszás
korából.Vadnait, a Hacsek és Sajó megteremtőjét egyébként sem kell
bemutatni, de remek sztorikat és remek dialógusokat nyújt mind a
színészeknek, mind a nézőnek.
Folytatjuk
- DI -
- Foto: Pluzsik Tamás
kamerájával-
Az
első rész ->
1999. január 24., vasárnap 00:00
|